لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

بیش از ۲۰ کشته و زخمی در پی حملات تلافی‌جویانه اسرائیل


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
تکرار حملات راکتی غزه علیه اسرائیل و واکنش‌های هوایی تل‌آویو به آن، تنش‌های جدیدی را در پی داشته که در روزهای اخیر به مرگ دو تن از فعالان نیروهای مسلح در غزه، مرگ یک مرد غیر مسلح و زخمی شدن دست‌کم بیست و پنج فلسطینی دیگر منجر شده است.

تنش‌ها میان دو طرف زمانی بالا گرفت که در پی شدت گرفتن حملات راکتی از سوی غزه به مناطقی در جنوب اسرائیل در روزهای اخیر، نیروی هوایی اسرائیل ظهر پنجشنبه یک خودروی حامل فعالان مسلح فلسطینی را که در حال حرکت در شهر غزه بود، هدف قرار داد.

این حمله به مرگ دو سرنشین این خودرو و زخمی شدن شش عابر انجامید.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت که دو تن از کشته‌شدگان این حمله، عصام البطش و برادرزاده وی، صبحی ابراهیم البطش، از فعالان «یگان‌های شهدای الاقصی»، شاخه نظامی جنبش فتح، بودند.

به گفته وی، این گروه «در حال برنامه ریزی برای انجام ترورهای تازه علیه مردم اسرائیل بودند».

ارتش اسرائیل تأیید کرده است که شامگاه پنجشنبه، دو حمله هوایی دیگر نیز در واکنش به حملات راکتی غزه ترتیب داده است.

در میان حملات روز پنج‌شنبه، ارتش اسرائیل از جمله از حمله به مقر آموزشی «یگان های عزالدین القسام»، نیروهای شاخه نظامی حماس، در شمال غربی غزه خبر داده است.

در حمله به مقر آموزشی حماس، به یک ساختمان هم‌جوار نیز خسارت سنگینی وارد شده که بر اثر آن یک مرد ۳۸ ساله کشته و ۱۲ تن زخمی شده‌اند. هفت نفر از مجروحان فرزندان و مابقی، والدین، همسر و بستگان فرد کشته شده فلسطینی بودند.

اگرچه ارتش اسرائیل در نخستین بیانیه‌اش درباره این حمله به تلفات و جراحات وارده به غیر نظامیان اشاره‌ای نکرده بود، ظهر جمعه در بیانیه دیگری، از «آسیب دیدن غیرنظامیان» ابراز تأسف کرد و افزود که خسارت وارده آمده به مناطق همجوار این مقر آموزشی، ناشی از اصابت ترکش به مخفیگاه‌های تسلیحاتی حماس بوده است.

ارتش اسرائیل در این بیانیه حماس را متهم کرد که از مردم غیر نظامی فلسطینی به عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند و تأکید کرد که قرار دادن عامدانه انبارهای تسلیحاتی در میان مناطق مسکونی، می‌تواند چنین «عواقب تأسف‌باری» داشته باشد.

علاوه بر این حملات روز پنج‌شنبه که ارتش اسرائیل آن‌ها را تأیید کرده، فلسطینی‌ها تأکید دارند که یک حمله هوایی اسرائیل نیز که به گفته آن‌ها دو فعال فلسطینی در منطقه «الزیتون» غزه را هدف گرفته بود، ناکام مانده است.

همچنین عکاس خبرگزاری فرانسه نیز وقوع یک حمله هوایی دیگر در جنوب غزه، در بخش «الرفح» را تأیید کرده و گفته است که این حمله نیز بدون تلفات و جراحت بوده است.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه در بیانیه خود هشدار داده است که حملات و تعرض به خاک اسرائیل را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

دولت حماس با محکوم کردن اسرائیل، حملات شبانه علیه غزه‌ را «جنایت» خوانده و خواهان مداخله دولت جدید مصر شده است.

رییس هیئت نمایندگی کشور مصر در غزه اعلام کرده است که کشورش برای «بازگرداندن آرامش» به غزه تلاش خواهد کرد.

تداوم حملات غزه در روز جمعه

صبح جمعه، تنها ساعاتی پس از حمله هوایی اسرائیل به غزه، دو راکت دیگر شهرهای اسرائیل، از جمله شهر بئرشبع، چهارمین شهر بزرگ اسرائیل را هدف قرار دادند.

این راکت ها به دلیل اصابت به فضای بازی در چند قدمی یک مزرعه اشتراکی، آسیب و جراحت جانی در پی نداشت.

حمله به بئرشبع با راکت روسی «گراد» صورت گرفته که به تازگی در اختیار تشکل‌های مسلح در غزه قرار گرفته است.

شامگاه جمعه نیز دست‌کم پنج راکت دیگر به سوی بندر اسرائیلی اشکلون شلیک شد، که این حملات نیز تلفاتی در بر نداشت، اما گزارش‌ها حاکی است که با به صدا در آمدن آژیر خطر در این بندر روال عادی زندگی مختل شده است.

مقامات محلی اسرائیلی ضمن هشدار در مورد احتمال تکرار حملات راکتی از سوی غزه، اعلام کرده‌اند که بهتر است ساکنان مناطق نزدیک به غزه در اماکنی مستقر شوند که با پناهگاه‌های امن، ۱۵ ثانیه فاصله داشته باشند.

به گزارش وب‌سایت فارسی «مرکز آگاهی‌های اطلاعاتی و امور ضد تروریسم»، وابسته به نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، حملات راکتی غزه از زمان پایان جنگ ۲۲ روزه ارتش اسرائیل علیه تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه، ادامه یافته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که از آن زمان تاکنون بیش از ششصد راکت شهرهای جنوب اسرائیل را هدف گرفته است.

حماس از بسیاری از این راکت‌پرانی‌ها ابراز برائت کرده، اما دولت اسرائیل می‌گوید با توجه به حاکمیت حماس بر نوار غزه، دولت حماس مسئول نهایی این تعرض‌ها است.

تنش‌های جدید در حالی به وجود آمده که قرار است در روزهای آینده مرحله دوم تفاهم‌ اسرائیل و حماس به اجرا در بیاید. بر اساس این تفاهم، اسرائیل متعهد شده است که ۵۵۰ زندانی فلسطینی دیگر را از زندان‌های خود آزاد کند.

مرحله نخست این معامله دو ماه پیش انجام شد که به موجب آن، گیلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی، پس از پنج سال و نیم اسارت در دست حماس آزاد شد و اسرائیل نیز در ازای این آزادی ۴۴۷ زندانی امنیتی فلسطینی را که بسیاری از آن‌ها به گفته اسرائیل «تروریست‌های شناخته شده» بودند، آزاد کرد.

اسرائیل در ازای تحویل گرفتن گیلعاد شلیط، به آزادی در مجموع ۱۰۲۷ زندانی متعهد شده بود.
XS
SM
MD
LG