لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

تمامی پروازهای فرودگاه اربیل از جمعه متوقف می‌شود


فرودگاه بین‌المللی اربیل عراق
فرودگاه بین‌المللی اربیل عراق

مدیرکل فرودگاه اربیل عراق اعلام کرد که از شامگاه جمعه هفتم مهر، تمامی پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه و به مقصد این فرودگاه لغو می‌شود.

تَلار فائق صالح، مدیرکل این فرودگاه، روز پنجشنبه ششم مهر به خبرگزاری فرانسه گفت: «پیرو تصمیم هیئت وزیران عراق و نخست‌وزیر عبادی تمامی پروازهای بین‌المللی، بدون استثناء به اربیل و از اربیل از ساعت شش بعد از ظهر جمعه متوقف می‌شود.»

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دستور لغو پروازها به کردستان عراق را به تلافی انجام همه‌پرسی استقلال این منطقه داده که روز دوشنبه برگزار شد و در آن ۹۲٫۷۳ درصد رأی به جدایی از عراق دادند.

خانم فائق صالح این تصمیم نخست‌وزیر عراق را «تأسف‌برانگیز» خواند و گفت که لغو پروازها به این فرودگاه در کارزار مبارزه با حکومت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه اخلال ایجاد می‌کند و کمک‌رسانی به آوارگان منطقه را نیز مختل می‌کند.

او با اشاره به کردستان عراق افزود که «ما در اینجا کنسولگری‌های خارجی داریم، کارکنان خارجی داریم، شرکت‌های بین‌المللی در اینجا مستقر شده‌اند و این تصمیم بر همه تأثیر خواهد گذاشت.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:30 0:00
لینک مستقیم

مدیرکل فرودگاه اربیل در ادامه گفت که شمار زیادی از پناهندگان به اقلیم کردستان هم کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل را از طریق این فرودگاه دریافت می‌کنند و نیروهای ائتلاف، به رهبری آمریکا، نیز استفاده زیادی از فرودگاه اربیل می‌کنند.

نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه به مقام‌های اقلیم کردستان این کشور ۷۲ ساعت مهلت داد تا کنترل فرودگاه این منطقه را به دولت مرکزی عراق واگذار کنند، اما وزیر ترابری منطقه‌ای کردستان عراق این درخواست را رد کرد.

در همین حال، حکومت اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه پنجم مهر آمادگی خود را جهت گفت‌وگو با دولت مرکزی برای استقرار ناظران بین‌المللی در فرودگاه‏‎های تحت کنترل این اقلیم اعلام کرد.

شرکت‌های هواپیمایی ایران زودتر از دیگر خطوط هوایی، از روز یکشنبه گذشته به درخواست دولت عراق تمامی پروازهای خود به کردستان عراق را متوقف کردند؛ ایران همچنین تهدید به بستن همه گذرگاه‌های مرزی خود با کردستان عراق کرده است.

شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، مصر، قطر، لبنان و اردن نیز اعلام کردند که از شامگاه جمعه همه پروازهای خود را به اربیل لغو می‌کنند و برای ازسرگیری پروازها منتظر اجازه بغداد خواهند ماند.

دو فرودگاه در شهرهای اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق فعال هستند و به طور معمول، شرکت‌های هوایی از کشورهای آلمان، اردن، ترکیه به این فرودگاه‌ها پرواز می‌کنند.

ترکیه که به‌شدت با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان و نتایج آن مخالفت نشان داده روز پنج‌شنبه ششم مهر همچنین اعلام کرد که در خصوص صادرات نفت از عراق، از این پس تنها با دولت مرکزی در بغداد مذاکره و معامله خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه، طی تماسی تلفنی با همتای عراقی خود «حمایت کشورش را از تمامی تصمیماتی که دولت عراق» پس از همه‌پرسی اقلیم کردستان بگیرد اعلام کرد.

آقای ییلدیریم توضیح نداد که سرنوشت قراردادهای جاری کشورش با کردستان عراق، مربوط به صادرات نفت از آن منطقه، چه خواهد شد.

وی همچنین گفت که ترکیه، ایران و عراق برای جلوگیری از بحران ناشی از همه‌پرسی با کمترین آسیب، تلاش می کنند.

به‌جز کشورهای منطقه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز خواستار به تعویق افتادن این همه‌پرسی شده‌بودند اما مسعود بارزانی، رئیس دولت منطقه‌ای کردستان عراق این درخواست‌ها را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری کردی «رووداو»، آقای بارزانی روز یکشنبه در اربیل گفت که هیچ راهی باقی نمانده که بغداد بتواند کردستان عراق را به «همکاری شکست‌خورده» با عراق بازگرداند.

از سوی دیگر حیدر العبادی نیز اعلام کرده است که بغداد بر سر نتایج آنچه همه‌پرسی «غیرقانونی» در مورد جدایی اقلیم کردستان نامیده، حاضر به گفت‌وگو با مقام‌های این منطقه نیست.

XS
SM
MD
LG