لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

بغداد از ایران و ترکیه خواست تمام گذرگاه‌های مرزی خود را با اقلیم کردستان ببندند


گذرگاه مرزی حاج عمران بین ایران و اقلیم کردستان.
گذرگاه مرزی حاج عمران بین ایران و اقلیم کردستان.

وزارت امور خارجه عراق روز جمعه ۱۵ مهر اعلام کرد که رسماً از ترکیه و ایران خواسته است تا تمام گذرگاه‌های مرزی خود را با اقلیم کردستان تعطیل کنند تا زمانی که دولت عراق مدیریت آنها را به دست بگیرد.

بغداد می‌گوید که این درخواست یک هفته پیش طی نامه‌ای تسلیم سفارتخانه‌های دو کشور همسایه عراق شده است. بغداد در این درخواست همچنین از ایران و ترکیه خواسته است که معامله‌های نفتی و مرزی خود را فقط با دولت مرکزی عراق انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان و به نقل از تلویزیون دولتی عراق، در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که در بخش اول نامه از ایران و ترکیه خواسته شده که در گذرگاه‌های مرزی خود تنها با بغداد معامله انجام دهند و دوم اینکه تمام مرزهایی که تحت کنترل دولت مرکزی عراق نیستند تعطیل شوند.

این گزارش می‌افزاید در بند دوم آمده که عراق خواستار این است که ایران و ترکیه تمام فعالیت‌های تجاری خود را با منطقه کردستان متوقف کنند، بویژه در زمینه صادرات نفت و فروش کالا به این منطقه.

بغداد از این دو کشور درخواست کرده که معاملات تجاری خود را فقط با دولت مرکزی انجام دهند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که دولت عراق همکاری نزدیکی با ایران و ترکیه دارد تا تمام تصمیمات به مرحله اجرا در آیند و همه اقداماتی که برپایه اصل حسن همجواری مورد موافقت قرار گرفته است اجرایی شوند.

بغداد می‌گوید که این اقدامات در راستای حفظ یکپارچگی سرزمینی عراق و مقابله با تهدیدات مشترک است.

به دنبال همه‌پرسی روز سوم مهرماه در اقلیم کردستان عراق بیش از ۹۲ درصد رای‌دهندگان به استقلال این منطقه و جدایی از عراق رای دادند.

این همه‌پرسی خشم شدید دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه را برانگیخت و آنها تهدید کردند که اگر نتیجه همه‌پرسی باطل اعلام نشود اقلیم کردستان را تحریم خواهند کرد.

جمهوری اسلامی ایران مرزهای هوایی خود را به روی پروازهای خارجی به مقصد اقلیم بسته و دادوستد فرآورده‌های نفتی با آن را متوقف کرده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پیشتر نیز از اعمال تحریم‌هایی علیه اقلیم کردستان عراق خبر داده بود.

ترکیه نیز از بسته شدن گذرگاه‌های مرزی و حریم هوایی خود با اقلیم کردستان خبر داده و گفته است که مرز جدیدی را با عراق باز خواهد کرد.

دولت عراق هم روز ۱۱ مهر فروش دلار به چهار بانک اصلی اقلیم کردستان را متوقف و انتقال ارزهای خارجی به این منطقه را ممنوع کرد.

بغداد پیشتر نیز انجام پروازهای بین‌المللی به شهرهای اربیل، مرکز اقلیم، و سلیمانیه را ممنوع کرده بود.

ایران و ترکیه که جمعیت زیادی از کردها را در خود جا داده‌اند نگرانند که استقلال‌خواهی اقلیم کردستان عراق منجر به بروز زمزمه‌های جدایی‌طلبی در مناطق کردنشین خود شود.

در این میان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شدیدترین انتقاد را به همه‌پرسی اقلیم کردستان داشته و آن را در راستای تشکیل «اسرائیل جدید» در منطقه دانسته است.

XS
SM
MD
LG