لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۹

اسرائیل دفتر هنیه و ساختمان‌های حماس در نوار غزه را بمباران کرد


سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که ساختمان‌های ستاد اطلاعات نظامی، دایره ضدجاسوسی، امنیت داخلی و وزارت کشور حماس بمباران شده است.
سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که ساختمان‌های ستاد اطلاعات نظامی، دایره ضدجاسوسی، امنیت داخلی و وزارت کشور حماس بمباران شده است.

ارتش اسرائیل از شامگاه دوشنبه، پنجم فروردین، در واکنش به حمله راکتی از غزه به منطقه شارون در شمال تل‌آویو، حملات سنگین هوایی به باریکه غزه را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، در نخستین ساعت حملات جنگنده بمب‌افکن‌های اسرائیل به غزه، چند ساختمان‌ متعلق به حماس از جمله ساختمان دفتر کار اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این تشکیلات، بمباران شد.

به گزارش سخنگوی ارتش اسرائیل، ساختمان‌های ستاد اطلاعات نظامی، دایره ضدجاسوسی، امنیت داخلی و وزارت کشور حماس بمباران شد.

حماس که بمباران‌های سنگین اسرائیل را ارزیابی کرده بود، نیروهای خود را از این ساختمان‌ها تخلیه کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل ارزیابی کرده‌اند با بازگشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از سفر به آمریکا، دامنه حملات ارتش به غزه گسترش یابد و حتی امکان حمله زمینی نظامیان اسرائیل به این باریکه را مطرح کرده‌اند.

آقای نتانیاهو سفر به آمریکا را کوتاه کرده و از سخنرانی در اجلاس سالانه آیپک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، که در واشینگتن در حال برگزاری است، صرفنطر کرد تا زودتر به اسرائیل باز گردد.

سرهنگ رونن مانلیس، سخنگوی ارتش، در رسانه‌های اسرائیلی گفت: «ما تازه در آغاز راه هستیم».

این سخنگو تایید کرد که ارتش نظامیان دو تیپ پیاده نظام خود را در روز دوشنبه در نزدیکی غزه مستقر کرد و همچنین بخشی از نیروهای ذخیره ارتش را که عضو واحدهای دفاع هوایی، اطلاعات و ستاد پشت جبهه هستند، به خدمت فوری فراخوانده است.

همزمان، ارتش اسرائیل از ظهر دوشنبه گذرگاه‌های مرزی با غزه را مسدود، و منطقه مجاز ماهیگیری برای فلسطینیان در ساحل غزه را نیز محدود کرد.

ارتش اسرائیل سامانه‌های دفاع ضدهوایی را غیر از مناطق نزدیک به غزه، در اطراف شهرهای مرکزی خود نیز فعال کرد زیرا احتمال می‌دهد که شبه‌نظامیان فلسطینی در واکنش، حملات راکتی بیشتری انجام دهند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش می‌دهند، پناهگاه‌ها نیز در بسیاری از شهرها برای مردم گشوده شده است.

وزارت آموزش و پرورش اسرائیل نیز مدارس را در برخی از شهرهای مرکزی و جنوبی در روز سه‌شنبه ششم فروردین، به دلیل نگرانی از وخیم شدن اوضاع، تعطیل کرد.

شلیک موشک فلسطینیان در سحرگاه دوشنبه به خانه یک خانواده اسرائیلی در منطقه شارون، هفت تن اعضای آن را زخمی کرده بود.

اما این یکی از دوربردترین موشک‌هایی است که گروه‌های فلسطینی از آغاز رویارویی خود با اسرائیل، پرتاب کرده‌اند؛ این موشک فاصله ۱۲۰ کیلومتری را طی کرده بود.

دو هفته پیش دو موشک دیگر با بردی کمی کوتاه‌تر به اطراف تل‌آویو شلیک شد؛ اما حماس با توسل به میانجی‌گری مصر، به اسرائیل پیام داد که شلیک موشک‌ها «اشتباهی» بود؛ اسرائیل این ادعا را پذیرفت و حملات به غزه را پس از چند ساعت متوقف کرده بود.

اما فرماندهان ارتش اسرائیل دوشنبه گفتند دیگر هیچ ادعایی را نخواهند پذیرفت.

در حالی که حماس یا هیچ گروه دیگری مسئولیت حمله راکتی سحرگاه دوشنبه به منطقه شارون را نپذیرفته، رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند این حمله ظاهرا پاسخی به عملکرد سازمان زندان‌های اسرائیل علیه زندانیان فلسطینی است.

افرادی از میان فلسطینی‌های زندانی شامگاه یکشنبه به افسران زندانبان اسرائیل در زندان کتسیعوت حمله کرده و گردن یکی از آنها را با چاقو زخمی کردند؛ زندانبانان به این حمله واکنش سختی نشان دادند و بسیاری از امکانات زندان را برای زندانی‌ها ممنوع کردند.

این شرایط در حالی است که اسرائیل تا انتخابات پارلمانی پانزده روز فاصله دارد اما نتانیاهو که وزیر دفاع نیز هست، پیش‌تر گفته بود از آغاز یک جنگ در آستانه انتخابات باکی ندارد.

در این میان، حماس به اسرائیل «هشدار» داد که به حملات «ابلهانه اشغالگران» پاسخ خواهد داد و اسرائیل «بهایی سنگین» خواهد پرداخت.

حماس تاکید کرده که نیروهایش آماده و قوی هستند و از خود دفاع خواهند کرد.

زیاد النخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، نیز گفت «پاسخ جهاد به تحرکات دشمن، قدرتمندانه خواهد بود».

آخرین جنگ جدی اسرائیل و حماس پنج سال پیش صورت گرفته بود.

دونالد ترامپ، ر‌ئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در دیدار با بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید، حمایت قاطع خود را از اسرائیل در تنش جدید با غزه اعلام کرد.

وزارت خارجه فرانسه نیز با نکوهش حمله راکتی از غزه به مرکز اسرائیل، تاکید کرد که دولت پاریس به تامین امنیت اسرائیل «متعهد است».

XS
SM
MD
LG