لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

سپاه پاسداران: نفوذ پهپاد به خاک اسرائیل نشان دهنده ضعف این کشور است


تصویر هواپیمای بدون سرنشین ناشناسی که روز شنبه در اسرائیل هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
تصویر هواپیمای بدون سرنشین ناشناسی که روز شنبه در اسرائیل هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
دو روز پس از رخنه يک فروند هواپيمای بدون سرنشين به حريم هوايی اسرائيل که به انهدام اين شيئی پروازی منجر شد، یک فرمانده سپاه پاسداران به اين رخداد واکنش نشان داده و آن را «بيانگر ناکارآمدی گنبد آهنين و سپر دفاعی» اسرائيل توصيف کرده است.

جمال الدين آبرومند، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران روز دوشنبه، هفدهم مهرماه، در يک نشست خبری در تهران به اين پرسش نيز که کارشناسان امنيتی اسرائيل احتمال ايرانی بودن اين شيئی پروازی را بررسی می کنند، پاسخ داد.

سردار آبرومند گفت: «اين موضوع چند وجه دارد؛ ابتدا ممکن است اين اقدام که توسط رژيم صهيونيستی صورت گرفته، يک عمليات روانی باشد اما موضوع ديگر اين است که رژيم صهيونيستی دشمنان بسيار زيادی دارد و از طرفی عليرغم ادعاهای اين رژيم در خصوص گنبد آهنين و توانايی های سپر دفاعی اش، حضور اين پهپاد با فرض اين که عمليات روانی نباشد، بيانگر اين است که اين سپر دفاعی خيلی کارآيی ندارد و فاقد توانمندی لازم است».

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران که سخنان او را خبرگزاری فارس، رسانه اين نهاد نظامی با عنوان «واکنش سپاه به انهدام پهپاد در سرزمين های اشغالی» منتشر کرده است، در نشست خبری روز دوشنبه در تهران افزوده است: «با توجه به اينکه آنها (اسرائيلی ها) ادعا کرده اند که اين پهپاد تا يکصد کيلومتری در سرزمين های اشغالی نفوذ کرده است، نشاندهنده اين امر است که رژيم صهيونيستی ضعف های بسيار زيادی دارد».

پهپاد (پرنده هدايت پذير از راه دور) که بامداد شنبه توسط جنگنده های اسرائيلی منهدم شد، از فراز دريای مديترانه در بخش جنوبی اسرائيل، به آسمان اين کشور رخنه کرده بود.

رسانه های اسرائيلی در گزارش های متعددی در روز شنبه و پس از آن تأکيد کرده اند که بسياری از کارشناسان نظامی اسرائيل معتقدند که حزب الله لبنان به نيابت از سوی ايران اين پهپاد را به حريم هوايی اسرائيل فرستاده است و مأموريت اصلی، آزمودن ميزان آمادگی اسرائيل در مقابله با چنين غافلگيری هايی بوده است.

رسانه های اسرائيل روز يکشنبه نوشته بودند: کارشناسان نظامی اين کشور اين احتمال را بررسی می کنند که مأموريت اصلی اين پهپاد گردآوری اطلاعات بر فراز کوره اتمی ديمونا در جنوب اسرائيل بوده است.

رسانه های اسرائيل نوشته اند که نيروی هوايی کشورشان از نخستين لحظات از پس از رخنه پهپاد، چند جنگنده را از پايگاه «رامون» در جنوب کشور به سوی پهپاد فرستاد اما دو امر مانع از آن شد که سريعاً آن را منهدم کنند.

نيروهای سايبری اسرائيل ابتدا به مدت ۲۰ دقيقه تلاش کرده بودند که شيئی پروازی را سالم فرود آورند تا هر چه بيشتر از آن آگاهی بيابند و تجهيزات نصب شده در آن را بررسی کنند ولی زمانی که موفقيت در اين امر حاصل نشد و دستور انهدام رسيد، جنگنده ها می بايست صبر می کردند که پهپاد از فراز مناطق مسکونی در جنوب اسرائيل عبور کند زيرا اين نگرانی وجود داشت که پهپاد حامل مواد انفجاری باشد و حمله به آن، موجب انفجاری شود که عواقبی برای مناطق مسکونی کشور از جمله تلفات انسانی در پی آورد.

پهپاد که در مقايسه با جنگنده های تعقيب کننده بسيار کُند مسير آسمان را می پيمود، سرانجام زمانی که به فراز جنگل «يائير» در حومه حبرون الخليل و شمالی ترين نقطه صحرای «نگب» رسيد؛ جايی که مناطق مسکونی در اطراف آن نيست، نابود شد.

کارشناسان اسرائيلی در حال بررسی اجزای متلاشی و گردآوری شده اين پهپاد هستند. رسانه های اسرائيلی تأکيد کرده اند که پهپاد احتمالاً از سوی خود نيروهای ايرانی در لبنان و منطقه هدايت شده است.

خانم ميری رگب نماينده مجلس از حزب ليکود و سخنگوی پيشين ارتش اسرائيل، در توييتر خود ابراز اطمينان کرده است که پهپاد ايرانی بوده و حزب الله آن را ارسال کرده است.

خبرگزاری فارس در روزهای شنبه و يکشنبه به نقل از گزارش های رسانه های لبنانی و نهادهای خبری همسو با حزب الله لبنان، اسرائيل را به خاطر اين رخداد تحقير کرد ولی سرانجام يک فرمانده ارشد سپاه پاسداران ايران خود روز دوشنبه به اين رخداد واکنش نشان داد.

با وجود واکنش سپاه پاسداران ايران، هنوز هيچ کشور يا عاملی مسئوليت فرستادن اين پهپاد را بر عهده نگرفته است اما از نظر کارشناسان اسرائيلی، ايران می تواند نخستين متهم اصلی باشد که اين مأموريت را به حزب الله محول کرده باشد.

گروه حزب الله لبنان در دو روز اخير از هر گونه اشاره به اين رخنه هوايی به اسرائيل خودداری کرده است.

يفتاح شاپير دانشمند صنايع هوايی و نظامی اسرائيل به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که ارسال اين پهپاد می تواند يک هشدار از سوی ايران به اسرائيل باشد که نشان دهد تهران می تواند اشياء پروازی را وارد حريم اسرائيل کند و از توانايی خارج کردن آن نيز برخوردار است.

گزارش ها حاکی است که درپی اين رخداد هوايی، چهار فروند از جنگنده های اسرائيلی در طول روز يکشنبه بر فراز جنوب لبنان و از جمله بر فراز منطقه بازار شهر شيعه نشين نبطيه به پرواز در آمدند تا به قدرت نمايی بپردازند.

جنگنده ها که در ارتفاع کم پرواز می کردند، ديوارصوتی را در بخش های جنوبی لبنان شکستند.

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل شنبه گفته بود که رخنه پهپاد يک رويداد وخيم بوده و واکنش لازم به آن نشان داده خواهد شد.
XS
SM
MD
LG