لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

دخل و خرج پنج ماه نخست سال؛ کسری «٤٧ هزار ميليارد تومانی» بودجه دولت روحانی


روزنامه اطلاعات در تیتر یک خود با عنوان «واكنش جهاني به سخنان ترامپ» نوشته است: «نخست‌وزير انگليس، صدراعظم آلمان و رئيس‎جمهوری فرانسه در بيانيه‌ای مشترک حمايت خود از برجام را اعلام كردند».

این روزنامه همچنین از قول فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشته است: «برجام يک توافق دوجانبه نيست و هيچ كشوری نمی‎تواند به آن پايان بدهد».

این روزنامه همچنین نوشته است: «سخنرانی دونالد ترامپ فضای آشفته روابط ايران و آمريكا را آشفته‌تر كرده است و به جاي لغو برجام، تهديد برای فشار بيشتر به همراه تصويب تحريم‌های جديد عليه جمهوری اسلامی ايران را در دستور كار كاخ سفيد قرار داده است».

ابوالقاسم قاسم زاده در روزنامه اطلاعات نوشته است: «دونالد ترامپ در يک كلام، فاقد استراتژی لازم و قوی برای حوزه خاورميانه است و تمامی قدرت‌آزمايی او بر اساس آزمون و خطا پيش می‌رود و منطقه خاورميانه همچنان در پيچيدگی‌های بحران باقی خواهد ماند»، همان‌طور که «ايران با ترامپ مسير سختی را در پيش خواهد داشت اما هزينه‌های آمريكا در خاورميانه بحران‌زده مرحله به مرحله افزايش خواهد يافت».

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در شماره یکشنبه خود بازتاب سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا بر مردم ایران را مورد توجه قرار داده و از قول یک شهروند نوشته است: مواضع دونالد ترامپ «درباره ایران برای مردم کشورمان قابل پیش‌بینی بود و به همین دلیل تأثیر نامطلوبی از جنس هراس از تصمیمات احتمالی آینده درباره برجام در پی نداشت».

یک شهروند دیگر نیز به این روزنامه گفته است: «آنچه این روزها اهمیت بیشتری دارد، تقویت اقتصاد داخلی از مسیر مبارزه با رانت و فساد و در عین حال تدوین قوانین حمایت کننده بخش خصوصی است. زیرا اقتصاد قوی ابزار خوبی برای حضور قدرتمند در سیاست خارجی است».

این روزنامه از قول یکی دیگر از شهروندان تهران نوشته است: «با سخنان حسن روحانی احساس کردم رئیس‌جمهوری داریم که از حقوق مردم کشورمان به موقع و به خوبی دفاع می‌کند و ادبیات قابل دفاعی در این راه به کار می‌گیرد»، اما یک «زن جوان» هم درباره سخنرانی‌های رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، به روزنامه ایران گفته است: «تا پیش از این ندیده بودم که روحانی تا این حد تند و صریح صحبت کند. این به نظرم هم مثبت بود و البته نگران کننده به لحاظ اتخاذ مواضع تند».

او با بیان اینکه دونالد ترامپ «حتما از موج گسترده واکنش‌های منفی مردم ایران نسبت به سخنانش آگاه شده»، گفته است: «با توجه به حمایت کشورهای اروپایی از ایران، امیدوارم که مسائل پیش آمده همچنان از طریق دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و وضعیت نامطلوبی که در سال‌های پیش از برجام تجربه کردیم، تکرار نشود».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، تیتر یک خود را به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت حسن روحانی، اختصاص داده که گفته است: «ما همه پاسدار هستيم».

یدالله جوانی، رئیس پیشین اداره سیاسی سپاه پاسداران، هم طی یادداشتی در روزنامه جوان با بیان اینکه «آمریکایی‌ها تصور می‎كنند با متهم ساختن سپاه به حمايت از تروريسم و تحريم» آن «می‌توانند قدرت و توانایی سپاه را دچار فرسايش» کنند، نوشته است: «سپاه پاسداران از ظرفيت‎های ناشناخته برای دشمن برخوردار است و با تكيه بر همين ظرفيت‎ها، تهديد تحريم و فشار ايالات متحده و متحدينش را به يک فرصت طلایی تبديل خواهد كرد».

کیهان هم در تیتر یک خود به مقامات دولتی توصیه کرده است، «حالا که به حرف منتقدان برجام رسیدید، مسیر را عوض کنید».

این روزنامه با اشاره به اینکه حسن روحانی روز شنبه در دیدار با سفیر جدید جمهوری چک گفت: «تا وقتی طرف‌های مقابل به برجام پایبند باشند، به آن پایبند خواهیم بود»، نوشته است: «این اظهارنظر به این معنی است که تاکنون طرفین برجام- از جمله آمریکا- به توافق پایبند بوده‌اند، و اگر در آینده یکی از طرفین، به برجام پایبند نباشد، ایران هم دیگر پایبند نیست».

