لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

عراق «بمباران مواضع داعش» را با همکاری اطلاعاتی روسیه و ایران آغاز کرد


یک نماینده پارلمان عراق روز سه‌شنبه ۲۱ مهر گفت این کشور با کمک مرکز اطلاعاتی جدیدی که توسط این کشور، روسیه، ایران و سوریه هدایت می‌شود حملات هوایی به مواضع گروه «خلافت اسلامی» را آغاز کرده است.

همکاری اطلاعاتی بین این کشور‌ها تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه تلقی می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از حکیم الزمیلی رییس کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان عراق گزارش می‌دهد که این مرکز اطلاعاتی کار خود را از حدود یک هفته پیش آغاز کرده و اطلاعات لازم برای حمله به تجمع تعدادی از فرماندهان گروه «خلافت اسلامی» را گردآوری کرده است.

تشکیل این نهاد امنیتی جدید در بغداد نشان می‌دهد که دولت آمریکا بخش زیادی از نفوذ خود را در این منطقه نفت‌خیز که سال‌ها در آنجا سرمایه گذاری کرده از دست می‌دهد.

از دو هفته پیش و با وجود مخالفت‌های غرب، روسیه حملات هوایی به مخالفین حکومت بشار اسد از جمله گروه «خلافت اسلامی» را آغاز کرد.

رهبران عراق که از سرعت و دامنه عملیات نظامی آمریکا علیه گروه «خلافت اسلامی» ناراضی‌اند اعلام کرده‌اند که از این پس در مبارزه با شورشیان به روسیه تکیه بیشتری خواهند کرد.

به گفته یک مقام عراقی که حاضر نشد نامش فاش شود، دو ژنرال ارتش روسیه اکنون در مرکز اطلاعاتی -امنیتی بغداد مستقر شده‌اند.

حکیم الزمیلی یکی از سیاستمداران ارشد شیعه عراق گفت هر یک از چهار کشور عضو در این نهاد امنیتی و اطلاعاتی مشترک شش نماینده دارند. جلسات این نهاد در بخش به شدت حفاظت شده شهر بغداد موسوم به «محدوده سبز» برگزار می‌شود که در گذشته محل استقرار فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا بود.

یک مقام عراقی که حاضر نشد نام او فاش شود گفت: «تشکیل این نهاد امنیتی بسیار مفید است. ایده محوری آن تنظیم و رسمیت دادن به مناسبات عراق با روسیه، ایران و سوریه است. ما خواهان یک همکاری نظامی همه جانبه و کامل بودیم».

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز گفته است که از حملات هوایی روسیه به گروه «خلافت اسلامی» در خاک این کشور استقبال می‌کند.

نیروهای ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران که در حال جنگ با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» هستند، می‌گویند دولت آمریکا برای نابود کردن این گروه اراده قاطعی ندارد. اما آمریکا و متحدانش این ادعا را رد می‌کنند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تاکنون نتوانسته است تعادل قوا را به نفع نیروهای عراقی تغییر دهد.

گروه «خلافت اسلامی» اکنون بخشی از منابع تولید نفت عراق را به کنترل خود در آورده است، حدود یک سوم از خاک این کشور را تصرف کرده و مخالفانش و پیروان سایر ادیان و مذاهب را با خشونت و بی‌رحمی شدیدی سرکوب می‌کند.

رییس کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان عراق گفت نیروی هوایی این کشور چند روز پیش بر اساس اطلاعات نهاد امنیتی مشترک به یک کاروان نیروهای «خلافت اسلامی» حمله کردند که حدس زده می‌شد حامل ابوبکر البغدادی رهبر این گروه باشد. ولی بعد مقامات امنیتی عراق گفتند او در این کاروان نبوده است.

حکیم الزمیلی افزود: «حتی اگر روسیه در خاک عراق حمله هوایی انجام ندهد ما می‌توانیم از اطلاعات آن‌ها استفاده‌های زیادی کنیم».

سامی العسکری عضو سابق پارلمان عراق که دوره‌ای مشاور ارشد نوری المالکی نخست وزیر سابق این کشور بود، گفت عراق به خوبی حساسیت‌های این همکاری امنیتی جدید را درک می‌کند.

او افزود: «حکومت عراق قصد دارد این همکاری را به نحوی پیش ببرد که به معنای پس زدن آمریکایی‌ها تلقی نشود».

XS
SM
MD
LG