لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۵

وزیر اسرائیلی: توسعه برنامه هسته‌ای ایران با پاسخ نظامی روبرو می‌شود


ییسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل
ییسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل

یک وزیر اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۱ شهریور گفت اگر ایران تصمیم بگیرد برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد با پاسخ «نظامی» روبرو خواهد شد.

سخنان ییسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، واکنشی است به اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که روز سه‌شنبه گفت ایران آماده ساخت سانتریفوژهای پیشرفته و افزایش غنی‌سازی اورانیوم است.

آقای صالحی در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: ایران تحت تاثیر اقدامات دونالد ترامپ از جمله تحریم ایران و خروج از برجام عقب‌نشینی نخواهد کرد.

آقای کاتز افزود اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد با «تهدید مستقیم آمریکا و متحدانش» روبرو خواهد شد.

از سرگیری تحریم‌های آمریکا در ماه‌های اخیر به اقتصاد ایران فشار زیادی آورده و ارزش برابری ریال در برابر ارزهای خارجی به شدت کاهش یافته است.

وزیر اطلاعات اسرائیل افزود ایران یا باید شروط دونالد ترامپ را بپذیرد و یا نظاره‌گر سقوط اقتصادی باشد.

ارزیابی تهدید وزیر اسرائیلی علیه برنامه هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با مئیر جاودانفر
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم

در رویداد دیگری، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، اروپا را به «دلجويی کردن» از ایران متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفت رهبران اروپایی به جای مقابله با اقدامات تندروانه ایران به آن کشور امتیاز می‌دهند.

این سخنان آقای نتانیاهو در جلسه کابینه بخشی از تلاش‌های مستمر او با هدف ترغیب رهبران کشورهای جهان برای پیوستن به آمریکا و اعمال فشار بر ایران است.

او در بخشی از سخنانش گفت: «وقت آن فرا رسیده که جهان در مبارزه با سازمان‌های تروریستی متحد شود. این اتحاد در مبارزه با گروه موسوم به خلافت اسلامی تا حدی وجود دارد ولی علیه ایران چنین اتحادی نیست».

او در عین حال رهبران اروپایی را به «امتیازدهی و آشتی‌جویی» با ایران متهم کرد.

دولت آمریکا در ۱۸ اردیبهشت امسال از برجام خارج شد و از مردادماه موج اول تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را از سر گرفت.

آقای نتانیاهو همواره از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی بوده و مدعی است که امضا این توافق از تداوم کمک مالی ایران به گروه‌های مسلح و تندرو در سطح منطقه جلوگيری نکرده است.

قدرت‌های اروپایی متعهد شده‌اند که توافق هسته‌ای را حفظ کرده و با دادن امتیازات اقتصادی به ایران، این توافق را تضمین کنند. آلمان، فرانسه و بریتانیا و همین طور چین و روسیه، سایر امضا کنندگان این توافق، می‌گویند برجام به هدف اصلی خود که جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای توسط ایران بود، دست یافته است.

آقای نتانیاهو در بخش دیگری از سخنانش گفت: «دلجویی و امتیازدهی به ایران تعرض به ارزش‌ها و امنیت جوامع آزاد است و وقت آن فرا رسیده که دولت‌های غربی به اقدامات قاطع دولت دونالد ترامپ علیه رژیم ترور در تهران بپیوندند».

دولت آمریکا تلاش می‌کند که کشورهای دیگر را به سیاست اعمال فشار چند جانبه به ایران جلب کند و موج دوم تحریم‌ها علیه تهران را اواسط آبان به اجرا خواهد گذاشت که هدف اصلی آن متوقف کردن صادرات نفت ایران است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG