لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

دو تکاور دیگر ارتش ایران در جنگ داخلی سوریه کشته شدند


از راست: صادق شیبک و حسین همتی، دو تکاور ارتش ایران که اخیرا در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.
از راست: صادق شیبک و حسین همتی، دو تکاور ارتش ایران که اخیرا در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند.

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که دو تکاور دیگر ارتش ایران موسوم به «کلاه سبزها» در جنگ داخلی سوریه کشته شدند. همزمان، فرمانده کل ارتش ایران گفته که این نهاد در «کمک‌های مستشاری» به سوریه «مسئولیت ندارد».

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه اول اردیبهشت گزارش داد که «صادق شیبک» و «حسین همتی» از تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد ارتش جمهوری اسلامی ایران موسوم به «نوهد» در سوریه کشته شده‌اند.

این رسانه نزدیک به سپاه پاسداران می‌گوید که تکاوران یاد شده، «در دفاع از حرم حضرت زینب و حین مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیدند».

پیش از این گزارش‌هایی درباره کشته شدن پنج نفر از این تکاوران در سوریه منتشر شده و رسانه‌های ایران نام و درجه نظامی این کشته‌شدگان را «سرهنگ مجتبی ذوالفقارنسب»، «سروان مرتضی زرهرند»، «سروان حمدالله بخشنده»، «ستوان دوم مجتبی یداللهی منفرد» و «ستوان دوم محسن قوطاسلو» اعلام کرده‌ بودند.

خبر اعزام تکاوران ارتش به جنگ داخلی سوریه نخستین بار روز ۱۶ فروردین امسال از سوی علی آراسته معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش اعلام شد.

عمده این تکاوران از تیپ ۶۵ نوهد (نیروی ویژه هوابرد ارتش مشهور به کلاه‌سبز‌ها) هستند.

در همین حال، عطاالله صالحی فرمانده کل ارتش ایران روز چهارشنبه گفت که «ارتش در کمک‌های مستشاری به سوریه مسئولیت ندارد و سازمانی در کشور وجود دارد که این اقدامات را انجام می‌دهد».

وی افزود: «هیچ وقت ادعا نکردیم که تیپ ۶۵ نوهد در آنجا وجود دارد بلکه برخی از نیروهای داوطلب به سوریه اعزام شدند که تحت مسئولیت‌‌ همان سازمان مسئول هستند و ممکن است از تیپ ۶۵ نیز در میان آن‌ها باشند».

آقای صالحی به نام سازمانی که مسئولیت اعزام نیرو به سوریه را دارد، اشاره‌ نکرده است. براساس گزارش‌ها، نیروی قدس سپاه پاسداران ایران مسئولیت اعزام نیرو به سوریه و عراق یا کشورهای دیگر را دارد.

ارتش ایران در یک ماه اخیر حضور نیرو‌هایش در جنگ داخلی سوریه را به طور رسمی تایید و اعلام کرده که این حضور «داوطلبانه» و «مستشاری» است.

با این حال احمدرضا پودستان فرمانده نیروی زمینی ارتش روز ۲۴ فروردین از حضور مستقیم این تکاور‌ها در درگیری‌های نظامی سخن گفته و مدعی شده بود که چهار نفر از تکاورهای ایرانی پیش از کشته شدن در یک درگیری، «۲۰۰ نفر» از نیروهای گروه «جبهه النصره» شاخه القاعده در سوریه، را کشته‌اند و «تعدادی از تانک‌ها و نفربرهای» این گروه را «منهدم» کرده‌اند.

پیش از این نیز تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و همچنین تعدادی از پاکستانی‌ها و افغان‌های مقیم ایران در جنگ داخلی در سوریه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG