لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

موضوعات مهم انتخابات اسرائیل: فساد، امنیت و ماری جوانا


یکی از طرفداران حزب لیکود، یک چرخ دستی را که پوستر بنیامین نتانیاهو روی آن چسبانده شده است را حرکت می‌دهد.
یکی از طرفداران حزب لیکود، یک چرخ دستی را که پوستر بنیامین نتانیاهو روی آن چسبانده شده است را حرکت می‌دهد.

انتخابات پارلمانی اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین برگزار می‌شود. در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه برخی از موضوعات مهم کارزار انتخاباتی اسرائیل را به این شکل دسته‌بندی و تشریح کرده است.

اتهامات علیه بنیامین نتانیاهو

در این انتخابات علاوه بر مسائل مهمی نظیر صلح، جنگ و اقتصاد کشور پای مشروعیت نخست‌وزیر فعلی اسرائیل نیز در میان است که دادستان کل کشور در چند پرونده علیه او اعلام جرم کرده و ممکن است در نهایت به صدور حکم زندان برای او منجر شود.

آقای نتانیاهو مدعی است که قربانی «تعقیب کینه‌توزانه» است و می‌گوید در دادگاه بی‌گناهی خود را ثابت خواهد کرد.

هر چند بسیاری از حامیانش از این نخست‌وزیر کهنه‌کار حمایت می‌کنند ولی حزب لیکود به رهبری او در نظرسنجی‌ها تقریبا دوشادوش رقیب اصلی خود ائتلاف «آبی و سفید» است که بنی گانتز فرمانده سابق ستاد ارتش و یائیر لاپید، وزیر سابق اقتصاد رهبری آن را بر عهده دارند.

حق با کیست؟

در کشوری که چندین جنگ را پشت سر گذاشته، امنیت همواره موضوع بسیار مهمی است و بحث بر سر اینکه در جناح راست حق با کیست تا حد زیادی به موضوع امنیت بستگی دارد.

آقای نتانیاهو در تبلیغات خود ائتلاف آبی و سفید را چپگرایان «ضعیف» توصیف کرده هر چند بسیاری از برنامه‌های سیاسی آنها یکسان است.

در مقابل، ائتلاف آبی و سفید که آن را می‌توان نیروی میانه‌رو صحنه سیاست اسرائیل توصیف کرد بر قابلیت‌های امنیتی و دفاعی رهبران خود از جمله سه فرمانده سابق ستاد ارتش تاکید می‌کند.

به عنوان نمونه، بنی گانتز در یک ویدئوی تبلیغاتی تعداد پیکارجویان فلسطینی که در جریان حمله سال ۲۰۱۴ اسرائیل به نوار غزه کشته و نقاطی که هدف قرار گرفته‌اند را به رخ کشیده است. او در زمان این حملات فرمانده ستاد ارتش بود.

بنیامین نتانیاهو نیز به کرات در مورد حملات هوایی سال‌های اخیر علیه نیروهای ایرانی و گروه حزب‌الله لبنان در خاک سوریه تبلیغ کرده است.

الحاق سرزمین‌های فلسطینی

سه روز مانده به انتخابات، آقای نتانیاهو گفت در صورت پیروزی شهرک‌های یهودی‌نشين در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن را به خاک اسرائیل ضمیمه خواهد کرد.

الحاق این مناطق به خاک اسرائیل اگر در ابعاد گسترده‌ای صورت بگیرد میخی بر تابوت موجودیت دو کشور به عنوان راه حل بحران خاورمیانه خواهد بود.

بنی گانتز این وعده آقای نتانیاهو را یک نمایش انتخاباتی «غیرمسئولانه» توصیف کرد و گفت آقای نتانیاهو ۱۳ سال نخست‌وزیر بوده و اگر می‌خواست می‌توانست چنین تصمیمی بگیرد.

بنی گانتز در عین حال گفت مخالف اقدام یکجانبه است و طرفدار طرح صلح مورد حمایت جامعه بین‌المللی است که اصول مدنظر او یعنی حفظ بخش عمده‌ای از شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و کنترل امنیتی بر کل این اراضی را شامل شود.

«بی‌بی» یا «طیبی»؟

منتقدان آقای نتانیاهو می گویند او سیاست‌های پوپولیستی و تفرقه‌برانگیزی را به کار می‌بندد که نتیجه آن اهریمنی جلوه دادن عرب‌ها و سایر اقلیت‌های ساکن در خاک اسرائیل است. او بارها ادعا کرده که بنی گانتز قصد دارد با احزاب سیاسی عربی- اسرائیلی ائتلاف کند.

او در سخنان خود بارها این تکیه کلام را به کار برده که موضوع اصلی رای‌گیری امسال انتخاب بین «بی‌بی» و یا «طیبی» است. «بی‌بی» کنيه خود اوست و منظور از «طیبی» احمد طیبی، سیاستمدار اسرائیلی عرب‌تبار و یکی از مخالفان سرسخت صهیونیسم است.

عرب‌های اسرائیلی حدود ۱۷.۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

بنی گانتز می‌گوید قصد ائتلاف با احزاب سیاسی عربی را ندارد. او در عین حال می‌گوید قادر است زخم‌هایی را که سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در جامعه اسرائیل ایجاد کرده التیام دهد.

اقتصاد و هزینه زندگی

نتایج یک نظرسنجی که اخیرا توسط پژوهشکده دمکراسی اسرائیل انجام شد نشان می‌دهد که معیار اصلی در رای ۲۵ درصد از جمعیت کشور سیاست‌های اقتصادی- اجتماعی است.

در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو اقتصاد اسرائیل رشد کرده ولی هزینه زندگی، بالا و یکی از نگرانی‌های بسیاری از مردم است. هزینه مسکن به خصوص موضوع بسیار مهمی است.

سیاست آقای نتانیاهو کاستن از مقررات ناظر بر فعالیت‌های اقتصادی و شیوه‌های نئولیبرالی مدیریت اقتصاد بوده است.

حزب لیکود می‌گوید سیاست اقتصادی این حزب کماکان «اقتصاد مبنی بر بازار آزاد همراه با ملاحظات اجتماعی، کاهش مالیات و رشد بخش خصوصی خواهد بود».

ائتلاف آبی و سفید به رهبری بنی گانتز اعلام کرده که یک مرجع عالی برای کنترل هزینه زندگی تعیین خواهد کرد، رقابت در عرصه اقتصادی را تشویق کرده و عرضه مسکن و حمل‌ونقل عمومی را بهبود خواهد داد.

ماری جوانا

موشه فیگلین، نامزد راست افراطی، قانونی کردن مصرف ماری جوانا را یکی از برنامه‌های اصلی خود معرفی کرده و به همین دلیل مصرف تفننی این ماده به شکل غیرمنتظره‌ای به یکی از موضوعات کارزار انتخاباتی اسرائیل بدل شده است.

این موضوع باعث شده موشه فیگلین ترکیب ناهمگونی از رای دهندگان را به خود جلب کند و سایر نامزدها از جمله بنیامین نتانیاهو نیز از احتمال قانونی شدن ماری جوانا صحبت کنند.

XS
SM
MD
LG