لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

حمله هوایی جدید اسرائیل به نوار غزه


در حمله هوايی جديد اسرائيل به نوار غزه در بامداد روز یکشنبه، يک پدر و دختر فلسطينی زخمی شدند. اين حمله واکنشی به حملات بيشتر راکتی از نوار غزه به سوی جنوب اسرائيل عنوان شده است.

به گزارش منابع بيمارستانی فلسطينی در غزه، اين پدر و دختر براثر اصابت ترکش درون خانه خود در محله «الزيتون» در شهر غزه، که ظاهراً در کنار يک هدف متعلق به شبه نظاميان فلسطينی بوده است، مجروح شدند.

يکی از اين منابع رسمی فلسطينی غزه تاييد کرد خانه ای که آسیب ديد در همسايگی يکی از فعالان مسلح بوده است و موشکی که از جنگنده اسرائيلی شليک شد، منزل آن فعال مسلح را هدف قرار داد که خود آن شبه نظامی در آن زمان در محل نبود و ترکش های موشک، همسايگان را زخمی کرد.

سخنگوی ارتش اسرائيل اعلام کرد که نيروی هوايی اين کشور يک کارگاه ساخت مهمات در بخش شمالی باريکه غزه را هدف قرار داده بود و «هدف گيری هوايی دقيق» بوده است.

اين حمله هوايی اسرائيل واکنشی ديگر به حملات بيشتر راکتی از غزه به سوی جنوب اسرائيل است که از ظهر پنجشنبه دور تازه خود را آغاز کرده و در ميان اسرائيلی های اين منطقه وحشت آفرينی کرده و روند عادی زندگی آنان را مختل کرده است.

مردم جنوب اسرائيل از اين حملات که نمی گذارد زندگی عادی داشته باشد، انتقاد کرده و دولتمردان خود را برای خاتمه دادن به اين وضعيت زير فشار گذاشته اند.

راکت های شبه نظاميان فلسطينی نه تنها شهرک های منطقه موسوم به «کمربندی غزه» را هدف قرار داده است بلکه راکت های دوربردتری، از جمله از نوع روسی «گراد»، به شهرهای اشکلون و بئرشبع اصابت کرده است.

با به کارگيری سيستم تدافعی «گنبد آهنين» از سوی ارتش اسرائيل، حملات راکتی جديد به اسرائيل در سه روز اخير تلفات يا جراحاتی از ميان اسرائيلی ها در پی نداشته است.

اسرائيل تأکيد دارد که فارغ از ميزان آسيب جانی يا مالی که اين گونه حملات راکتی وارد کند، به هر يک از آن ها پاسخ می دهد تا نشان دهد که در برابر اين تعرض ها سکوت و مماشات بی مفهوم است.

راکت پرانی های سه روز اخير از ظهر پنجشنبه و پس از حمله هوايی اسرائيل به خودروی دو نفر از نيروهای فعال «يگان های شهدای الاقصی»، شاخه نظامی جنبش فتح، آغاز شد.

اسرائيل می گويد که عصام البطش و برادرزاده اش، صبحی ابراهيم البطش، که پيشينه مشارکت در برنامه ريزی عمليات انتحاری همراه با تلفات در بندر ايلات در سال ۲۰۰۷ را داشتند، برای عمليات مسلحانه ديگری برنامه ريزی کرده بودند.

از شامگاه پنجشنبه تا بامداد يکشنبه ۱۹ فروند راکت به شهرهای جنوب اسرائيل اصابت کرده است.

حملات راکتی شنبه پس از آن انجام شد که در حملات هوايی پنجشنبه شب و پيش از ظهر جمعه، حدود ۲۵ فلسطينی زخمی شدند و از جمله بهجت زعلان، پدريک خانواده فلسطينی کشته شد و همسر، مادر و هفت فرزند او زخمی شدند. يک فرزند ده ساله از ميان مجروحين، پس از ساعاتی در بيمارستان غزه درگذشت.

خانه خانواده بهجت زعلان در کنار يک مقر شبه نظاميان حماس قرار داشت و ظاهراً ارتش اسرائيل، اين مقر حماس را در شمال غربی غزه هدف قرار داده بود.

ارتش اسرائيل شنبه از «مرگ غير نظاميان» ابراز تأسف کرد ولی مسئوليت آن را نيز متوجه حماس و تشکل های مسلح فلسطينی ديگر دانست که مقرهای نظامی و انبارهای مهمات خود را در ميان جمعيت و محله های غير نظامی قرار می دهند و «از شهروندان به مثابه سپر انسانی سو استفاده می کنند».

هرچند حماس و شاخه نظامی آن؛ «يگان های عزالدين القسام» در حملات راکتی جديد سکوت کرده اند اما شاخه نظامی «کميته های مقاومت مردمی»، يکی از گروه های شبه نظامی همسو با حماس که عامل ربودن گيلعاد شليط، سرباز اسرائيلی اسير بود، شنبه با انتشار بيانيه ای مسئوليت خود را در شماری از تعرض های راکتی پذيرفت.

اسرائيل عمليات نظامی «سرب مذاب» را ژانويه ۲۰۰۹ برای پايان دادن به حملات راکتی از غزه انجام داده بود که مرگ يک هزار و يکصد نفر (به ادعای اسرائيل) تا يک هزار و چهار صد فلسطينی (به ادعای فلسطينی ها) را در پی آورد.

بنا به گزارش وبسايت «مرکز آگاهی های اطلاعاتی و امور ضد تروريسم» وابسته به نهادهای اطلاعاتی اسرائيل، از زمان پايان «سرب مذاب» تا کنون، بيش از ۶۲۵ فروند راکت به اسرائيل اصابت کرده است.

ژنرال ذخيره مشه بوگی يعلون، وزير امور راهبردی اسرائيل، يکشنبه در راديوی اسرائيل به دولت حاکم حماس در غزه، نسبت به مسئوليت خود در ايجاد اين وضعيت «هشدار» داد و «تکرار عملياتی وسيع» را بعيد ندانست.

ژنرال يعلون گفت: «يک کشور نمی تواند اجازه دهد که خاک اش به طور منظم مورد حمله دشمن باشد و ما گام های لازم را بر خواهيم داشت تا در صورت ادامه راکت پرانی ها، بهای سنگينی را از متعرضين بگيريم.»
XS
SM
MD
LG