لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

ایران به تصمیم برزیل برای انتقال سفارتش به اورشلیم اعتراض کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ایران ارتباطات خود را با برزیل «حفظ خواهد کرد».
سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که ایران ارتباطات خود را با برزیل «حفظ خواهد کرد».

یک روز پس از آنکه بنیامین نتانیاهو خبر داد که مسئله انتقال سفارت برزیل در اسرائیل، از شهر تل‌آویو به اورشلیم، تنها زمان است، وزارت امور خارجه ایران این تصمیم برزیل را «قابل سرزنش» و «زمینه‌ساز گسترش بی‌ثباتی و ناامنی بیشتر» خواند.

نخست‌وزیر اسرائیل که برای شرکت در آیین سوگند ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل، به آن کشور سفر کرده است، روز یکشنبه گفت، آقای بولسونارو به او گفته که سفارت برزیل «قطعا» به اورشلیم منتقل خواهد شد.

در صورت عملی شدن این انتقال، برزیل دومین کشور بزرگ و عمده جهان بعد از آمریکا خواهد بود که سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۰ دی در نشست خبری هفتگی‌اش در تهران، در ارتباط با این تصمیم برزیل گفت «سیاست کشورها به خودشان مربوط است» ولی این اقدام آنها، «قطعا کمکی به تحقق صلح، ثبات، امنیت و احقاق حقوق مردم فلسطین نمی‌کند».

به گفته آقای قاسمی، تصمیم دولت جدید برزیل «می‌تواند در ادامه سیاست‌های رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و ایالات متحده، زمینه را برای گسترش بی‌ثباتی و ناامنی بیشتر و همچنین تضییع حقوق فلسطینی‌ها فراهم کند».

ایران، اسرائیل را تنها اشغالگر بخش شرقی شهر باستانی بیت‌المقدس نمی‌داند بلکه معتقد است که تمامی بیت‌المقدس به عنوان قبله نخست مسلمانان، خاک اسلامی است و مسلمانان هرگز بر سر آن سازش نخواهند کرد.

از نظر ایران، اراضی فلسطینی‌نشین و مناطقی نیز که اسرائیل بر روی آن برپا شده، سرزمین‌های اشغالی هستند که باید کشور اسلامی فلسطین در آن برپا شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه در دیدار با زیاد النخاله، دبیرکل جدید سازمان جهاد اسلامی فلسطین که به ایران سفر کرده، گفت که «تشکیل حکومت فلسطینی در تل‌آویو محقق خواهد شد».

تا پیش از تصمیم دونالد ترامپ در آذر ۱۳۹۶ که اورشلیم را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت، جامعه جهانی به صورت یکپارچه حامی موضع جناح عمل‌گرای فلسطینی بود که شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، را پایتخت کشور آتی فلسطینیان می‌داند.

اما اقدام آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۷ در انتقال سفارت به اورشلیم، چند دولت دیگر به پیروی از سیاست آمریکا تشویق کرد، هر چند که غیر از آمریکا، تنها گواتمالا در آمریکای لاتین سفارت خود را عملا به اورشلیم منتقل کرده است.

ژائیر بولسونارو که آبان امسال در انتخابات برزیل به ریاست‌جمهوری رسید، در کارزار انتخاباتی و همچنین پس از پیروزی، از انتقال سفارت به اورشلیم حمایت کرده است.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در دیدار با سران یهودیان برزیل گفت که دولت آقای بولسونارو مناسبات خود را با اسرائیل سریعا بهبود می‌بخشد و خود او نیز تا کمتر از سه ماه دیگر به اورشلیم سفر خواهد کرد.

با وجود سفر نتانیاهو به برزیل و قصد دولت جدید آن کشور به انتقال احتمالی سفارت به اورشلیم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که ایران ارتباطات خود را با برزیل «حفظ خواهد کرد».

آقای قاسمی یادآور شد که ایران از دیرباز «روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی» با برزیل داشته است.

در حالی که همه شواهد نشان می داد برزیل در دوران ریاست‌جمهوری ژائیر بولسوناروی راستگرا مناسبات مستحکمی با اسرائیل و آمریکا خواهد داشت، دولت حسن روحانی برای وی پیام شادباش پیروزی در انتخابات آبان فرستاده بود.

ایران و برزیل با سابقه ۱۱۶ سال روابط تاریخی، از ۸۶ سال پیش نیز در پایتخت‌های یکدیگر سفارتخانه دارند.

XS
SM
MD
LG