لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

نتانیاهو: در همه‌پرسی کردستان عراق دخالت نداشتیم


نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه نهم مهر گفت: کشورش در همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق دخالت نداشته است.

بنیامین نتانیاهو در نشست دولت خود در اورشلیم (بیت المقدس) افزود: اسرائیل «تنها به ملت کرد علاقه و دلبستگی دارد».

رسانه‌های اسرائیل این سخنان آقای نتانیاهو را پاسخی غیر مستقیم به اظهارات رئیس جمهوری ترکیه دانستند.

رجب طیب اردوغان روز شنبه نهم مهر در ادامه انتقادهای شدید آنکارا نسبت به برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق، بار دیگر اسرائیل را با این امر در ارتباط دانست و گفت: موساد در پشت پرده همه‌پرسی بود.

او همچنین گفت که «موساد از سال‌ها پیش با کردهای عراق در ارتباط بود» و «اکنون که این رابطه آشکار شده، به زودی از کردهای عراق هزینه خواهد گرفت».

مقام های جمهوری اسلامی ایران نیز در روزهای گذشته موضوع دخالت اسرائیل در همه‌پرسی کردستان عراق را مطرح کرده اند.

به گفته رئیس جمهوری ترکیه، «برخی نیروها می خواهند نفوذ ترکیه را از بین ببرند و آنچه که در شمال عراق رخ داد تاسیس یک کشور نیست بلکه باز شدن یک دمل چرکین تازه است که عده ای از آن سود خواهند برد».

وی هفته گذشته نیز خطاب به کردهای عراق گفته بود: «تکان دادن پرچم اسرائیل هم شما را نجات نخواهد داد...وقتی گرسنه بمانید ببینیم که آیا اسرائیل می تواند به شما کمک کند؟».

رجب طیب اردوغان از روز سوم مهر که همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق برگزار شد، با انتقادهای شدید از مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق، گفته است «تنها اسرائیل و پ کا کا (حزب کارگران کردستان ترکیه) از آن حمایت کرده اند».

مسئولان اقلیم کردستان عراق چهارشنبه گذشته نتایج همه‌پرسی را منتشر کردند که بر اساس آن، حدود ۹۳ درصد از واجدان حق رای که به پای صندوق‌ها رفتند، به همه‌پرسی رای آری داده‌اند.

دولت مرکزی عراق و کشورهای ایران،‌ ترکیه و سوریه با این همه‌پرسی مخالفت کرده‌اند.

ترکیه و ایران با حمایت دولت مرکزی عراق، رشته اقدامات تنبیهی سیاسی- نظامی- اقتصادی را علیه اقلیم کردستان عراق آغاز کرده اند.

در این میان، در حالی که نخست وزیر اسرائیل اتهام رئیس جمهوری ترکیه در مورد «نقش» اسرائیل و موساد در برگزاری همه پرسی کردستان عراق را رد کرد اما درباره شرطی که رجب طیب اردوغان برای بهبود مناسبات ترکیه و اسرائیل قائل شد، سکوت کرد.

رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه گذشته گفته بود: اگر اسرائیل به حمایت از استقلال کردستان عراق ادامه دهد، دولت ترکیه روند عادی کردن مناسبات ترکیه و اسرائیل را متوقف خواهد کرد.

مناسبات دو کشور اخیرا پس از حدود شش سال بحران بر سر حمله نیروی دریایی اسرائیل به یک کشتی امدادرسانی ترکیه در بهار سال ۲۰۱۰ میلادی بهبود یافته بود. این کشتی در مسیر نوار غزه بود و ۱۰ شهروند ترکیه در جریان این حمله کشته شدند.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته گزارش دادند که نتانیاهو وزیران دولتش را از مصاحبه با رسانه‌ها در مورد این بخش از سخنان رجب طیب اردوغان و اظهارنظر بیشتر درباره همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق منع کرده است.

در این حال، روزنامه جروزالم پست روز یکشنبه سخنان مصطفی هجری، دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران، و حسین یزدان‌پناه، رهبر حزب آزادی کردستان (پاک) را منتشر کرد.

مصطفی هجری کردستان ایران را «شرق کردستان» نامید و سیاست حزب خود را بر اساس «خیزش مردمی» علیه «رژیم حاکم بر ایران» توصیف کرد.

دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران حضور هفته گذشته کردها در سنندج، مهاباد و دیگر نقاط کردنشین ایران برای ابراز شادمانی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را با فراخوان حزب خود در ارتباط دانسته است.

این حزب همچنین گفته است که دهها تن در روزهای بعد بازداشت شده اند.

مصطفی هجری سال گذشته نیز در مصاحبه با جروزالم پست گفته بود که «رژیم ایران دشمن مشترک ما و اسرائیل است».

جروزالم پست همچنین حسین یزدان‌پناه را نیز به عنوان رهبر گروهی که نیروهایش در دوره اخیر در مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) در شمال عراق درگیر بوده اند، معرفی کرده و به نقل از او جمهوری اسلامی ایران را «حکومت تروریستی» نامیده است.

حسین یزدان‌پناه گفت که «دهکده های کرد (در ایران) به اشغال نیروهای خارجی که تهدیدی برای مردم ما هستند، درآمده اند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به طور معمول چنین انتقادها و اتهاماتی را رد کرده و در مقابل ایران را قربانی تروریسم توصیف کرده اند.

XS
SM
MD
LG