لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

جابری انصاری: رسیدگی به پرونده لبنانی زندانی در ایران تسریع می‌شود


نزار ذکا، شهروند لبنانی که شهریور پارسال و پس از شرکت در یک کنفرانس دولتی در ایران ناپدید شد.
نزار ذکا، شهروند لبنانی که شهریور پارسال و پس از شرکت در یک کنفرانس دولتی در ایران ناپدید شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه سوم خرداد اعلام کرد رسیدگی به پرونده یک شهروند لبنانی دارای اقامت دائم در آمریکا که از فعالان آزادی رسانه‌های اینترنتی است «تسریع خواهد شد».

حسین جابری انصاری در اظهار نظری کوتاه خبر بازداشت نزار ذکا شهروند لبنانی که شهریور پارسال و پس از شرکت در یک کنفرانس دولتی در ایران ناپدید شده بود، را تایید کرد.

با وجودی که تاکنون علیه این شهروند لبنانی اعلام جرم نشده، برخی از رسانه‌های ایران او را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرده‌اند. خانواده و حامیان آقای ذکا این اتهامات را رد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: «دولت ایران برای تسهیل در رسیدگی به این پرونده تلاش خواهد کرد ولی در نهایت پرونده قضایی باید توسط مراجع قضایی رسیدگی شود و حکم مرجع قضایی حکم نهایی خواهد بود. ما در احکام قضایی دخالت نخواهیم کرد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس هفته گذشته گزارش داد که موسسه غیرانتفاعی «ایجما ۳» که مدیر آن نزار ذکا است برای طرح‌های مربوط به کشورهای خاورمیانه، در مجموع ۷۳۰ هزار دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است.

از شواهدی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته نمی توان تشخیص داد که آيا هیچ‌ یک از این طرح‌ها مربوط به ایران بوده است.

خانواده آقای ذکا و حامیانش دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا برای آزادی او از زندان فعالیت بیشتری انجام دهد و می‌گویند دلیل بازداشت او در ایران ارتباطش با آمریکا بوده است.

هواداران او در نامه‌ای خطاب به جان کری وزیر خارجه آمریکا نوشته‌اند: «نزار ذکا با آگاهی و تایید وزارت خارجه آمریکا به ایران سفر کرده و هزینه سفر او از محل کمک‌های مالی آمریکا تامین شده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید نمی‌تواند صحت این اطلاعات را تایید کند و دوستان آقای ذکا می‌گویند به خاطر مقررات دولت فدرال نمی‌توانند به رونوشت قراردادهای او با وزارت امور خارجه آمریکا دسترسی پیدا کنند.

دلیل بازداشت آقای ذکا از سوی ایران هنوز روشن نیست. حامیانش می‌گویند سپتامبر گذشته پنجمین باری بود که او به ایران سفر کرد.

با وجود توافق هسته‌ای تیرماه پارسال که در نتیجه آن دی ماه گروهی از زندانیان دو طرف از جمله جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن پست و سه شهروند آمریکايی دیگر در ایران آزاد شدند، مناسبات ایران و آمریکا هنوز متشنج است.

هنوز هم حداقل دو شهروند ایرانی- آمریکایی، سیامک نمازی تاجر ایرانی- آمریکایی و پدر ۸۰ ساله او باقر نمازی در ایران زندانی هستند. از سرنوشت رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی‌آی که در سال ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد، نیز هیچ اطلاعی در دست نیست.

XS
SM
MD
LG