لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

تجارت هفت ماهه میان ایران و آمریکا «۸۰ درصد رشد داشته است»


آمارهای رسمی آمریکا حاکی از افزایش میزان تجارت با ایران طی ماه ژوئیه است. مجموع تجارت هفت ماهه میان دو کشور نیز با ۸۰ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه پارسال به ۱۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسیده است.

تقریبا ۴۰ درصد از کل تجارت دوجانبه میان ایران و آمریکا طی هفت ماه گذشته، در ماه ژوئیه انجام شده که نسبت به ماه ژوئیه پارسال شش برابر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم‌های این کشور علیه ایران بازخواهد گشت. دور اول تحریم‌ها که شامل حوزه‌های صنعتی و مالی می‌شد، اواسط مرداد به اجرا گذشته شد و دور دوم تحریم‌ها که صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد، قرار است از ۱۳ آبان‌ماه اجرایی شود.

در این میان، اداره آمار آمریکا روز پنجشنبه ۱۵ شهریور گزارش ماهانه تجارت با ایران را منتشر کرد که نشان می‌دهد از زمان خروج آمریکا از برجام، نه تنها تجارت میان دو کشور کاهش نیافته، بلکه به خاطر افزایش نسبی طی ماه‌های مه و ژوئن، همچنین جهش چشمگیر در ماه ژوئیه، افزایش نیز یافته است.

از ماه مه تا ژوئیه، آمریکا ۵۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کالا به ایران صادر کرده است که نسبت به دور مشابه سال قبل تقریبا ۲.۵ برابر شده است.

صادرات ایران به آمریکا نیز طی این سه ماه حدود ۳۷.۷ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال گذشته تقریبا چهار برابر شده است.

تجارت دو جانبه ایران و آمریکا (میلیون دلار):

منبع: اداره آمار آمریکا

آمریکا بیشتر لوازم و تجهیزات پزشکی، دارویی و محصولات کشاورزی به ایران صادر می‌کند. صادرات سنتی ایران به آمریکا نیز پسته، فرش و خشکبار است. آمریکا اخیرا واردات فرش ایران را نیز در لیست تحریم‌ها قرار داد.

گزارش اداره آمار آمریکا جزئیات بازرگانی دوجانبه با ایران را منتشر نکرده است، اما ظاهرا بازگانان دو کشور قبل از آغاز دور جدید تحریم‌ها تلاش کرده‌اند که حتی‌الامکان کالاهای بیشتری خریده و وارد کشور کنند، به طوری که تجارت دوجانبه آمریکا و ایران در ماه ژوئیه، یعنی یک ماه قبل از اعمال دور اول تحریم‌های آمریکا با جهش چشمگیر روبرو شده است.

منبع: اداره آمار آمریکا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG