لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

صالحی: تا مذاکرات ادامه دارد، قصد راه اندازی ۹ هزار سانتريفيوژ را نداريم


در آستانه آغاز دور تاره مذاکرات ايران و گروه ۱+۵، علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز يکشنبه ۲۳ آذرماه با ابراز خوشبینی در خصوص دستیابی به توافق هسته ای، گفته است: تا مذاکرات ادامه دارد، قصد راه اندازی ۹ هزار سانتريفيوژ را نداريم.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا، علی اکبر صالحی که در شبکه خبری العالم، شبکه عربی دولت ايران،‌صحبت می کرد، گفته است: راه ديگری جز تعامل و تفاهم باقی نمانده است، و هر دو طرف بايد به توافق برسند از اين رو من به حصول توافق خوشبين هستم، چون اگر اتفاق ديگری بيفتد به نفع هيچ کس نيست.

ايران و کشور های آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، سال گذشته در ژنو به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق قرار بود که برای دستيابی به راه حلی جامع و نهايی مذاکرات ادامه يابد.

اما به رغم تمديد اين گفت وگو ها، مذاکرات ايران و ۱+۵ روز ۲۶ آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وين اتريش در سطح وزيران خارجه برگزار شد و طرفين نتوانستند در سوم آذر ماه که دومين مهلت تعيين شده برای دستيابی به توافق نهايی بود، به تفاهم برسند.
از اين رو، وزيران امور خارجه ۱+۵ به رغم تاييد پيشرفت گفت‌وگوها اعلام کردند که برای رسيدن به توافق جامع نياز به زمان بيشتری است و تهران نيز با تمديد مذاکرات برای ۷ ماه ديگر موافقت کرد.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران روز يکشنبه با اين حال گفته است: من فکر می کنم که برای طرف مقابل هم راهی جز تفاهم باقی نمانده البته ما هم همانطور که آقای رئيس جمهور گفتند به دنبال تفاهم برد - برد هستيم يعنی اينطور نيست که بخواهيم همه امتيازات را بگيريم و آنها هم برای افکار عمومی خودشان حرفی برای گفتن نداشته باشند.

علی اکبر صالحی اضافه کرده است: بنده با اطلاعاتی که دارم فکر می کنم در مجموع امکان رسيدن به تفاهم بسيار بالا است.

« قصد راه اندازی ۹ هزار سانتريفيوژ را نداريم»

رييس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به این که آخرين نسل سانتريفيوژIR۸ را در اختيار داريم ولی هنوز به آن گاز تزريق نشده، گفته است: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد راه اندازی ۹ هزار دستگاه سانتريفيوژ را نداريم.

وی افزوده است: ما اکنون سانتريفيوژهای نسل دوم خودمان را داريم که حدود هزار عدد آنها نصب شده است، و حدود يک زنجيره ۱۶۴ تايی آنها به صورت آزمايشی کار می کند.

علی اکبر صالحی گفته است:« ما اين را به عنوان حسن نيت خودمان به طرف مقابل نشان می دهيم البته تست های مکانيکی درحال انجام است و تست های متنوعی بايد انجام گيرد و از جمله تست های مکانيکی درحال انجام است ولی به سانتريفيوژ 'IR۸' فعلا تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ما قصد تزريق گاز اکتيو يعنی 'يو اف ۶' نداريم.»

قرار است نخستین دور گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت ماهه از روز ۲۶ آذرماه در ژنو آغاز شود. هیات مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در این مذاکرات شرکت خواهد داشت.

به گفته عباس عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، این دور از گفت‌وگوها در سطح معاونان وزیران امور خارجه در شهر ژنو سوئیس پیگیری می‌شود.

محور اصلی اختلافات ایران و ۱+۵ ، مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

پیشتر فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه، چهار شرط؛ «توقف غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم، کنترل بين‌المللی بر تمامی تاسيسات هسته‌ای ايران، کاهش ذخاير اورانيوم غنی‌شده و توقف فعاليت تاسيسات آب سنگين اراک»، را برای توافق هسته ای با ایران مطرح کرده بود.

XS
SM
MD
LG