لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

هشدار ایران به برزیل درباره جلوگیری از سوختگیری کشتی‌های ایرانی


نمایی از کشتی ایرانی «باوند» که در بندر پاراناگوا برزیل معطل سوخت‌گیری است.
نمایی از کشتی ایرانی «باوند» که در بندر پاراناگوا برزیل معطل سوخت‌گیری است.

جمهوری اسلامی ایران، برزیل را تهدید کرد که اگر اجازه ندهد دو کشتی ایرانی که در آب‌های سواحل این کشور معطل سوختگیری مجدد هستند، سوخت دریافت کنند، وارداتش را از برزیل قطع خواهد کرد.

سید علی سقائیان، سفیر ایران در برزیل، به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که به مقامات برزیلی اعلام کرده است اگر این کشور از سوخت‌رسانی به کشتی‌های جمهوری اسلامی اجتناب کند، ایران می‌تواند به راحتی فروشندگان دیگری برای ذرت، سویا و گوشت پیدا کند.

خبرگزاری رویترز روز ۲۷ تیرماه گزارش داد که دو کشتی ایرانی «باوند» و «ترمه» که هر دو توسط آمریکا تحریم شده‌اند، برای واردات ذرت به برزیل رفته‌اند، اما شرکت‌های برزیلی از جمله شرکت نفت این کشور از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر به سوخت‌رسانی به آنها نیستند و احتمالا ایران مجبور شود خود برای آنها سوخت ارسال کند.

دو کشتی یاد شده دو ماه پیش محموله‌های کود شیمیایی اوره به برزیل حمل کرده بودند و قرار بود هنگام بازگشت، ذرت از برزیل به ایران حمل کنند، اما از ماه گذشته میلادی معطل سوخت هستند.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، برزیل پارسال ۴۸۹ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده، اما آمارهای رسمی برزیل نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران در سال گذشته دو میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، برزیل در سال جاری ۲.۵ میلیون تن ذرت به ایران صادر کرده است و این دو کشتی مجموعا برای حمل ۱۱۶ هزار تن ذرت راهی این کشور شده بودند.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، برزیل پارسال ۴۸۹ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده، اما آمارهای رسمی برزیل نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران در سال گذشته دو میلیارد دلار بوده است.

صادرات ذرت این کشور به ایران در سال گذشته ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایش داشته، اما فروش دیگر محصولات مانند گوشت و شکر به شدت افت کرده است.

معلوم نیست علت اختلاف بیش از چهار برابری در آمارهای گمرک ایران و برزیل چیست.

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل، ۲۸ تیرماه، درست یک روز بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره گیر افتادن کشتی‌های ایران در سواحل این کشور، اعلام کرد دولتش به شرکت‌های این کشور درباره گستره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پیامدهای نقض این تحریم‌ها هشدار داده است.

رئیس‌جمهوری برزیل درباره زمین‌گیر شدن این دو کشتی در آب‌های کشورش گفت: مشکل از اینجاست که آمریکا این تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است. ما شرکت‌های برزیلی را در رابطه با این شرایط و مخاطرات آن توجیه کرده‌ایم.

وی در عین حال بر مناسبات نزدیک برزیل و آمریکا تاکید کرد و گفت: «من به ویژه به ترامپ نزدیکم و دو بار به دیدن او رفته‌ام. آمریکا اقتصاد اول جهان و دومین بازار بزرگ محصولات ماست و برزیل نیز آغوش خود را برای همکاری‌ها و معاملات بیشتر با ایالات متحده گشوده است».

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار آمریکا، صادرات این کشور به برزیل در پنج ماه ابتدایی امسال حدود ۱۶.۹ میلیارد و وارداتش از برزیل ۱۲.۹ میلیارد دلار بوده است.

تجارت دوجانبه دو کشور در این مدت نسبت به دور مشابه پارسال نزدیک به هشت درصد رشد داشته است.

پارسال تجارت دوجانبه آمریکا و برزیل از ۷۰ میلیارد دلار گذشت که نسبت به سال ۲۰۱۷ بیش از پنج درصد افزایش نشان می‌دهد.

منابع: بلومبرگ، گمرک ایران، مرکز آمار آمریکا، رویترز/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG