لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹

اسرائیل از کشف و انهدام پنجمین تونل حزب‌الله لبنان خبر داد


 نیروهای اسرائیلی در مرز با لبنان.
نیروهای اسرائیلی در مرز با لبنان.

ارتش اسرائیل چهارشنبه پنجم دی خبر داد، پنجمین تونلی را که حزب‌الله از زیر خاک لبنان به شمال اسرائیل حفر کرده بود، کشف و منهدم کرد.

ارتش اسرائیل از سیزدهم آذر عملیات «سپر شمال» را برای کشف «تونل‌های تهاجمی» حزب‌الله آغاز کرده که کماکان ادامه یافته است.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، دهانه پنجمین تونل کشف شده، در روستای شیعه‌نشین عیتا الشعب در جنوب لبنان که فاصله کمی با اسرائیل دارد، قرار دارد و تونل از زیر زمین، به خاک اسرائیل نقب زده شده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش بلافاصله پس از کشف تونل پنجم آن را منهدم کرد.

نظامیان اسرائیلی با بلندگو و ارسال پیام‌های هشدار‌دهنده از راههای دیگر برای مردم لبنان در آن سوی مرز، آنها را به دور شدن از محل فرا خوانده و قریب الوقوع بودن انهدام تونل را آگاهی دادند.

ارتش اسرائیل با کشف تونل‌های پیشین ابتدا آنها را در اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از عبور نیروهای نفوذی، مین گذاری کرده بود.

انهدام تونل‌های کشف شده از چهارشنبه گذشته آغاز شد اما به گزارش آسوشیتدپرس، هنوز معلوم نیست که آیا همگی آنها منهدم شدند یا نه. ارتش اسرائیل تاکید کرده که نیروهایش از توان فعالیت همزمان در چند نقطه برخوردار هستند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هر چند ارتش برای انهدام تونل‌ها وارد خاک لبنان نمی‌شود، اما نحوه تخریب آنها، امکان استفاده از دهانه تونل‌ها را در طرف لبنانی نیز سلب می کند.

سخنگوی ارتش گفته است که کشف پنجمین تونل را به قوای یونی‌فیل، صلح‌بانان سازمان ملل متحد، آگاهی داده است؛ یونی‌فیل وجود چهار تونل پیشین را تایید کرده و گفته بود که دو تونل تا لب مرز بوده و دو تونل دیگر، خاک اسرائیل را رد کرده بود.

اسرائیل تاکید دارد که حزب‌الله با حفر این تونل‌ها می خواسته است از آنها در جنگ جدیدی با این کشور استفاده کند و از طریق آن، جنگجویان خود را به اسرائیل وارد کرده و اسرائیل را «غافلگیر کند» اما حال اسرائیل «توطئه» این سازمان را «ناکام کرده است».

اسرائیل تاکید کرده که از ماهها پیش، از حفر تونل‌ها آگاهی یافته و نیروهایش را برای مقابله با آن آماده می‌کرد.

همزمان با عملیات کشف و انهدام تونل‌ها، هزاران سرباز در شمال اسرائیل مستقر شده‌اند تا با رویدادهای احتمالی مقابله کنند؛ اما این عملیات، جز یک تنش مرزی گذرا میان ارتش اسرائیل و سربازان لبنانی، با آرامش ادامه دارد.

نخست وزیر اسرائیل به حزب‌الله هشدار داده بود که کشورش به هر واکنش خصمانه این سازمان، «پاسخی بسیار سخت خواهد داد»، و همزمان تاکید کرده بود که دولت لبنان نیز مسئول هر تحرک حزب‌الله شناخته خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو که خود وزیر دفاع نیز هست، سه شنبه چهارم دی در بازدیدی دیگر از مرزها با جنوب لبنان، عملیات «سپر شمال» را موفقیت‌ آمیز نامید، و سپس نشست پنج ساعته کابینه امنیتی خود را در این منطقه برگزار کرد.

حزب‌الله در سه هفته‌ای که از عملیات «سپر شمال» سپری شده، سکوت خود را در باره تونل‌ها نشکسته اما رسانه‌های همسو با حزب‌الله سه شنبه چهارم دی فیلم‌هایی را که از خاک لبنان از واحدهای مهندسی نظامیان اسرائیلی در حال مقابله با تونل‌ها گرفته شده بود، منتشر کردند.

اسرائیل و سازمان ملل متحد حفر تونل‌ها را با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که به جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در سال ۱۳۸۵ پایان داده بود، مغایر می دانند.

شورای امنیت هفته گذشته در یک نشست اضطراری به درخواست اسرائیل و با حمایت آمریکا، مسئله تونل‌ها را مطرح کرد هر چند که خواسته اسرائیل برای «تروریستی» نامیدن حزب‌الله در آن نشست به رای گیری گذاشته نشد.

XS
SM
MD
LG