لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

نخست‌وزیر جدید عراق: در تحریم‌های آمریکا علیه ایران منافع‌مان را در نظر می‌گیریم


عادل المهدی گفته دفتر نخست‌وزیر و کابینه عراق را به خارج از «محدوده سبز» که از نظر امنیتی به شدت محافظت می‌شود منتقل خواهد کرد.
عادل المهدی گفته دفتر نخست‌وزیر و کابینه عراق را به خارج از «محدوده سبز» که از نظر امنیتی به شدت محافظت می‌شود منتقل خواهد کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق، روز پنجشنبه سوم آبان گفت در مورد همکاری با آمریکا در زمینه اجرای تحریم‌ها علیه ایران منافع و استقلال خود را در اولویت قرار می‌دهیم.

تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران دولت آینده عراق به نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد چون اقتصاد این کشور به شدت با اقتصاد ایران در هم تنیده است.

آقای عبدالمهدی در یک کنفراس خبری در بغداد گفت: «می‌خواهیم تضمین کنیم که کشورهای دیگر، چه کشورهای همسایه و چه دیگران در امور داخلی عراق دخالت نکنند».

ایران و آمریکا بزرگترین متحدان حکومت عراق هستند و دولت آمریکا بارها تاکید کرده که عدم رعایت تحریم‌های آن کشور علیه ایران عواقب سنگینی خواهد داشت.

سخنان عادل عبدالمهدی با موضع‌گیری‌های حیدرالعبادی نخست‌وزیر پیشین عراق تفاوت چندانی ندارد. آقای عبادی در ماه اوت گفته بود که عراق «در اصول» با این تحریم‌ها مخالف است ولی آنها را رعایت می‌کند.

او افزوده بود: «به نظر ما تحریم‌ها یک اشتباه استراتژیک است ولی برای حفاظت از منافع مردم عراق از آن تبعیت می‌کنیم. ما در این تحریم‌ها مشارکت نکرده و از آن حمایت نخواهیم کرد ولی آن را رعایت می‌کنیم».

دولت عبادی از آمریکا خواسته بود تا در برخی موارد از این تحریم‌ها مستثنی شود. عادل عبدالمهدی نگفت که آیا دولت او نیز به دنبال کسب چنین استثناهایی خواهد بود یا نه.

موج دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اواسط آبان به اجرا گذاشته خواهد شد و هدف از آن نیز به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک تماس تلفنی به عادل عبدالمهدی تبریک گفت. طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق آنها در مورد تقویت مناسبات دو جانبه نیز گفت‌وگو کردند.

این اولین کنفرانس مطبوعاتی عادل عبدالمهدی پس از ادای سوگند در اولین دقایق بامداد پنجشنبه بود.

او در عین حال گفت دفتر نخست‌وزیر و کابینه عراق را به خارج از «محدوده سبز» که از نظر امنیتی به شدت محافظت می‌شود منتقل خواهد کرد.

او افزود: «تمام خاک عراق باید محدوده سبز باشد. امنیت و زیبایی باید در همه نقاط عراق باشد. مقامات دولتی باید همه چیز، چه خوب و چه بد را با مردم شریک شوند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG