لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

تعداد قربانیان حمله اسلامگرایان افراطی در ساحل عاج به «۱۸ نفر» رسید


نیروهای امنیتی ساحل عاج در حال انتقال یکی از مجروحان حمله به ساحل گراند بسام در شرق پایتخت.
نیروهای امنیتی ساحل عاج در حال انتقال یکی از مجروحان حمله به ساحل گراند بسام در شرق پایتخت.

وزیر کشور ساحل عاج روز دوشنبه ۲۴ اسفند اعلام کرد که تعداد قربانیان حمله شبه نظامیان اسلامگرا به یک ساحل گردشگری به ۱۸ نفر رسید که ۱۵ نفر از آن‌ها شهروند عادی و سه نفر از نیروهای ویژه امنیتی بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، حامد باکایوکو همچنین از زخمی شدن دستکم ۳۳ نفر در این حمله خبر داده است.

وی در پایان نشست هیئت دولت ساحل عاج گفت سه نفر از شبه نظامیان اسلامگرا که به ساحل شهر گراند بسام در ۴۰ کیلومتری شرق پایتخت، آبیجان، حمله کرده بودند نیز کشته شدند.

ساعاتی پس از این حمله، آلاسان اوتارا، رئیس‌جمهور ساحل عاج، نشستی اضطراری را با هیئت وزیران و شورای امنیت ملی این کشور برگزار کرد که در جریان آن به یاد قربانیان این حادثه یک دقیقه سکوت شد.

در همین حال، خبرگزاری آلمان گزارش داده که نام یک تبعه این کشور نیز در میان قربانیان حمله به ساحل گراند بسام دیده می‌شود که از سال ۲۰۱۳ رئیس مؤسسه زبان گوته در ساحل عاج بوده است.

هویت این شهروند آلمانی هنریک گروهس، ۵۱ ساله، اعلام شده است. دیگر قربانیان خارجی این حمله، از کامرون، بورکینا فاسو، فرانسه و مالی هستند.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که حمله یاد شده صبح روز یکشنبه صورت گرفته که در جریان آن مردان مسلح به سه هتل در ساحل شهر تاریخی گراند بسام حمله کرده و بی‌محابا ساحل را به رگبار بستند.

شاهدان عینی گفته‌اند که صدای یکی از مهاجمان را شنیده‌اند که فریاد می‌زد: «الله اکبر».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که شاخه مغربی گروه القاعده مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

حمله روز یکشنبه در ساحل عاج با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شده است، و از جمله فرانسه اعلام کرده که ژان مارک ارو و برنار کازنو، وزیران امور خارجه و کشور، را برای ابراز همدردی با مردم ساحل عاج روز سه‌شنبه به این کشور می‌فرستد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز این حمله را اقدامی «نفرت‌انگیز» خوانده و آن را محکوم کرده است. پاپ با فرستادن تلگرامی برای اسقف شهر گراند بسام، گفته است که برای قربانیان دعا کرده و با مردم ساحل عاج نیز ابراز همدردی می‌کند.

وی افزوده است که یکبار دیگر خشونت و نفرت را در هر شکل آن محکوم می‌کند.

این نخستین حمله به ساحل عاج و سومین حمله عمده به یک مرکز گردشگری در غرب آفریقا از ماه نوامبر گذشته است. در جریان حمله به یک هتل در مالی و یورش به یک هتل و کافه در بورکینا فاسو در نوامبر گذشته شماری از مردم کشته شدند.

به رغم تشدید تدابیر امنیتی طی ماه‌های گذشته، اسلامگرایان توانستند به یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری برای مردم ساحل عاج و خارجی‌ها حمله کنند، اما آن گونه که وزیر کشور گفته است نیروهای امنیتی توانستند ظرف کمتر از ۳۰ دقیقه به آن واکنش نشان دهند و به همین دلیل تلفات پایین بوده است.

روزنامه‌های ساحل عاج روز دوشنبه عکس‌های قربانیان این حادثه را منتشر کردند. عنوان برجسته روزنامه «Le Patriote» نیز این بود: «ما همه گراند بسامی هستیم».

XS
SM
MD
LG