لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

مهاجمان مسلح ۱۵ نيروی پليس مصر را در مرز غزه کشتند


یک نیروی پلیس مصر در گذرگاه مرزی رفح
یک نیروی پلیس مصر در گذرگاه مرزی رفح
مهاجمان مسلح در حمله به يکی از گذرگاه های مصر با اسرائيل در منطقه سينا، دستکم ۱۵ پليس مصری را کشتند و دو خودروی نظامی را به سرقت بردند. اين خونبار‌ترين حادثه در منطقه سینا واقع در مرز مصر با اسرائيل طی چند دهه گذشته است.

به گزارش تلويزيون دولتی مصر، اسلامگرايان مسلح به نيروهای پليس مرزی مصر که برای افطار گردهم آمده بودند حمله کرده و ضمن کشتن ۱۵ نفر، هفت نفر ديگر را زخمی کردند.

در پی اين حادثه، ارتش اسرائيل اعلام کرد که نيروهای خود را در مرز با مصر، به حالت آماده باش کامل در آورده است.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در صفحه خود بر روی شبکه توئيتر نوشت که نيروهای نظامی و امنيتی اسرائيل، يک حمله بزرگ عليه غير نظاميان اسرائيلی را به شکست کشاندند.

به گزارش راديو ارتش اسرائيل، اويتال ليبووچ سخنگوی نتانياهو هم در اين باره گفت يکی از خودرو‌ها که تلاش می‌کرد تا وارد مرز اسرائيل شود منفجر شد و ديگری نيز در نزديکی گذرگاه کرم ابو سالم منتهی به جنوب غزه، توسط جنگنده ارتش اسرائيل هدف قرار گرفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، منابع امنيتی مصر گفته‌اند که هواپيماهای اسرائيلی به يکی از خودروهای به سرقت برده شده حمله کرده و ضمن تخريب آن، چهارتن از مهاجمان مسلح را کشتند.

ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل هم از مصر خواست «تحرکی فوری و قاطع» برای «استقرار امنيت و مبارزه با تروريسم در سينا» از خود نشان دهد.

محمد مرسی، رییس جمهوری مصر، شامگاه يکشنبه در سخنانی که از تلويزيون دولتی مصر پخش شد گفت: «فرمان برای کنترل کامل سينا و دستگيری کسانی که دست به اين جنايت‌ها زده‌اند صادر شد.»

ریيس جمهوری مصر همچنين مسئولان بلندپايه نظامی و امنيتی اين کشور را برای برگزاری جلسه‌ای فوری به منظور بررسی حادثه سينا فراخواند. سخنگوی مرسی به رسانه‌ها گفت: «هنوز عاملان حمله شناسايی نشده‌اند.»

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از يک منبع امنيتی اين کشور، اسلامگريان جهادی فلسطينی را متهم کرد که از نوار غزه وارد سينا شده و دست به اين حمله زدند.

اسرائيل نيز گروه‌های مسلح فلسطينی در نوار غزه را متهم به دست داشتن در حمله کرده است.

شبکه خبری فرانسه ۲۴ گزارش داده است که به دستور مقام‌های مصری، گذرگاه رفح، حد فاصل مصر با نوار غزه، تا اطلاع ثانوی بسته شده است.

با توجه به محاصره نوار غزه از سوی اسرائيل به بهانه جلوگيری از راکت باران شهرک‌های اسرائيلی نيشين توسط گروه‌های مسلح فلسطينی، بسته شدن اين گذرگاه می‌تواند بيش از پيش بر ساکنان غزه و همچنين بر گروه حماس فشار وارد کند.

از سويی، گروه حماس با انتشار بيانيه‌ای، «جنايت هولناکی» که به کشته شدن نيروهای مرزبان مصری انجاميد را محکوم کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، در اين بيانيه آمده است: «به خانواده‌های قربانيانی که در اين حادثه جان باختند و همچنين به دولت و مردم مصر تسليت می‌گوييم.»

وزارت کشور دولت حماس در غزه هم اعلام کرد تمام تونل‌ها ميان سرزمين‌های فلسطينی و مصر را برای جلوگيری از هر گونه عبور افراد از آن‌ها، بسته است.

در همين حال طاهر النونو سخنگوی دولت حماس گفت که اين گروه در خصوص حادثه تحقيق خواهد کرد. او تاکيد کرد که تا کنون اطلاعاتی مبنی بر دست داشتن افرادی از نوار غزه دراين حمله به دست نيامده است.

حزب آزادی و عدالت شاخه سياسی گروه اخوان المسلمين مصر در بيانيه‌ای ضمن محکوميت حادثه سينا، از محمد مرسی و محمد حسين طنطاوی رئيس شورای عالی نيروهای مسلح مصر خواست همه اقدام‌های لازم را برای امنيت سينا و پی گرد عاملان به کار گيرند.
XS
SM
MD
LG