کیهان این اظهارات و همچنین مجموعه واکنش‌های دولت دوازدهم به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را «روند منفعلانه» توصیف کرده و نوشته است: انتظار این بود که «دولت و به خصوص دستگاه دیپلماسی، بسته‌ای اجرایی و عملیاتی برای این روز آماده کند اما با کمال تعجب، مقامات ارشد دولت کلاس درس تاریخ و جغرافیا برگزار کرده و واکنش ایران را در همین سطح تقلیل دادند».

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود با عنوان «اوضاع بدتر نمی‌شود»، نوشته است: «هر زمان که رییس‌جمهوری آمریکا در مورد ایران موضع‌گیری می‌کند، وضعیت اقتصادی در داخل کشور با بازخوردهای عجیبی روبه‌رو می‌شود. این موضوع در اواخر هفته گذشته به خوبی خود را نشان داد به طوری که بسیاری از مردم از ترس افزایش قیمت دلار با هجوم به صرافی‌ها برای خرید ارز صف‌های طولانی تشکیل دادند اما از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند وضعیت اقتصادی ایران به قدری نامطلوب است که حرف‌های ترامپ نمی‌تواند اوضاع را بدتر کند».

این روزنامه نوشته است: «صحبت‌های دونالد ترامپ تاثیر خاصی روی بازار نداشته بلکه این سیاست‌های دولتمردان خود کشور است که این روزها تغییر و تحول‌های جدید را در بازار به وجود آورده است. به طوری که اخیرا به دنبال افزایش قیمت دلار در بازار که به نظر می‌رسد به دلیل جبران کسری بودجه دولت انجام شده است، شاهد زمزمه‌هایی در مورد افزایش قیمت دلار تا ۴۸۰۰ تومان هم هستیم».

جهان صنعت همچنین در گزارش دیگری با تیتر «غول‌های نفتی در دوراهی ماندن یا رفتن»، نوشته است: «طی دو سالی که از زمان توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی می‌گذرد، شرکت‌های غربی وارد اقتصاد این کشور شده‌اند اما اکنون در شرایطی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا به این توافق بین‌المللی ضربه بزند، مدیران این شرکت‌ها باید در مورد ماندن یا رفتن از ایران تصمیم بگیرند».

این روزنامه با تاکید بر اینکه «مشتریان نفت و میعانات گازی ایران نیز از ماه قبل آماده شرایط تحریم نفتی ایران شده‌اند»، نوشته است: «به نظر می‌رسد بخشی از این مشتریان قصد دارند در صورت تحریم نفتی ایران، نفت آمریکا را جایگزین کنند».

روزنامه اعتماد از احتمال رفع تعليق عضو زرتشتي شوراي شهر يزد خبر داده و آن را نتیجه «حمايت مجلس از اقليت‌های دینی» عنوان کرده است.

به نوشته این روزنامه، چهار نماينده عضو مجمع نمايندگان استان يزد شامل محمدرضا تابش نماينده اردكان، ابوالفضل موسوی نماينده يزد، كمال دهقانی نماينده تفت و ميبد و محمدرضا صباغيان نماينده مهريز و بافق و همين‌طور اسفنديار اختياری نماينده زرتشتي‌ها در مجلس در نامه‌ای به علی لاريجانی رييس مجلس «خواستار رسيدگی به تعليق عضويت سپنتا نيكنام در شورای شهر يزد و رفع آن شدند».

روزنامه اعتماد این را هم نوشته است: «تعليق موقت عضويت سپنتا نيكنام، عضو زرتشتي شوراي شهر يزد، به حکم شعبه ٤٥ ديوان عدالت اداری در روز ۱۳ شهریور امسال بر می گردد که با استناد به تفسير جديد فقهای شورای نگهبان از تبصره ١ ماده ٢٦ قانون انتخابات شوراها صادر كرده است. شاكی هم "علی اصغر باقری" كانديدای مغلوب شورای شهر يزد و از چهره‌های نزديک به انصار حزب‌الله در اين استان است».

روزنامه شهروند خبر داده است که «آتش‌سوزی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان حضرت فاطمه میاندوآب یک کشته و ٣ مصدوم بر جای گذاشته است».

به نوشته این روزنامه، چند دقیقه‌ای به ساعت سه بامداد شنبه مانده بود که صدای انفجار مهیبی از بخش مراقبت‌های ویژه این مرکز درمانی به گوش رسید و «آتش از بخش آی‌سی‌یو شعله‌ور شد و دود همه فضای بیمارستان را پر کرد. بلافاصله پرسنل بیمارستان برای اطفای حریق و کمک به بیماران محبوس در بخش مراقبت‌های ویژه وارد عمل شدند و همزمان وقوع این حریق را به آتش‌نشانی اطلاع دادند و با حضور ماموران آتش‌نشانی و همکاری پرسنل بیمارستان کار مهار آتش و همچنین نجات بیماران داخل آی‌سی‌یو به‌طور همزمان آغاز شد».

روزنامه شهروند با اشاره به اینکه نیروهای امدادی «پنج بیمار گرفتار در حریق را از این بخش خارج کردند»، نوشته است: بیماران بستری در این بخش «توسط عوامل اورژانس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان عباسی منتقل شدند، اما در این حادثه یکی از بیماران بستری در این بخش به علت شدت انفجار و سوختگی شدید در همان نخستین دقایق حادثه جانش را از دست داد».

روزنامه بهار به مناسبت «سالروز جهانی غذا»، ضمن تاکید بر اینکه «قحطی جهانی در راه است»، نوشته که «بیش از یک میلیارد نفر یعنی یک نفر از هر شش نفر، در سراسر جهان، دچار گرسنگی یا سوءتغذیه هستند که بیشتر این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند».

به نوشته این روزنامه، هرچند طبق آمار منتشر شده توسط سازمان‎های بین‌المللی نظیر فائو و یونسکو، ایران به لحاظ تولید مواد غذایی و نیز سرانه مصرف مواد غذایی در وضعیت تقریبا مناسبی قرار دارد، با توجه به افزایش جمعیت کشور در سال‎های آینده و نیز به دلیل آن که کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی جزء مناطق خشک و کم باران محسوب می‎شود، توجه ویژه به امنیت و ایمنی مواد غذایی و داشتن برنامه‎ای منسجم به منظور بهبود کیفیت تغذیه‎ای در کشور امری اجتناب‎ناپذیر است.

آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت و معدن ایران، به روزنامه بهار گفته است: «در حال حاضر ۲۳ میلیون تن غذا در کشور دورریز می‎شود».

وی افزوده است: «با مدیریت ۲۳ میلیون تن دور ریزی غذایی در کشور و تقلیل آن به دو سوم‌ این میزان، می‎توان بیش از ۹ میلیارد دلار در کشور صرفه‎جویی کنیم که عدد قابل توجهی است».

روزنامه شرق گزارش داده است که «با گذشت پنج ماه از سال، دولت تمام بودجه خود را صرف كرده كه هيچ، حدود ٤٧ هزار ميليارد تومان نيز كسری آورده است؛ كسری‌ای كه از دو سال قبل خود، پيشی گرفته و رشد كسری را به رخ می‌كشد».

به نوشته شرق، «اين عملكرد، نشان از عدم همخوانی دوباره درآمد- هزينه دارد كه بارها درباره آن هشدار داده شده و راه‌حلی كارآمد برای حل اين مشكل ارائه نشده است و اين در حالی است كه دولت باز هم بر بدهی‌های خود می‌افزايد».

این روزنامه نوشته که «بيراه نيست که بدهی دولت به بانک‌ مرکزی و بانک‌ها با رشد فزاينده خودنمایی می‌کند چراکه بخشی از کسری‎ها را دولت با تنخواه‌گردان جبران کرده و بار بدهی را برای خود باقی می‌گذارد. همچنين اين آمارها حكايت از آن دارد كه با وجود افزايش ٩٧درصدی نفتی، بخش زيرساخت‌ها و عمرانی، چندان اقبال نداشته و فقط سهم هفت‌درصدی از بودجه نصيبش شده است».

هادي حق‌شناس، اقتصاددان، ضمن تاکید براینکه «عدد ٤٧ هزار ميليارد تومان، عدد بزرگی در تأمين بودجه عمومي كشور است»، به روزنامه شرق گفته است: «كسری بودجه دولت فقط با گذشت پنج ‌ماه از سال، از عدم تحقق درآمدهای نفتی، عدم تحقق درآمدهای مالياتی و عدم فروش شركت‌ها و اسناد خزانه ناشی می‌شود».

روزنامه همدلی از قول مدیر عامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نوشته است: «۹۰ درصد کودکان متکدی در پاتوق‌ها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند»، «خبری» که «ممکن است در یک نگاه از آن بگذرید اما عمق فاجعه‌اش با لحظاتی تامل در واژه‌ها و اعداد هویدا می‌شود و فاجعه‌بارتر این‌که این آمار از سوی یک نهاد رسمی مثل شهرداری تهران ارائه شده است».

XS
SM
MD
LG