لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

تصويب خانه سازی‌های جديد در بيت المقدس همزمان با سفر جان کری


در حالی که قرار است وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه با هدف از سرگيری مذاکرات راکد مانده اسرائيل و فلسطينی‌ها به منطقه باز گردد، تل آويو خانه سازی‌های جديد در مناطق يهودی نشين را تصويب کرده است.

رسانه‌های اسرائيل روز پنجشنبه، ششم تير، اعلام کردند که مجوز ساخت ۶۹ آپارتمان از سوی کميته خانه‌سازی در شورای شهر بيت المقدس صادر شده است.

آمريکا و جامعه جهانی ساخت و سازهای اسرائيل در کرانه باختری را غيرقانونی دانسته و آن را با هدف روند صلح مغاير می‌دانند.

هر چند مجوز صادره برای ساخت وساز محدود است، اما هنوز می‌تواند به بی اعتنايی اسرائيل به درخواست‌های فلسطينی‌ها و جامعه جهانی تعبير گردد.

فلسطينی‌ها از پاييز ۲۰۰۸ مذاکرات سياسی با اسرائيل را متوقف کرده و بازگشت به گفت‌وگوها را به قطع ساخت و سازهای اسرائيلی مشروط کرده‌اند.

مقام‌های فلسطينی از خبر مجوزهای جديد برای ساخت و سازها در محله «هر خوما» در شرق بيت المقدس ابراز خشم کرده و آن را نشانه عدم جديت دولت نتانياهو در از سرگيری گفت‌وگوهای صلح دانستند.

اسرائيل می‌گويد «هر خوما» بخشی از اورشليم، «پايتخت اسرائيل» است و نبايد آن را يهودی نشين‌های کرانه باختری به حساب آورد.

در همين حال، يک مقام رسمی دولت اسرائيل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «خانه سازی‌های جديد در يک زمين خصوصی صورت می‌گيرد و ربطی به دولت ندارد».

حنان عشراوی، از سخنگويان تشکيلات خودگردان فلسطينی در رام‌الله روز پنجشنبه گفت: اسرائيل با اين کارها، به کری می‌گويد که ما تعيين کننده هستيم اما «آمريکا هميشه خود را به کری و کوری می‌زند».

تازه ترين آمار می‌گويد در سه ماه نخست سال ۲۰۱۳ خانه سازی در يهودی نشين‌های کرانه باختری و شرق بيت المقدس، سه برابر دوره مشابه سال ۲۰۱۲ بوده است.

جان کری برای پنجمين بار با اميد تجديد روند صلح، از فروردين ماه گذشته به منطقه باز می‌گردد.

وزير امور خارجه آمريکا شامگاه پنجشنبه ششم تير با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در بيت المقدس ديدار می‌کند.

رسانه‌های اسرائيل خبر داده‌اند که ملاقات ديگری نيز در شامگاه شنبه هشتم تير برای نتانياهو و کری تعيين شده است.

ملاقات دوم کری- نتانياهو پس از گفت‌وگوهای روز آدينه هفتم تير ميان وزير خارجه آمريکا با محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی در رام‌الله خواهد بود.

رسانه‌های اسرائيل از گفت‌وگو ميان تسيپی ليونی مسئول اسرائيلی روند صلح با صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينی در حضور جان کری در بيت المقدس نيز خبر داده‌اند.

روزنامه هاآرتص روز پنجشنبه، ششم تير، به نقل از يکی از «وزيران نزديک» به نخست وزير اسرائيل نوشت: «اگر در چارچوب پيمان نهايی صلح، تدابير امنيتی مورد نظر نتانياهو برای اسرائيل تامين شود، وی حاضر به عقب نشينی از ۹۰ درصد از کرانه باختری خواهد بود».

دفتر نتانياهو در روزهای اخير چند بار تاکيد کرده است که وی همچنان از انديشه «دوملت، دو کشور» و تشکيل کشور فلسطينی حمايت می‌کند.

نخست وزير اسرائيل روز ششم تير پيش از ملاقات خود با کری در مراسم يادبود هرتصل، بنيانگذار انديشه دولت يهودی، گفت: «ما کشوری برای يهوديان می‌خواهيم و نه کشوری برای دو ملت يهودی و فلسطينی».

اين تاکيدهای نتانياهو برای ابراز برائت از نظراتی است که شماری از سياستمداران هم پيمان با دولت وی عليه روند صلح بيان می‌کنند.

نفتالی بنت وزير صنايع و رهبر حزب «بيت يهودی» پيوسته می‌گويد که «نمی‌توان با فلسطينی‌ها به صلح رسيد».

بنت که هم پيمان دولت نتانياهو است، اين هفته گفت «پيمان سياسی با فلسطينی‌ها، نه صلح، بلکه جنگ و خشونت‌های جدی و دامنه‌دار در پی خواهد داشت».

آويگدور ليبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسرائيل بيتينو» و رييس کميسيون امنيت ملی وسياست خارجی مجلس نيز اين هفته گفت «نه تنها نبايد از کرانه باختری عقب نشينی بيشتری کرد بلکه نظر به تداوم حملات راکتی از غزه به اسرائيل، بايد غزه را نيز دوباره به تسلط در آورد».

اما شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل روز پنجشنبه از بازگشت کری به منطقه استقبال کرد و گفت «از دست دادن فرصت از سرگيری مذاکرات سياسی، يک خطاست».

سازمان جهاد اسلامی فلسطين بازگشت نمايندگان تشکيلات خودگردان به مذاکرات «بی حاصل» با «اشغالگران صهيونيست» را محکوم کرد.

تلاش تازه آمريکا برای از سرگيری مذاکرات اسرائيلی- فلسطينی در حالی است که تشکيلات خودگردان فلسطينی در ماه‌های گذشته کوشش‌های زيادی برای آشتی ملی با جنبش حماس حاکم بر غزه به عمل آورد.
XS
SM
MD
LG