لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

دادگاه انقلاب حکم آزادی دو شهروند آمريکايی را صادر کرد


دو آمریکایی زندانی در ایران از چپ: شین بائر و جاش فتال.
دو آمریکایی زندانی در ایران از چپ: شین بائر و جاش فتال.
مسعود شفيعی، وکيل دو شهروند آمريکايی که به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شده اند روز چهارشنبه در گفت و گو با راديو فردا اعلام کرد که قاضی دوم پرونده موکلان وی حکم آزادی آنها را به قيد وثيقه امضا کرده است.

آقای شفيعی اظهار داشت: «من امضا را گرفته ام و منتظر هستم که کارهای بانکی و قرار وثيقه حل شود و به اميد خدا پيگير هستم.»

وی همچنين در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است که ساعاتی پيش رييس شعبه ۳۶ تجديد نظر دادگاه انقلاب حکم آزادی اين دو آمريکايی را در قبال توديع وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی امضا کرد.

وی افزود که اين دو نفر ساعت سه بعد از ظهر امروز تحويل سفارت سوئيس (حافظ منافع ايالات متحده) در تهران می ‌شوند.

روابط عمومی و تشريفات قوه قضاييه نیز اعلام کرده است که دادگاه انقلاب اين دو آمريکايی را تا صدور رای قطعی آزاد کرده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از خبرنگاران خود در تهران گزارش داده که دو خودرو سفارت سوئیس وارد محوطه زندان اوین شده اند که نشانه احتمال آزادی سریع آنها است.

بر اساس این گزارش، خودروهای سفارت سوئیس در مقابل در اصلی زندان اوین منتظر آزادی جاش فتال و شین بائر هستند.

شين بائر و جاش فتال به اتهام «ورود غير قانونی به خاک ايران و جاسوسی برای آمريکا» در مردادماه سال ۸۸، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب هر کدام به هشت سال زندان غير قطعی محکوم شدند.

متهم سوم پرونده يعنی سارا شورد که با توديع وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی از سوی کشور عمان از ايران خارج شده است در جلسه دادگاه حاضر نشد.

قوه قضاييه اخيرا خواستار توديع وثيقه برای آزادی موقت اين دو شهروند آمريکايی شده بود ولی به دليل آنچه که مرخصی رفتن قاضی دوم پرونده اعلام شد، وکيل آنها نتوانست که امضای دوم حکم آزادی آنها را بگيرد.

محمود احمدی ‌نژاد، رييس جمهور ايران، روز سه‌ شنبه گذشته در آستانه سفر به سازمان ملل در مصاحبه‌ ای با شبکه تلويزيونی ان ‌بی ‌سی آمريکا وعده داد که دو جوان آمريکايی «دو روز ديگر» آزاد می ‌شوند.

در هفته اخير هياتی از چهار رهبر مسيحی و مسلمان آمريکايی که برای درخواست آزادی اين دو آمريکايی زندانی به تهران سفر کرده‌ بود گفته بودند که آزادی جاش فتال و شين باوئر «نزديک است.»
XS
SM
MD
LG