لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

متن کامل بیانیه دونالد ترامپ در مورد از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران


دونالد ترامپ می‌گوید که سیاست آمریکا، «وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی» به ایران است.
دونالد ترامپ می‌گوید که سیاست آمریکا، «وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی» به ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۵ مرداد با امضای یک فرمان اجرایی حکم به بازگشت تحریم‌های ایران داد. وی در مراسم امضای این فرمان گفت که سیاست آمریکا، «وارد آوردن حداکثر فشار اقتصادی» به ایران است.

متن کامل بیانیه آقای ترامپ به شرح زیر است:

امروز ایالات متحده آمریکا برای از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مصوب ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ (۲۴ تیر ۱۳۹۴) لغو شده بودند اقدام می‌کند.

این اقدامات عبارتند از سرگیری تحریم‌ها در مورد صنایع خودروسازی ایران، تجارت طلا و فلزات گرانبها و همین‌طور تحریم‌ها در مورد ریال ایران. این اقدامات روز هفتم اوت ۲۰۱۸ عملی خواهند شد.

سایر تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا علیه ایران در روز ۵ نوامبر ۲۰۱۸ (۱۳ آبان ۱۳۹۷) به اجرا گذاشته خواهند شد. آنها عبارتند از تحریم بخش انرژی ایران، از جمله تحریم‌های مربوط به نفت و همین‌طور معاملات موسسات مالی خارجی با بانک مرکزی ایران.

ایالات متحده به اجرای کامل همه تحریم‌ها متعهد است و ما با کشورهایی که با ایران روابط تجاری دارند از نزدیک همکاری خواهیم کرد تا تبعیت کامل از تحریم‌ها را تضمین کنیم. افراد و موسساتی که همکاری با ایران را کاهش ندهند با ریسک پیامدهای جدی روبرو خواهند بود.

من خوشحالم که بسیاری از شرکت‌های خارجی پیش از این تصمیم خود را برای خروج از بازار ایران اعلام کرده و چندین کشور گفته‌اند که واردات نفت از ایران را کاهش داده و یا قطع خواهند کرد. ما از تمام کشورها می‌خواهیم که با چنین اقداماتی به صراحت نشان دهند که رژیم ایران با یک گزینه روبروست: یا رفتار تهدیدآمیز و بی‌ثبات‌کننده خود را تغییر داده و دوباره در اقتصاد جهانی ادغام شود و یا به انزوای اقتصادی خود ادامه دهد.

اقدامات امروز من، ازجمله امضای یک فرمان اجرایی با عنوان «از سرگیری برخی از تحریم‌ها علیه ایران» تداوم و در راستای «یادداشت شورای امنیت ملی» به تاریخ ۱۱ ماه مه ۲۰۱۸ است که در آن خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.

برجام، به عنوان یک توافق وحشتناک و یک طرفه، نتوانست به هدف اصلی خود یعنی مسدود کردن تمامی راه‌ها برای دستیابی ایران به بمب هسته‌ای دست یابد و یک منبع مالی حیاتی در اختیار یک دیکتاتور آدمکش قرار داد که به گسترش خونریزی، خشونت و آشوب ادامه می‌دهد.

از زمان حصول آن توافق اقدامات تهاجمی ایران افزایش یافته است. رژیم از منابع مالی جدیدی که طبق برجام به آن دست یافت برای ساخت موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، حمایت مالی از تروریسم و شعله‌ور کردن جنگ و بحران در خاورمیانه و ورای آن استفاده می‌کند.

ایران حتی امروزه نیز آمریکا و متحدان ما را تهدید می‌کند، نظام مالی بین‌المللی را تضعیف می‌کند و از گروه‌های مسلح تندرو و تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کند.

ایالات متحده با خروج از برجام می‌تواند بوسیله اعمال تحریم علیه رژیم ایران از امنیت ملی خود حفاظت کند. تا امروز دولت من ۱۷ مجموعه تحریم علیه ایران وضع کرده که ۱۴۵ فرد و نهاد را در بر می‌گیرد. از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت امسال دولت من در شش اقدام جداگانه ۳۸ هدف مرتبط با ایران را مورد تحریم قرار داده است. از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای در اقدام امروز، فشار بر تهران برای تغییر رفتارش را افزایش خواهد داد.

همزمان با تداوم اعمال حداکثر فشار اقتصادی به رژیم من کماکان حاضرم به یک توافق همه‌جانبه‌ برسیم که به تمامی موارد فعالیت‌های زیان‌بار رژیم از جمله برنامه موشکی بالستیک و حمایت از تروریسم پاسخ دهد. ایالات متحده از همکاری کشورهای هم نظر در این اقدامات استقبال می‌کند.

ایالات متحده آمریکا کماکان در کنار مردم ایران خواهد بود که وارثان حقیقی میراث غنی ایران و قربانیان واقعی سیاست‌های رژیم هستند. ما در آرزوی روزی هستیم که مردم ایران، و تمامی مردم منطقه در امنیت و صلح و در کنار یکدیگر کامیاب شوند.

XS
SM
MD
LG