لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

بررسی روزنامه های صبح چهارشنبه ايران


نتايج انتخابات رياست اتاق بازرگانی ايران و برکناری علی نقی خاموشی پس از ۲۷ سال از اين سمت مورد توجه روزنامه های روز چهارشنبه تهران قرار گرفته است.
نتايج انتخابات رياست اتاق بازرگانی ايران و برکناری علی نقی خاموشی پس از ۲۷ سال از اين سمت مورد توجه روزنامه های روز چهارشنبه تهران قرار گرفته است.


نتايج انتخابات رياست اتاق بازرگانی ايران و برکناری علی نقی خاموشی پس از ۲۷ سال از اين سمت مورد توجه روزنامه های روز چهارشنبه تهران قرار گرفته است.


روزنامه هم ميهن با تيتر «خداحافظ آقای خاموشی» از برکناری خاموشی، عضو موتلفه اسلامی از رياست اتاق بازرگانی ايران پس از ۲۷ سال و از انتخاب محمد نهاونديان، دانش آموخته دانشگاه جرج واشينگتن و از نزديکان علی لاريجانی به رياست اتاق بازرگانی خبر داده است.


روزنامه اعتماد، با تيتر«خروج مرد مقتدر از اتاق بازرگانی» از شکسته شدن طلسم ۲۷ ساله خبر داده و نوشته که «بدون شک اين اتفاق کوچکی نيست.»


محمد نهاونديان با ۱۶۵ رای از خاموشی با ۱۳۹ رای عبور کرد.


حضور نزديک به سه دهه علينقی خاموشی با عنوان ریيس اتاق بازرگانی ايران بسياری از فعالان بازرگانی و تجاری کشور را به اين نتيجه رسانده بود که اتاق بازرگانی ايران جزئی از مالکيت طيف های سنتی تجارت ايران است، اما شکست خاموشی درست در شرايطی رخ داد که حالا ديگر گروه های متعدد اقتصادی از تکرار سياست های اقتصادی- تجاری در اتاق ايران گله می کردند و با قاطعيت از ضرورت بازسازی مديريت در آن سخن می گفتند.


اعتماد در تحليل اين تغیير پيش بينی کرده که «پيروزی نهاونديان نيز تغيير چندانی در جغرافيای تجاری ايجاد نکند و در واقع رقابت بين او و علينقی خاموشی مبارزه ميان يک سنتگرای نو با يک سنتگرای قديمی در عرصه اقتصاد است اما هيچ شکی وجود ندارد که اين پيروزی می تواند تا حد زيادی موجب شادمانی نيروهايی شود که خواهان خداحافظی خاموشی از رياست ۲۷ ساله بر پايتخت تجارت ايران بودند.»


روزنامه سرمايه خبر انتشار يافته در روزنامه کيهان روز سه شنبه در خصوص دست دادن خاتمی با زنان در سفرهای خارجی را تکذيب کرده است.



به نوشته روزنامه اعتماد ملی، تعدادی از نمايندگان مجلس روز سه شنبه نسبت به تغيير محاسبه نرخ تورم، عدم گزارش عملکرد برنامه چهارم، سود بانکی، سهميه بندی بنزين، افزايش قيمت ها، برخورد با دانشجويان به ریيس جمهوری و شماری از اعضای دولت تذکر کتبی دادند.

به نوشته اين روزنامه، در پی انتشار برخی گزارش ها و تصاوير درباره سفر سيد محمد خاتمی به ايتاليا، دفتر رييس موسسه بين المللی گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها با انتشار جوابيه ای ضمن غير واقعی خواندن تصاوير و تکذيب اين ادعاها، به اين گزارش های جنجالی خاتمه داد و سيد محمدصادق خرازی که خاتمی را در سفرهای خارجی همراهی مي کند نيز با توضيح جزيي تر اين مساله، هشدار داد که مبادا در اين گونه حوادث از برخی از شگردهای غيراخلاقی غفلت شود.


اما روزنامه کيهان در سرمقاله خود به محمد خاتمی، ریيس جمهوری سابق هشدار داده تا مراقب باشد.


نماينده ولی فقيه در اين روزنامه در حالی که دفتر خاتمی دست دادن وی در سفر به ايتاليا با زنان را تکذيب کرده است، ریيس جمهوری سابق ايران را متهم کرده که از اين طريق برای بيگانگان پيام فرستاده است.


کيهان، اطرافيان خاتمی را «وابسته به بيگانگان» معرفی کرده و در مورد خود خاتمی نيز نوشته که«رويکرد به قدرت های بيگانه از طريق ارسال نشانه هايی مبنی بر کم اعتقادی به ارزش های اسلامی با هدف جلب کمک و همراهی بيگانگان در معادلات و رقابت های سياسی داخلی را نيز به عنوان يکی از آثار اين اقدام نبايد از نظر دور داشت.»


روزنامه اعتماد ملی، از کارت زرد نمايندگان اقليت به دولت خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، تعدادی از نمايندگان مجلس روز سه شنبه نسبت به تغيير محاسبه نرخ تورم، عدم گزارش عملکرد برنامه چهارم، سود بانکی، سهميه بندی بنزين، افزايش قيمت ها، برخورد با دانشجويان به ریيس جمهوری و شماری از اعضای دولت تذکر کتبی دادند.


اين روزنامه به نقل از سيدرضا نوروززاده، عضو فراکسيون اقليت مجلس نوشته که «در ابتدای فعاليت دولت به دولت فرصت داده شده بود تا فعاليت خود را انجام دهد اما فرصت داده شده به دولت، از حد گذشته است و نمايندگان انتقادات خود را در قالب تذکرات به دستگاه های اجرايی بيان مي کنند.»


اعتماد ملی از قول بيژن شهبازخانی يکی ديگر از نمايندگان نوشته که «فرصت دولت برای تحقق وعده هايی که عمدتا هم اقتصادی بوده است تمام شده و دولت بايد درباره اقدامات انجام شده پاسخگو باشد.»


روزنامه خراسان، اطلاعيه وزارت اطلاعات در باره دستگيری فردی را منعکس کرده که قصد دستيابی به پست و مقام در يکی از مراکز حساس کشور را داشته است.


به نوشته اين روزنامه، «اين فرد با سوءاستفاده از ارتباطات خود و مصوبات هيات وزيران ۱۰ ميليارد تومان از يکی از صندوق های مالی کشور دريافت کرده بود.»


خراسان نوشته که اين فرد متهم به «جعل عنوان» قبل از اين نيز خود را مشاور نماينده ولی فقيه در يکی از سازمان ها، مشاور رياست ديوان عالی کشور، نماينده ويژه رياست قوه قضاييه، مشاور وزير کشور، مسئول پيگيری رياست جمهوری در وزارت بهداشت، معاون دادستان انقلاب شهر ری و سمت های ديگر معرفی کرده و دستگير و محاکمه شده بود.


XS
SM
MD
LG