لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

پروازهای بین‌المللی فرودگاه اربیل رسماً متوقف شد


یکی از هواپیماهای شرکت زاگرس‌جت در فرودگاه بین‌المللی اربیل
یکی از هواپیماهای شرکت زاگرس‌جت در فرودگاه بین‌المللی اربیل

با انجام آخرین پرواز بین‌المللی پیش از ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت محلی از فرودگاه اربیل، پروازهای بین‌المللی اقلیم کردستان رسماً با تصمیم دولت مرکزی عراق متوقف شد.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش کرده است، آخرین پرواز بین‌المللی از فرودگاه اربیل، یک پرواز شرکت زاگرس‌جت بود که اربیل را به مقصد استانبول ترک کرد.

زاگرس‌جت که دفتر مرکزی آن در اربیل قرار دارد، در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده و علاوه بر بغداد به باکو، استانبول و آنکارا هم پرواز داشته است.

این در حالی است که بیشتر شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از شامگاه پنجشنبه به دستور دولت عراق پروازهای خود را به فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه متوقف کرده‌اند.

پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، دولت مرکزی عراق خواهان لغو نتایج این همه‌پرسی شده و هشدار داده بود که در صورت رد این خواسته، اقلیم کردستان با تحریم، انزوای بین‌المللی و مداخله نظامی احتمالی روبه‌رو خواهد شد.

دولت‌های ایران و ترکیه از این خواسته عراق حمایت کرده‌اند.

دولت عراق همچنین خواستار در اختیار گرفتن کنترل دو فرودگاه سلیمانیه و اربیل در اقلیم کردستان و نیز بازپس‌گیری کنترل گذرگاه‌های مرزی تحت کنترل حکومت اقلیم کردستان در مرزهای ایران عراق و سوریه بود.

اما گزارش‌ها در روز جمعه حاکی از مخالفت مقام‌های اقلیم کردستان با واگذاری کنترل گذرگاه‌های مرزی به حکومت مرکزی عراق بود.

پیشتر ایران و ترکیه هم در حمایت از دولت عراق، از مقام‌های اقلیم خودگردان کردستان خواسته بودند که کنترل گذرگاه‌های مرزی منتهی به سوریه، ترکیه و عراق را واگذار کند.

اما شبکه تلوزیونی محلی اربیل، رودا، روز جمعه به نقل از یکی از مقام‌های اقلیم کردستان عراق از رد چنین درخواستی خبر داد. گرچه این موضوع هنوز رسماً از سوی مقام‌های اقلیم کردستان اعلام نشده است.

مخالفت احتمالی مقام‌های اقلیم کردستان با واگذاری گذرگاه‌های مرزی در حالی است که بغداد هشدار داده است که روز شنبه سه کاروان نظامی ارتش عراق برای بازپس گیری این گذرگاه‌ها عازم اقلیم کردستان خواهند شد.

روز جمعه اما خبرگزاری‌ها اظهاراتی را منتشر کردند که حاکی از مخالفت آیت‌الله سیستانی، روحانی سرشناس شیعه در نجف، با جدا شدن اقلیم کردستان از عراق است.

بر اساس گزارش رویتزر احمد الصافی، نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه در کربلا گفت که آقای سیستانی معتقد است «هر تلاشی برای تبدیل جدایی‌طلبی به یک واقعیت مسلم، منجر به تبعاتی ناخواسته برای شهروندان کرد خواهد شد».

این مرجع تقلید شیعیان در عراق، به مقام‌های اقلیم خودگردان توصیه کرده است که برای حل مناقشه به راه‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی عراق، از جمله خودمختاری برای کردها رجوع کنند.

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روز دوشنبه با مشارکت ۷۲ درصد واجدان شرایط برگزار شد، و بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کردند.

دولت و پارلمان عراق با «غیرقانونی» خواندن این همه‌پرسی، مخالف برگزاری آن بودند و در مورد تبعات احتمالی آن به مقام‌های اقلیم کردستان هشدار دادند، اما مقام‌های اقلیم کردستان به رغم هشدارهای داخلی و بین‌المللی حاضر به لغو همه‌پرسی نشدند.

آمریکا که خود از مخالفان برگزاری این همه‌پرسی بود و خواستار تعویق آن شده بود، روز گذشته از زبان سخنگوی وزارت خارجه‌اش اعلام کرده در صورت تمایل دو طرف، آماده میانجی‌گری بین مقام‌های کرد و عراقی است.

XS
SM
MD
LG