لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

ادامه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به اواسط ژانویه موکول شد


وندی شرمن و عباس عراقچی، معاونان وزیران امور خارجه آمریکا و ایران
وندی شرمن و عباس عراقچی، معاونان وزیران امور خارجه آمریکا و ایران

در حالی که معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که هیچ پیشرفتی در مذاکرات دو روزه ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل نشده است، معاون وزیر امور خارجه ایران این دور از گفت‌وگو‌ها را «بسیار و مفید» خوانده است.

نخستین دور گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت‌ ماهه مذاکرات روز چهارشنبه ۲۶ آذر در ژنو پایان یافت و ادامه این مذاکرات به اواسط ماه ژانویه، حدود یک ماه دیگر، موکول شد.

هنوز محل برگزاری نشست آتی، مشخص نشده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، به خبرگزاری اینترفکس گفته است که مذاکرات آینده نیز در سطح معاونان وزیران خارجه انجام خواهد گرفت.

وی اظهار داشت که در این دور از مذاکرات هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

عباس عراقچی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، نیز گفت که دور بعدی گفت‌وگوهای تهران و گروه ۱+۵، ماه آینده، برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد که هیات ایرانی مذاکراتی «بسیار فشرده» و «بسیار مفید و سودمند» با نمایندگان شش قدرت بزرگ جهانی داشته است.

در نخستین روز گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت‌ماهه مذاکرات، هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا به سرپرستی عباس عراقچی و وندی شرمن، معاونان وزیران امور خارجه دو کشور، روز ۲۴ آذر در ژنو، پایتخت سوئیس، گفت‌وگو کردند.

عباس عراقچی، پس از شش ساعت گفت‌وگو با مقامات آمریکایی فضای جلسات را «خوب» ارزیابی کرده و در عین حال گفته بود که «برای رسیدن به راه حل هنوز فاصله وجود دارد».

هیات ایرانی همچنین در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با کشورهای عضو گروه ۱+۵، دیدارهای دوجانبه برگزار کرد.

مهلت مذاکرات ایران و ۱+۵، سوم آذر گذشته به پایان رسید، اما طرف‌ها برای به دستیابی به توافق جامع هسته‌ای، این گفت‌وگو‌ها را برای هفت ماه دیگر تمدید کردند.

بر پایه گزارش‌ها، محور اصلی اختلافات ایران و ۱+۵، مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۲۵ آذر خبر داد که ایران در دوره هفت ‌ماهه مذاکره با گروه ۱+۵ و در ادامه «توافق قبلی»، بازرسی «بیشتر» از تاسیسات اتمی خود، توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و «تاخیر» در راه‌اندازی سانتریفوژهای جدید را «پذیرفته» است.

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز ۱۸ آذر گفته بود که بر اساس یک توافق «نانوشته»، ایران تا زمان ادامه مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ قصد راه‌اندازی سانتریفوژهای جدید و تزریق گاز اکتیو یو اف-۶ به سانتریفیوژ آی‌آر-۸ را ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۳ آذر خبر داده بود که اعضای دولت اوباما به تعدادی از نمایندگان کنگره گفته‌اند که آمریکا امتیازهای مهمی از ایران گرفته که از جمله آنها تعهد جمهوری اسلامی به بازرسی بیشتر از تاسیسات هسته‌ای و بی‌اثر کردن مقادیر بیشتری از منابع اورانیوم ایران است.

XS
SM
MD
LG