لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

واکنش رهبر حزب‌الله لبنان به همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق


حسن نصرالله
حسن نصرالله

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، هشتم مهر ماه، همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق را نخستین گام به‌سوی تقسیم و جدایی در خاورمیانه توصیف کرده و هشدار داده ممکن است به بهای «جنگ‌های داخلی» تمام شود.

نصرالله در سخنانی در بیروت، پایتخت لبنان، اظهار داشت این همه‌پرسی «باب ِ جدایی، جدایی و جدایی را باز می‌کند».

او سپس افزوده است تقسیم و جدایی در کشورهای منطقه، کار را به «جنگ‌های داخلی می‌کشاند که خدا می‌داند چقدر طول می‌کشد و کـِی به پایان می‌رسد».

همه پرسی استقلال کردستان عراق، دوشنبه دوم مهر ماه انجام شد؛ ۷۲ درصد از واجدان شرایط در رای‌گیری شرکت کرده و بنا به گفته اقلیم کردستان بیش از ۹۲ درصد از شرکت‌کنندگان به استقلال این منطقه رای داده‌اند.

دولت مرکزی عراق، ایران و ترکیه شدیدا با این همه‌پرسی مخالفت کرده بودند. ایالات متحده خواستار برگزار نشدن آن بود و در مورد پیامدهای آن هشدار داده بود. سازمان ملل نیز خواسته بود تا همه‌پرسی در شرایط فعلی و در حالی‌که نبرد علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی در مراحل پایانی قرار دارد، انجام نشود. مقام‌های اقلیم کردستان اما بر رای‌گیری تاکید کردند و در عین حال رئیس اقلیم، استقلال احتمالی را تنها راه ایجاد امنیت برای کـُردها توصیف کرده‌است. دولت اسرائیل نیز از همه‌پرسی حمایت کرده‌است.

رهبر حزب‌الله لبنان گفته‌است رای‌گیریِ انجام شده در اقلیم کردستان تهدیدی برای تمام منطقه، و نه فقط کشور عراق و یا حتی کشورهای هم‌جوار آن با اقلیت و گروه‌های قومی کـرد تبار است.

حسن نصرالله گفته «وظیفه» شهروندان کـرد، عراقی‌ها و دیگر کشورهایی که «نگران» شرایط هستند «ایستادگی در برابر آغاز جدایی‌ست».

حزب‌الله لبنان از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی که از حمایت تهران برخوردار است، مستقیما در جنگ داخلی سوریه، به نفع دولت بشار اسد حضور دارد. شماری از کشورهای جهان، از جمله برخی کشورهای عرب منطقه این گروه را یک «گروه تروریستی» می‌دانند. در عین حال حزب‌الله چه به‌عنوان تشکلی سیاسی و چه یک تشکل مسلح، نقش چشم‌گیری در رخدادهای لبنان بازی می‌کند.

اظهارات حسن نصرالله در همان روزی منتشر شده که سخنگوی نیروهای مسلح ایران اعلام کرد این کشور و عراق در روزهای آینده رزمایش مشترکی در مناطق مرزی با اقلیم کردستان عراق اجرا خواهند کرد. به گفته مسعود جزایری هدف از این رزمایش، همکاری ایران «برای استقرار حاکمیت دولت مرکزی در پایانه‌های مرزی ایران با عراق» است. هفتم مهر ماه نیز در جریان رزمایش مشترک دیگری میان ترکیه و عراق در مرزهای شمالی عراق، گزارش‌هایی از درگیری‌های کم‌سابقه زمینی میان ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان پ‌کا‌کا منتشر شد.

XS
SM
MD
LG