لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

هاآرتص: کارشناسان نظامی ایران در غزه و صحرای سینا حضور دارند


نمایی از نوار غزه
نمایی از نوار غزه
يک مقام بلند پايه امنيتی اسرائيل می گوید که در جریان حملات راکتی هفته گذشته از غزه به جنوب اسرائيل، کارشناسان نظامی سپاه پاسداران ايران در منطقه حضور داشتند و افزون بر اين، ايران در صدد تقويت شبکه تروريستی خود در صحرای سينا است.

مقام امنيتی اسرائيل که نامش فاش نشده است، به روزنامه هاآرتص گفته است که کارشناسان نظامی سپاه پاسداران در مسير خود به صحرای سينای، ابتدا از ايران به سودان رسيدند و سپس از راه سودان وارد خاک مصر شده و در نهايت به صحرای سينای در بخش شمالی مصر وارد شده اند. صحرای سينا و باريکه غزه همجوار هستند و رسيدن از سينا به غزه بسيار آسان است.

هاآرتص روز دوشنبه به نقل از اين مقام بلندپايه امنيتی اسرائيل افزوده است که جمهوری اسلامی ايران فشار بسياری را بر «کميته های مقاومت مردمی فلسطين» و نيز سازمان جهاد اسلامی فلسطين وارد می کند تا آنها پيکار نظامی عليه اسرائيل را پيگيری کنند.

مقام ياد شده اسرائيلی تأکيد کرده است که شماری از راکت هايی که به تازگی از سوی نيروهای جهاد اسلامی فلسطين به کار رفت، زير نظارت کارشناسان موشکی جمهوری اسلامی ايران در کارگاه های محلی غزه ساخته شد.

در روزهای گذشته دهها فروند راکت از غزه به اسرائيل شليک شد که سازمان جهاد اسلامی فلسطين به دبير کلی رمضان عبدالله شلح، مسئوليت اکثر اين تعرض های راکتی را بر عهده گرفت و حتی زمانی که یک آتش بس نانوشته با ميانجی گری مصر ميان اسرائيل و فلسطينی های غزه به دست آمد، باز مواردی از حملات راکتی از سوی نيروهای جهاد اسلامی فلسطين، خاک اسرائيل را نشانه گرفت.

«يگان های القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطين تصاوير متعددی از اين حملات راکتی را نيز با افتخار در وب سايت های خود قرار داده بود.

رمضان عبدالله شلح، دبير کل جهاد اسلامی فلسطين نيز به تازگی ميهمان سران جمهوری اسلامی ايران بود.

دولت حماس در جريان بحران راکتی روزهای اخير، برای برقراری آرامش و بازداشتن نيروهای جهاد اسلامی فلسطين و «کميته های مقاومت مردمی» از ادامه حملات راکتی به اسرائيل، تلاش بسياری کرده بود. نيروهای حماس خود در اين دور از راکت پرانی ها هيچ نقشی نداشتند.

مقامات اسرائيلی بر اين باور هستند که اصولاً از زمان تغيير حاکميت در مصر، از نفوذ و حضور ارتش مصر در صحرای سينا کاسته شده است و اين امر راه را برای فعاليت شبکه های تروريستی مختلف در اين منطقه هموار کرده است و سپاه پاسداران ايران از اين شرايط بيشترين بهره برداری را به عمل می آود و اين وضعيت، برای تشکل های مسلح فلسطينی در غزه، يک تقويت چشم گير محسوب می شود.

مقامات اسرائيل همچنين بر اين باور هستند که از زمان سقوط حکومت سرهنگ معمر قذافی در ليبی، محموله های تسليحاتی زيادی که از ارتش ليبی به سرقت می رود، آزادانه به دست گروههای زير چتر جهاد جهانی همسو با القاعده در صحرای سينا می رسد و بخشی از اين تسليحات به سرفت رفته ارتش ليبی نيز برای نيروهای جهادی در عراق، افغانستان، يمن و عربستان سعودی فرستاده می شود.

مقام امنيتی ياد شده اسرائيلی که در روزنامه هاآرتص مورد پرسش قرار گرفته است، می گويد که سوريه نظر به بحران يک ساله حاکم بر آن کشور، ديگر برای حماس اهميت ندارد و حتی سفر ماه گذشته اسماعيل هنيه، نخست وزير حماس به تهران، اختلافات بين تهران و حماس را در مورد سوريه برطرف نکرد.

اختلافات ميان حماس و حاکميت سوريه موجب ناخشنودی سران ايران شده است؛ پس از آنکه شيخ دکتر يوسف القرضاوی، حامی بزرگ اخوان المسلمين و صاحب فتاوی برای جهان سنی، عليه بشار اسد فتوا داد، حماس که از بستر اخوان المسلمين برخاسته است و در واقع، اخوان المسلمينِ فلسطينی محسوب می شود، از بشار اسد و حکومت او رفته رفته دور شد و به تازگی نيز تایید شد که همه سران حماس، خاک سوريه را ترک کرده اند.

در همين حال، محمود الزهار، فرد دوم حماس در غزه نيز در روزهای گذشته در تهران بود و با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و نيز با علی اکبر صالحی، وزير خارجه ايران ديدارهای جداگانه ای به عمل آورد.

از سوی ديگر، عزام الاحمد، يکی از سران جنبش فتح، روز شنبه در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی المستقبل گفته بود که ايران سران حماس را با پولی کلان تطميع کرده است تا مانع از عملی شدن آشتی ملی ميان حماس و فتح شود.

عزام الاحمد که مسئول مذاکرات آشتی ميان فتح و حماس است، در اين مصاحبه با المستقبل تأکيد کرده بود که سفر ماه گذشته اسماعيل هنيه به ايران اين موفقيت را برای ايران در برداشته است که هنيه را عليه اجرای توافق آشتی با فتح تحريک کند.

آقای الاحمد گفته بود که حکومت خود گردان فلسطينی پی برده است که عليرغم اختلاف های ميان حماس و ايران، سران جمهوری اسلامی ايران توانسته اند به تازگی پول زيادی را برای رهبران حماس ارسال کنند با اين شرط که دولت هنيه به انشقاق و اختلاف با فتح ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG