لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

بغداد فروش دلار و انتقال ارز خارجی به بانک‌های اقلیم کردستان را متوقف کرد


بیش از ۹۲ درصد رای‌دهندگان در همه‌پرسی روز ۲۵ سپتامبر اقلیم کردستان عراق به آن رای مثبت دادند.
بیش از ۹۲ درصد رای‌دهندگان در همه‌پرسی روز ۲۵ سپتامبر اقلیم کردستان عراق به آن رای مثبت دادند.

دولت عراق در ادامه اقدامات تنبیهی خود علیه اقلیم کردستان در واکنش به همه‌پرسی استقلال، روز سه‌شنبه ۱۱ مهر فروش دلار به چهار بانک اصلی این منطقه را متوقف و انتقال ارزهای خارجی به اقلیم را ممنوع کرد.

اقدامات تازه بغداد پس از آن صورت می‌گیرد که عراق پروازهای بین‌المللی به اربیل و سلیمانیه را از روز جمعه ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک مرکزی عراق به حکومت اقلیم کردستان اطلاع داده که فروش دلار به چهار بانک اصلی فعال در این منطقه و انتقال ارزهای خارجی به اقلیم را متوقف کرده است.

این خبرگزاری می‌افزاید امور بازرگانی در اقلیم کردستان وابسته به ارز و کارگران خارجی است که معمولا پرداخت حقوق‌شان و ارسال پول از سوی آنها به دیگر نقاط با دلار صورت می‌گیرد. تصمیم تازه بانک مرکزی عراق تاثیر زیادی روی تجارت و این کارگران خواهد گذاشت.

فعالان تجاری و اتباع خارجی‌ پس از ممنوعیت پروازهای بین‌المللی به اقلیم کردستان بیشتر تحت تاثیر این تحریم قرار گرفتند. آنها برای دور زدن این ممنوعیت باید به فرودگاه‌های بغداد و شهرهای جنوبی عراق سفر کنند که هزینه‌های سفر را افزایش داده و موجب تاخیر در رفت‌وآمد آنها می‌شود.

یک مقام عراقی گفته است: «ممنوعیت فروش دلار به این دلیل وضع شده که بانک‌های کردی زیر نظارت بانک مرکزی این کشور قرار گیرند».

ولی یک مقام کرد در اقلیم کردستان گفته که بانک‌های این منطقه هم اکنون به بانک مرکزی در بغداد، و فرودگاه‌های اقلیم نیز به سازمان هواپیمایی کشوری عراق گزارش می‌دهند.

پارلمان عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد یکسری تحریم‌های مالی وضع کرده که «تاثیری روی زندگی شهروندان کرد ندارد» و هدف آن رهبران کرد است.

دولت ائتلافی شیعه عراق پیشنهاد حکومت اقلیم کردستان برای گفت‌وگو درباره استقلال را رد کرده است.

بغداد خواستار ابطال نتیجه همه‌پرسی استقلال این منطقه شده و تهدید کرده است که اقلیم کردستان با تحریم‌های مالی، انزوای بین‌المللی و حتی دخالت نظامی روبرو خواهد شد.

بیش از ۹۲ درصد رای‌دهندگان در همه‌پرسی روز ۲۵ سپتامبر اقلیم کردستان عراق به آن رای مثبت دادند.

ایالات متحده که در جریان جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) ائتلافی قوی با کردهای عراقی تشکیل داده بود در مسئله همه‌پرسی جانب حکومت بغداد را گرفته و گفته است که این رفراندوم مشروعیت ندارد.

ایران و ترکیه نیز به شدت با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان و نتیجه آن مخالفت کرده و همزمان تحریم‌هایی علیه این منطقه وضع کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG