لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

وزير امور راهبردی اسرائیل: گفت‌وگوهای اتمی با ایران بی‌فایده است


يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
يووال اشتاينيتز، وزير امور راهبردی اسرائيل، می‌گوید که آخرين فرصت مذاکرات اتمی با ايران از دست رفته و اين گفت‌وگوها بی فايده است.

سخنان اشتاينيتز آخرين اظهار نظر مقامات ارشد اسرائيل در آستانه حضور مهم حسن روحانی رييس جمهوری جديد ايران در روزهای آينده در سازمان ملل متحد است.

وزير اسرائيلی مدعی شده است که پيشرفت‌های برنامه هسته‌ای ايران بسيار جدی است و ايران در شش ماه آينده اورانيوم غنی شده کافی برای توليد اولين بمب اتم خود را خواهد داشت.

اشتاينيتز در مصاحبه با رسانه‌های کشورش خواهان آن شده که «گزينه نظامی بسيار معتبر و فوری» در برابر ايران گذاشته شود تا سران ايران مانند بشار اسد در سوريه، خطر جنگ را جدی احساس کرده و خود حاضر به عقب نشينی از مسير پيشرفت‌های هسته ای شوند.

يووال اشتاينيتز گفت سران ايران سخنان اسرائيل و آمريکا را درمورد بودن گزينه نظامی روی ميز، جدی نمی‌گيرند و به همين خاطر است که آسوده خاطر به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهند.

اشتاينيتز که از نزديکترين وزيران حزب ليکود به بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل است، بسيار زودتر از نتانياهو، حسن روحانی رييس جمهوری جديد ايران را «گرگی در لباس ميش» ناميده بود.

نتانياهو در روزهای گذشته گفته بود که در مذاکرات روزهای آينده‌اش با باراک اوباما در سفر به آمريکا، بر طرح‌های اتمی ايران تمرکز خواهد کرد و چهار شرط را برای «توقف کامل» برنامه اتمی ايران به اوباما ارائه خواهد کرد.

نتانياهو گفته است، ايران همه اورانيومی را که تاکنون غنی کرده، بايد تحويل کشورهای خارجی بدهد، هرگونه فعاليت جديد غنی سازی را متوقف کند، سايت فردو را برچيند و طرح‌های توليد پلوتونيوم را هم پايان يافته اعلام کند.

مقامات اسرائيل در روزهای گذشته می‌گويند که نرمش در برنامه اتمی ايران را باور ندارند.

نخست وزير اسرائيل «لبخندهای روحانی» در برابر غرب را «فريبکارانه» ناميده و گفته است که برای «خنثی کردن» اثرات حضور رييس جمهوری ايران در سفر او به آمريکا، با مقامات آمريکايی ديدار خواهد کرد و نيز در رسانه‌های آمريکايی مصاحبه‌های متعددی انجام خواهد داد.

تقلای توام با نگرانی اسرائيل از آغوش نسبتاً گشوده غرب به سوی رييس جمهوری ايران در حالی است که به گزارش رويترز، آمريکا در روزهای گذشته در تماس‌های محرمانه‌ای، به اسرائيل اطمينان داده است که تحريم‌ها عليه ايران فعلاً کم نمی‌شود مگر آنکه ايران گام‌های ملموسی برای کاهش ابعاد برنامه اتمی‌اش بردارد.

دان شاپيرو سفير آمريکا در تل آويو در روزهای گذشته به رسانه‌های اسرائيلی گفته بود، در تماس‌های محرمانه روزهای گذشته، آمريکا به اسرائيل گفته است که از ديد واشينگتن، يک ايران مجهز به بمب اتمی، بسيار خطرناکتر از زرادخانه شيميايی سوريه است.

اما در حالی که وزير راهبردی اسرائيل مذاکرات بيشتر اتمی با ايران را «بی‌فايده» دانسته، قرار است ديدار روز دوشنبه محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران با کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا در نيويورک، به منزله آماده کردن زمينه برای دور تازه‌ای از مذاکرات هسته ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ تلقی شود.

به گفته برخی از ناظران، حساسيت دولت اسرائيل تنها نسبت به دادن امتياز از سوی گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ايران نيست بلکه گشايش در معضل ۳۵ ساله مناسبات آمريکا و ايران نيز از سوی دولت راستگرای اسرائيل چندان با روی باز استقبال نمی‌شود.

سران اسرائيل که کشور خود را مهمترين هم پيمان استراتژيک آمريکا می‌دانند، در مورد احتمال ملاقات بين باراک اوباما با حسن روحانی و يا حتی مواجهه بين آن دو در حد «خوش و بش»، سکوت کرده‌اند هر چند که به گفته برخی از ناظران، آشکار است که ترجيح می‌دادند رييس جمهوری آمريکا همچنان با زبان تهديد و با روی عبوس با سران ايران روبرو شود.

اين در حالی است که حسن روحانی در روزهای گذشته پی در پی، از لزوم پيروی از يک سياست «برد- برد» در مذاکرات آتی هسته‌ای و نيز در تعامل ميان ايران با جامعه جهانی، سخن گفته است.

اما در حالی که نخست وزير اسرائيل با ارائه چهار شرط برای برچيدن کامل برنامه هسته‌ای ايران سخن گفته است، حسن روحانی در آستانه سفر خود به آمريکا، روز يکشنبه سی و يکم شهريور در مراسم سالروز جنگ ايران و عراق گفت: «ايران آماده مذاکره بدون پيش شرط با غرب است اما غنی سازی اورانيوم حق ايران است».

آقای روحانی تاکيد کرد که ايران مانند يک رژيم خاص در جستجوی زرادخانه سلاح‌های ممنوعه شيميايی و اتمی نيست. هر چند وی نام کشور خاصی را نبرد، اما منظور وی، اسرائيل بود.
XS
SM
MD
LG