لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

«همراهی اسرائیل» با ارزیابی های آمریکا درباره برنامه اتمی ایران


به نظر می رسد که مئير داگان، رييس پيشين موساد اسرائيل، تنها کارشناس اطلاعاتی اسرائيل نيست که با ديدگاه های بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل و اهود باراک، وزير دفاع اين کشور، در زمينه ميزان پيشرفت برنامه هسته ای ايران اختلاف نظر دارد، بلکه شمار ديگری از مهره های مهم اطلاعاتی اسرائيل و موساد اين کشور در ارزيابی اطلاعاتی آمريکا شريک هستند که می گويد ايران هنوز به مرحله پيشرفت نهايی در برنامه هسته ای خود نرسيده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس و روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز، موساد بر نظرات کارشناسان اطلاعاتی آمريکا در هر دو گزارش تهيه شده سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ در مورد برنامه هسته ای ايران مُهر تاييد نهاده است.

بنا براين گزارش ها، در حالی که کادر سياسی اسرائيل برای دست زدن به اقدام بازدارنده در مقابله با ايران اصرار می ورزد، موساد همانند تشکيلات اطلاعاتی آمريکا معتقد است که جمهوری اسلامی ايران تصميم راهبردی را برای بهره گيری از توانايی های هسته ای ايران برای کاربرد نظامی و توليد بمب اتمی، اتخاذ نکرده است.

نيويورک تايمز روز يکشنبه به نقل از يک مقام پيشين اطلاعاتی آمريکايی نوشته بود که «هر چند نيروهای موساد در زمينه برنامه هسته ای ايران پرسش های سختی را مطرح می کنند اما آنها مخالفتی با ارزيابی نهايی آمريکا در اين زمينه ندارند و دو کشور بسياری از اطلاعاتی را که به دست می آورند، به شراکت طرف مقابل می گذارند».

مقامات آمريکايی که نيويورک تايمز در مقاله يکشنبه خود به آنها استناد کرده بود، مدعی شده اند که بيشترين بخش اطلاعاتی که اسرائيل به آنها در مورد ايران استناد می کند، از نيروهای سازمان مجاهدين خلق ايران است هر چند که اسرائيل با برخورداری از ارتباط هايی با مهره هايی در اقليم خودمختار کرد در شمال عراق نيز در صدد کسب اطلاعات در باره ايران است.

نيويورک تايمز افزوده بود که بهره گيری اسرائيل از مجاهدين خلق ايران در حالی است که آمريکا نظر به تجربه پشيمان کننده ای که با احمد چلبی و «کنگره ملی عراق» دارد، از متوسل شدن به اطلاعات مجاهدين خلق ايران ابا می ورزد.

بنا به نوشته نيويورک تايمز، آمريکا بيشتر از راه هايی مانند شنود مکالمات سران ايران، ماهواره های جاسوسی و ابزارهای پيگيری و تصاوير ماهواره ای و با اتکاء به داده هايی که از حسگرهای ويژه تعبيه شده در کنار تاسيسات هسته ای ايران دريافت می کند، ميزان پيشرفت برنامه هسته ای ايران را رصد می کند.

در همين حال، به نوشته نيويورک تايمز، مقامات آمريکايی خود اذعان دارند که نمی توانند با قاطعيت در مورد هدف نهايی سران ايران از برنامه هسته ای سخنی بگويند و اصولاً بسياری از تحليل هايی نيز که نيروهای اطلاعاتی آمريکايی در اين زمينه برای بالادست های خود تهيه می کنند، با زبانی دو گانه نوشته شده است، تکميل شده نيست و حتی گاه، به روز شده نمی باشد و اکثراً اين گزارش ها بر اين موارد تکيه دارد که ايران چه کارهايی نکرده است و از حقيقت اقداماتی را که کرده است، ابراز نادانی می شود.

نتيجه اين وضعيت اين است که نهادهای اطلاعاتی آمريکا نمی توانند گزارش و نظر قاطعی را در مورد برنامه هسته ای ايران به مقامات ارشد کشورشان ارائه کنند و به قول يک مقام اطلاعاتی آمريکايی، ميزان اطمينان آمريکا به اين که ايران هنوز به مسير نظامی کردن نهايی برنامه هسته ای خود وارد نشده است، ۷۵ درصد است نه صد در صد.

به نوشته آسوشيتدپرس، همين عدم قاطعيت آمريکا و احتمالی که در مورد نيت نظامی از برنامه هسته ای ايران وجود دارد، اسرائيل را به شدت نگران می کند.

این خبرگزاری می افزاید: در همين حال، اسرائيل می داند که درگير شدن نظامی با ايران می تواند عواقبی مانند حمله موشکی ايران به اسرائيل همراه با افزايش جهانی بهای نفت و ايجاد تنشی در کل منطقه را در پی داشته باشد که حتی نيروهای آمريکايی در خليج فارس را آماج حمله قرار دهد و بر انتخابات رياست جمهوری آمريکا نيز اثر گذار باشد.

به نوشته آسوشيتدپرس، در مورد توان پشت جبهه اسرائيل نيز برای تحمل حملات راکتی که همزمان می تواند از سوی حزب الله لبنان و حماس در غزه به سوی شهرهای اسرائيل روانه شود، پرسش های زيادی وجود دارد.

با وجود اين، بنيامين نتانياهو، روز يکشنبه در نشست دولت خود گفت رژيم ايران که حامی اصلی تروريسم و خشونت در سطح جهان است و به نابودی ما فراخوان می دهد، نبايد از اين امکان برخودار باشد که به بمب هسته ای برسد.

آسوشيتدپرس هفته گذشته نيز در تحليلی نوشته بود که اسرائيل که از نيمه دهه نود ميلادی از عواقب برنامه هسته ای ايران ابراز نگرانی می کند، از سال های دور خود را برای حمله نظامی آماده کرده است و اين آمادگی ها تنها مربوط به دوره اخير نيست.

آقای نتانياهو بارها حتی خطرات ايران هسته ای برای اسرائيل را با تهديدات حکومت نازی هيتلری که به کشتار بيش از شش ميليون نفر يهوديان اروپا در جنگ جهانی دوم مجر شد، مقايسه کرده است؛ قياسی که حتی خشم خانم تسيپی ليونی، رهبر اوپوزيسيون اسرائيل را در پی آورد و او چهارشنبه گذشته در نشست کنست چشم در چشم نتانياهو دوخت و گفت: «بيخودی ملت اسرائيل را می ترسانی، اسرائيل اکنون يک کشور قوی است و مانند يهوديانِ دوران نازی، بی دفاع نيست».

سخنان نخست وزير و مقامات اسرائيل در باره خطرات ناشی از ايران هسته ای و روی ميز بودن گزينه نظامی در حالی است که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا سه هفته پيش همزمان با حضور نتانياهو در واشینگتن، از عواقب «پرگويی» در باره ايران ابراز ناخرسندی کرده بود.

در همين حال، دولت اسرائيل روز يکشنبه ابراز اميدواری کرد که تصميم کمپانی سويفت برای قطع ارائه خدمات به جمهوری اسلامی ايران موجب وارد شدن ضربه نهايی به اقتصاد ايران شود تا سران ايران «به خود آيند» و مسير برنامه هسته ای خود را تغيير دهند.

رسانه های اسرائيل تأکيد کرده اند که اين کشور از مدت ها قبل در آرزوی اقدام ياد شده از سوی کمپانی بلژيکی سويفت بود.
XS
SM
MD
LG