لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

بررسی «تونل‌های مرز اسرائیل و لبنان» در نشست شورای امنیت


شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۸ آذر در یک نشست اضطراری، به درخواست اسرائیل و با حمایت آمریکا، مسئله تونل‌های مرز اسرائیل و لبنان را بررسی کرد.

ارتش سرائیل می‌گوید از ۱۳ آذر که عملیات «سپر شمال» را برای «کشف و انهدام» تونل‌ها در مرز با لبنان آغاز کرده، تا حال، ۴ تونل را کشف کرده و این عملیات را همچنان ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر اسرائیل، ساعتی پیش از آغاز نشست فوق‌العاده شورای امنیت، در سخنانی در کشورش، حفر تونل‌ها» را «اقدام جنگی حزب‌الله» نامید و خواهان نکوهش آن از سوی شورای امنیت شد.

بنیامین نتانیاهو دولت لبنان را مسئول نهایی اقدامات حزب‌الله، و ایران را تامین کننده مالی حزب‌الله نامید.

وی گفت که در مکالمه تلفنی این هفته با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، از او خواست که کشورش در این نشست شورای امنیت «موضع درست بگیرد و در نکوهش حزب‌الله همراهی نشان دهد».

دانی دنون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت، با نشان دادن تصویری از «تحرکات مرزی حزب‌الله» گفت، اگر این سازمان حمله کند، «اسرائیل آنها را در ویرانه‌ به قبرستان می‌سپارد».

ژان پل لاکروا، دستیار دبیرکل سازمان ملل در صلح جهانی، در نشست شورای امنیت تایید کرد که نیروهای صلح‌بان سازمان، یونی‌فیل، از منطقه دیدار کرده و ۴ تونل را مشاهده کرده‌اند. وی تونل‌ها را باعث «نگرانی جدی» نامید.

آقای لاکروا، که رییس قوای یونی‌فیل نیز هست، تایید کرد که ۲ تونل از ۴ تونل کشف شده از زیر خاک لبنان به خاک اسرائیل کشیده شده؛ اقدامی که با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مغایرت دارد.

قطعنامه ۱۷۰۱، به جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله در ۱۲ سال پیش پایان داده بود.

حزب‌الله در خصوص وجود تونل‌ها سکوت کرده اما خانم نواف سلام، نماینده لبنان در سازمان ملل، با تسلیم نامه وزارت خارجه کشور خود به نشست شورای امنیت، خواهان آن شد که اسرائیل از تعرض به حریم لبنان دست بردارد و گفت لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند است.

لبنان در نامه خود نوشته است که جنگنده‌های اسرائیلی پیوسته در ارتفاع پایین در آسمان لبنان پرواز می کنند؛ اسرائیل تجهیزات جاسوسی در لبنان کارگزاری می کند؛ شبکه اینترنت و تلفن‌ همراه لبنان را هک کرده و پیام‌های هشدارآمیز به مردم لبنان می‌دهد.

خانم نواف سلام همچنین گفت که مردم لبنان نگران هستند که عملیات ارتش اسرائیل مقدمه تعرض جدیدی از سوی این کشور و بروز یک جنگ باشد؛ وی گفت ۴ جنگی که اسرائیل به لبنان تحمیل کرد، هزاران کشته، زخمی و ویرانی گسترده برجای گذاشت.

منصور العتیبی، سفیر کویت، عضو غیردایم شورای امنیت، نیز در این نشست گفت لبنان برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل «حق قانونی» دارد و تونل‌ها تهدید فوری برای صلح نبوده است.

رودنی هانتر، عضو ارشد هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، که در غیاب نیکی هیلی، سفیر مستعفی، در این نشست سخنرانی کرد، اسرائیل را در دفاع از خود در برابر تهدیدهای خارجی «محق» دانست.

این دیپلمات آمریکایی ایران و هم‌پیمانان تهران را فرا خواند که از «اقدامات ستیزه‌جویانه‌ای که اسرائیل و ثبات منطقه را تهدید می‌کند» دست بردارند.

آقای هانتر با درخواست از ارتش لبنان برای انجام تحقیق در مورد عواملی که در حفر تونل‌های مرزی دست داشته‌اند، بعید ندانست که اسرائیل تونل‌های بیشتری را کشف کند.

دپیلمات ارشد آمریکایی از میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان، نیز خواست «گام‌های لازم را برای توقف تونل‌ها بردارد» و «اطمینان یابد که وضع وخیم نمی‌شود».

رسانه‌های اسرائیل هفته گذشته خبر دادند که دولت آمریکا درخواست اسرائیل برای برقراری تحریم علیه لبنان بخاطر تحرکات حزب‌الله را رد کرد.

XS
SM
MD
LG