لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

مجلس ایران بودجه سال ۹۷ را تصویب کرد


نمایندگان مجلس ایران بودجه سال ۹۷ را تصویب و سقف بودجه پیشنهادی دولت را به هزار و ۲۱۷ تریلیون تومان افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه روز پنج شنبه، ۳ اسفند، بودجه سال ۹۷ کل کشور را با ۱۴۸ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر تصویب کردند.

در حالی که سقف لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت حسن روحانی هزار و ۱۹۴ تریلیون تومان بود، نمایندگان مجلس سقف بودجه را به هزار و ۲۱۷ تریلیون تومان افزایش دادند.

سقف بودجه پیشنهادی سال ۹۶ حدود ۱۱۵۰ تریلیون تومان بود. به این ترتیب سقف بودجه سال ۹۷ نسبت به بودجه سال ۹۶ حدود شش درصد افزایش یافته است.

در مصوبه نمایندگان مجلس همچنین بودجه جاری دولت نیز از حدود ۴۲۹ هزار میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی دولت به حدود ۴۳۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

بر اساس این مصوبه، بودجه دولت در مقایسه با رقم ۳۷۱ هزار میلیارد تومانی لایحه بودجه ۹۶ حدود ۶۱ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۱۶ درصد افزایش است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قیمت نفت در لایحه بودجه، بشکه‌ای ۵۵ دلار و قیمت هر دلار،‌۳۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

این در شرایطی است که مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش از این، قیمت ۴۹ دلار برای نفت و قیمت ۳۶۳۰ تومان برای دلار در بودجه سال ۹۷ را توصیه کرده بود.

نمایندگان مجلس شورای روز یکشنبه هفتم بهمن در اقدامی کم‌سابقه به کلیات لایحه بودجه ۹۷ رای منفی داده بودند اما در نهایت کلیات این لایحه را تصویب کردند.

«کاهش نیافتن حجم دولت با وجود مصوبات برنامه ششم توسعه»، «عدم توجه به کشاورزی و رفع خشکسالی»، «عملیاتی نبودن بودجه»، «شفاف نبودن درآمدها»، «جبران کسری بودجه از طریق اوراق مشارکت»، «بی‌توجهی به اشتغال»، «وابستگی به نفت» و «افزایش سهم صندوق توسعه ملی» از جمله ایرادهای مخالفان لایحه بودجه سال ۹۷ بود.

به گفته تعدادی از نمایندگان از جمله طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس، بودجه نهادهای مذهبی در بودجه نهایی تصویب شده توسط مجلس تغییر نکرده است.

در ماه‌های گذشته اختصاص حدود دو هزار میلیارد تومان به حوزه‌های علمیه در بودجه سال۹۷ بازتاب زیادی داشت و کمپینی در فضای مجازی با عنوان «تغییر بودجه به نفع مردم» تشکیل شده بود.

بخش‌هایی از بودجه حوزه‌های علمیه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است. از جمله بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قم از ۸۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۸۹۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته که افزایش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

در همین حال مرتضی کاظمیان، تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس، در مقاله‌ای در رادیو فردا در مورد بودجه پیشنهادی دولت نوشته بود: «برای فهرست‌ کردن نهادها و سازمان‌ها و مراکزی که بودجه عمومی را برای پروژه‌های ایدئولوژیک می‌بلعند، آغاز کار آسانی نیست؛ اما شاید بتوان ابتدا به این اشاره کرد که شورای عالی حوزه‌های علمیه بودجه‌ای ۴۴۰ میلیارد تومانی دارد. برای ملموس شدن رقم مزبور، می‌توان به بودجه دانشگاه فردوسی مشهد با ۳۲۷ و دانشگاه تبریز با ۲۵۶ میلیارد تومان اشاره کرد».

انتشار بودجه حوزه‌های علمیه انتقادهایی را به دنبال داشت از جمله آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید شیعه در قم، اختصاص بودجه به حوزه‌های علمیه را «زمینه ساز فساد» خوانده است.

در همین حال محمد جواد فاضل لنکرانی، پسرمحمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید مشهور شیعه، هفته پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که پدرش شدیدا مخالف اختصاص بودجه برای حوزه‌های علمیه از سوی دولت بوده است.

با این حال کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در خطبه‌های روز ۲۲ دی، خواستار افزایش بودجه حوزه‌های علمیه شده بود.

پیشتر نیز کارشناسان بارها از مشکلات «ساختاری» نظام بودجه در ایران انتقاد کرده و هشدار داده بودند در صورت رفع نشدن این مشکلات، اداره کشور «مختل» خواهد شد.

پیش از این نیز فرشاد مومنی، اقتصاددان، در انتقاد از بودجه سال ۹۷ گفته بود: «حدود ۹۰ درصد کل بودجه به شکلی دارد صرف خود دولت می‌شود و فقط با همین عدد و رقم، در واقع، گویی تیر خلاص به هر نوع اندیشه اصلاحی می‌زنند».

به گفته آقای مومنی، «یکی از مهم‌ترین راه‌های نجات ایران، مسئله اصلاح دولت است و نقطه عزیمت این اصلاح و کارآمدسازی دولت، اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور است».

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل تجمع‌های دی ماه را موضوعات اقتصادی و مواردی چون افزایش قیمت‌ها در بودجه ۹۷ دانسته‌اند.

این در شرایطی است که معترضان در تجمع‌های خود ضمن اعتراض به گرانی و افزایش قیمت‌ها،‌ شعارهای سیاسی از جمله علیه علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و در حمایت از خاندان پهلوی سر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG