لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

«برجام در بن‌بست، اقتصاد در رکود، دولت مشغول حاشیه‌سازی»


اظهارات روز شنبه حسن روحانی مورد توجه شماری از روزنامه‌ها قرار گرفته است و از جمله روزنامه شرق ضمن چاپ عکسی از رئیس‌جمهوری اسلامی حین سخنرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تهران، از قول او نوشته است: «یک جناح همیشه تشویق می‌شود و یک جناح همیشه تنبیه».

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی همچنین بدون نام‌بردن از محمد خاتمی به نقش رئیس‌جمهوری پیشین در انتخابات و «تَکرار» او برای انتخابات لیست‌ها و کاندیداهای انتخاباتی مورد حمایت جناح اصلاح‌طلب و اعمال محدودیت‌های تازه علیه او اشاره کرده و گفته است: «باید این مسیر را رها کنیم، چند بار تجربه کنیم، یک بار در ســال ۹۲ تجربه کردیم، بار دیگر در ســال ۹۴ تجربه کردید و دو مرتبــه در ۹۶ تجربه کردید، از تجربه باید اســتفاده کنیــم، بگذاریم یک رقابت آزاد در جامعه باشد، در اقتصاد، علم و مدیریت انحصار خطرناک اســت، رقابت آزاد بگذاریــم و برای نقد و مشارکت همه را تشــویق کنیم، هرکس نقد می کند را باید تشویق کنیم».

روزنامه اعتماد هم این اظهارات را با تیتر «نمی‎دانم چرا» منتشر کرده و نوشته که حسن روحانی انتقاداتی را هم از برخی اتفاقات رخ‌داده در چند روز اخير مطرح کرد و «آن اعمال محدوديت‌های جديد عليه رييس دولت اصلاحات است» و «آنجا كه در ردای معترض به اين تصميم می‌پرسد: اگر كسی تكرار كند كه مردم پای صندوق بيايند، بايد تنبيه شود؟»

این روزنامه همچنین نوشته که حسن روحانی «در ادامه اعتراض خود به احضارهای برخی افراد آن هم از يك جناح خاص» نیز اشاره کرده و گفته است: «شايد بعضی دستگاه‌ها بيكارند، ناچارند يك عده‌ای را دم به ساعت احضار كنند. يك جناحی از اول انقلاب ديوارش كوتاه ساخته شده است».

محمد كيانوش راد، فعال سياسی اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «اختيارات روحانی برای رفع محدوديت‌های سياسی» نوشته است: «موضع‌گيری آقای روحانی در جهت اعمال محدوديت برای رييس دولت اصلاحات درست، هوشمندانه و مبتنی بر واقعيت‌هایی است كه امروز بر جامعه سياسی ايران می‌گذرد»، ضمن اینکه «بحث تفكيک قوا در جمهوری اسلامی نيز مورد تاكيد قرار گرفته و لذا آقای روحانی به عنوان مسئول قوه مجريه كه در چارچوب اختياراتش مسئوليتی را به عهده دارد، به بيان ديدگاه‌های خود پرداخت. البته در اختيارات رييس‌جمهور كه به عنوان شخص دوم كشور مورد تاكيد قانون اساسی قرار گرفته، مسئوليت اجرای قانون اساسی نيز علاوه بر‌ شان قوه مجريه برای رييس‌جمهور در نظر گرفته شده است».

یادداشت‌نویس این روزنامه با تاکید بر اینکه «كسانی كه به دنبال انجام محدوديت‌ها برای فعالان سياسی هستند بايد بدانند كه در جامعه ايران اعمال چنين محدوديت‌هایی برای محدود‌كنندگان نتيجه‌ای جز نقض غرض آنها نخواهد داشت»، نوشته است: «فرض كسانی كه برای شخصيت‌های بزرگ همچون آقای خاتمی محدوديت ايجاد می‌كنند محدود كردن ميزان تاثيرگذاری و نفوذ اين شخصيت سياسی است اما در عمل هر چه سخت‌گيری‌ها و محدوديت‌ها بيشتر می‌شود، عملا بر محبوبيت وی و توجه مردم به او افزوده خواهد شد».

روزنامه بهار در تیتر یک خود با عنوان «از حرف تا عمل» با طرح این پرسش که «آیا شأن رئیس‌جمهور، تنها ظاهر شدن در مقام منتقد است؟»، نوشته است: «آنچه رییس‌جمهور روحانی پشت‌تریبون‌ها می‌گوید، منشور حقوق شهروندی، کنایه‌های گاه و بیگاه روحانی به بخش هایی از ساختار قدرت و. . . همه و همه حرف‌هایی زیباست که حتی برخی از آن‌ها از انتظارات رهبران جریان اصلاح‌طلبی از روحانی هم فراتر است اما مشکل اینجاست که کسر قابل توجهی از آن‌ها به مقام اجرا نرسیده است».

این روزنامه با اشاره به اینکه روز شنبه مخاطبان سخنان حسن روحانی هم «از اینکه فردی در جایگاه رییس‌جمهور از گوینده "تَکرار"های (محمد خاتمی) به نیکی یاد کرده است به طور طبیعی خرسند شدند و امیدوار که اگر از نمایندگان مردم در خانه ملت صدایی در نمی‌آید حداقل دولت و مقامات ارشد آن در مقام سخن گلایه‌های خود را گاه صریح و گاه به زبان کنایه می‌گویند»، نوشته است که «گام بعدی این خرسندی و سرور این پرسش خواهد بود که چرا فاصله بین بیان تا عملی کردن حرف‌های زیبای مقامات دولتی درباره موضوعاتی همچون آزادی‌های سیاسی، حقوق شهروندی، فضای باز رسانه‌ای و. . . این‌قدر زیاد است؟ آیا گذشت بیش از چهار سال از تکیه زدن اعتدالیون بر کرسی‌های قوه مجریه کافی نیست تا این فاصله کاهش پیدا کند؟»

روزنامه بهار همچنین با طرح این پرسش که نظر صریح حسن روحانی، به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی و علی شمخانی در جایگاه دبیر این شورا نسبت به مصوبه افزایش محدودیت‌ها در مورد محمد خاتمی چیست؟، نوشته است: «آیا روحانی در جایگاهی که در این شورا دارد توان ایجاد مانع بر سر اجرای چنین تصمیماتی را ندارد؟» و آیا «مسئولیت اجرای قانون اساسی که بنا بر این میثاق ملی بر عهده رییس‌جمهور است در موضوعات این چنینی تکلیفی را بر روی دوش روحانی نمی‌گذارد؟»

کیهان در تیتر یک خود به سخنان روز شنبه حسن روحانی واکنش نشان داده و نوشته است: «برجام در بن‌بست، اقتصاد در رکود، دولت مشغول حاشیه‌سازی».

این روزنامه تاکید کرده است: «تجربه نشان داده که هرگاه دولت در اثر قصور و تقصیر با مشکل مواجه می‎شود، رئیس‌جمهور وارد میدان می‌شود و با طرح یکی دو حاشیه مهم و جنجالی، موجی در کشور و در رسانه‌های حامی خود و بالتبع در بخشی از افکار عمومی راه می‎اندازد تا حواس‎ها از مسائل اصلی دور بماند».

کیهان ضمن چاپ عکس اهدای مدال توسط حسن روحانی به عبدالرسول دری‌اصفهانی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را که اکنون بازداشت و به زندان محکوم شده در صفحه یک خود، نوشته است: «شاید دستگیری مهدی جهانگیری، شاید محکومیت هفته قبل پنج چهره ارشد حزب منحله مشارکت، شاید بررسی و تعقیب پرونده حسین فریدون، شاید صدور اولین حکم برای جاسوس تیم هسته‌ای و احتمال رسیدگی به پرونده سایر جاسوس‎ها، شاید اوضاع آشفته برجام و رجزخوانی هر روزه ترامپ و... زمینه تولید و ادای تازه‌ترین حاشیه‎های سیاسی شده باشد».

حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان نیز همزمان در یادداشتی حسن روحانی را به «وارونه‌نمایی» متهم کرده و نوشته است: «آقای روحانی دستگیری جاسوسان و مفسدان اقتصادی را نشانه بیکاری دستگاه قضائی دانسته! و می‌گوید "حالا البته شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند - و به این علت - ناچار هستند عده‌ای را احضار کنند"! و البته به‌طور تلویحی اعتراف می‌کند نگرانی ایشان از آنجا ناشی می‌شود که جاسوسان و مفسدان اقتصادی دستگیر شده از افراد وابسته و نزدیک به رئیس‌جمهور و یا ریاست‌جمهوری بوده‌اند و یا در حالی که تاکنون از برجام فقط یک مشت کلی‌گوئی‌های بی‌خاصیت نظیر، فتح‌الفتوح و معجزه قرن و تسلیم قدرت‌های بزرگ در مقابل ایران و... به ملت تحویل داده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند حتی یک دستاورد محسوس و قابل قبول برای آن دست و پا کنند، با حالتی که انگار قصد تواضع دارند! اظهار می‌دارد که: ما آمریکایی‌ها را فریب داد‌ه‌ایم».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران «بیانیه مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه» درباره اتهامات برخی رسانه‌ها به فرزند صادق لاریجانی رئیس قوه قضایه را منتشر کرده و نوشته است: «در پی انتشار برخی شایعات واهی در فضای مجازی و نسبت دادن این ادعاهای کذب به مسئولان عالی دستگاه قضا، مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد شایعات و نامه‌های مجعول، ناشیانه و کذب منتسب به این مرکز اعلام کرد: اسناد ادعایی مذکور، صد در صد کذب و واهی است و علائم کذب بودن آن از همان ظاهر نامه‌ها هم هویدا است».

روزنامه خراسان هم به نقل از «بیانیه مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه»، انتساب اتهام جاسوسی به فرزند صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه را «دست و پا زدن ضد انقلاب فراری و فتنه گران مایوس» توصیف کرده است.

روزنامه ایران از گزارش داده است که «تحقیقات تخصصی برای کشف رازمرگ مرموز یکی از دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دستورکار پزشکی قانونی قرار گرفته است».

به نوشته این روزنامه، «شامگاه جمعه دو تن از دانشجویان پزشکی دختر خوابگاه بهارستان شهرکرد دچار حادثه شدند. یکی از دختران با کمک چند دانشجو نجات یافت اما یک دانشجوی ترم ۹ پس ازانتقال به بیمارستان آیت‌الله کاشانی به‌دلیل وخامت حالش جان باخت».

روزنامه ایران نوشته است: «تعدادی از دانشجویان به تیم تحقیق اعلام کردند از چندی قبل بوی گاز را در طبقات ۲ و ۳ خوابگاه استشمام کرده بودند حتی مدیر امور خوابگاه را نیز در جریان گذاشتند اما علی درخشان، سرپرست مدیریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این اظهارات گفت: خانم زهره قاسمی یکی از دانشجویان رشته پزشکی شامگاه جمعه در خوابگاه بهارستان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دچار ایست قلبی و تنفسی شد و با وجود عملیات احیا در بیمارستان، متأسفانه جان خود را از دست داد».

این مقام دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد همچنین گفته است: «برخلاف اظهارات برخی دانشجویان مبنی براینکه وی دچارمسمومیت با گاز شده است، باید گفت که تأسیسات این خوابگاه گازکشی ندارد و سیستم گرمایشی شوفاژ است. با این حال بررسی‌ها آغاز شده است و نتیجه پس از نظریه پزشکی قانونی اعلام می‌شود».

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «تجارت با کردهای عراق ممنوع» نوشته است: «تریلی‌های بزرگ قطار شده‌اند در مرز. کامیون‌های بزرگ با بار روغن، مواد شوینده، برنج و آرد یا هرچه در مقصد قابل فروش باشد. فرقی نمی‌کند مرز باشماق باشد یا پرویزخان، تمرچین یا گوربولاق و... راننده‌های خسته از ساعت‌ها و روزها انتظار، یک ربع یک‌ بار به اندازه یک ماشین به پیش می‌روند تا بالاخره نوبت‌شان شود و از مرز رد شوند؛ اما حالا وزارت خارجه عراق خواسته که ایران و ترکیه تمام معاملات تجاری‌شان با اقلیم کردستان را متوقف کنند».

به نوشته این روزنامه، «تقاضای دولت عراق در حالی مطرح شده که اقلیم کردستان عراق، دست به رفراندوم استقلال زده و همین ماجرا، همه معادلات را برهم زده ‌است. چند روز مانده به زمان برگزاری رفراندوم بود که ایران و ترکیه مرزهای مشترک‌شان با اقلیم کردستان را بستند و روز گذشته توییتر وزارت خارجه عراق نوشت که این انسداد مرزی به تقاضای دولت عراق انجام گرفته بود».

XS
SM
MD
LG