لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

رییس کمیته دفاعی پارلمان اسرائیل: ایران ۲۵ هزار پیکارجوی شیعه را در سوریه تحت فرمان دارد


آوی دیچتر می‌گوید: «دو هزار سال پیش ایران یک امپراطوری بود و امروزه می‌خواهد آن را احیا کند».
آوی دیچتر می‌گوید: «دو هزار سال پیش ایران یک امپراطوری بود و امروزه می‌خواهد آن را احیا کند».

رییس سابق اداره امنیت داخلی اسرائیل روز چهارشنبه ۱۲ آبان در ملاقات با یک هیات سوئیسی گفت در حال حاضر ایران حدود ۲۵ هزار پیکارجوی شیعه را در سوریه تحت فرمان خود دارد که عمدتا اهل افغانستان و پاکستان هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آوی دیچتر رییس کمیته امور دفاعی و سیاست خارجی پارلمان اسرائیل به اعضای هیات پارلمانی سوئیس گفت ماموریت اصلی نیروهای تحت فرمان ایران جنگیدن با شورشیان سنی مخالف بشار اسد و نه پيکارجويان «خلافت اسلامی» است.

بر اساس بیانیه‌ای که دفتر آوی دیچتر منتشر کرده است، او روز چهارشنبه در اين ملاقات افزود: «این یک نیروی خارجی متشکل از حدود ۲۵ هزار نفر است که اکثر آنها اهل افغانستان و پاکستان هستند. آنها در سوریه فقط علیه شورشیان سنی می‌جنگند و نه گروه خلافت اسلامی».

منابع این اظهار نظر آقای دیچتر مشخص نشده است ولی وی با توجه به مقامش به اطلاعات امنیتی اسرائیل دسترسی دارد.

آوی دیچتر افزوده است ایران در جنگ داخلی سوریه از کمک گروه حزب‌الله لبنان نیز برخوردار است که در درگیری‌های منطقه بخصوص نبرد با اسرائیل تجربه فراوانی دارد.

مشخص نیست چه تعدادی از نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه می‌جنگند ولی به گفته آقای دیچتر، تاکنون ۱۶۰۰ نفر از آنها کشته شده‌اند.

او گفت: «حکومت ایران از گروه حزب‌الله لبنان برای جنگ در سوریه استفاده می‌کند چون ارتش ایران برای جنگ با یک ارتش دیگر سازماندهی شده ولی گروه حزب‌الله برای نبرد با گروه‌های تروریستی دیگر آموزش دیده است. مشارکت در جنگ داخلی سوریه قابلیت‌های رزمی حزب‌الله را افزایش داده و آن را برای شرکت در نبردهای متعارف تقویت کرده است».

آوی دیچتر در مورد پیامدهای جنگ داخلی سوریه از جمله موج مهاجرت به سوی اروپا نیز اظهار نظر کرده و به کشورهای اروپایی در مورد احتمال نفوذ پیکارجویان و تروریست‌ها که خود را در میان پناهجویان مخفی می‌کنند هشدار داده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که حکومت اسرائیل همواره ایران را بزرگترین تهدید قلمداد کرده و در سال‌های اخیر به شدت تلاش کرد از توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران جلوگیری کند. اسرائیل در عین حال بر بهبود رابطه با برخی از کشورهای عرب سنی از جمله مصر و تا حدی عربستان سعودی تاکید می‌کند.

آوی دیچتر به هیات پارلمانی سوئیس گفت «آرزوی» ایران حکمرانی بر اماکن مقدس مکه و مدینه است.

او افزود: «همه باید از خود بپرسند چرا ایران در حال ساخت و توسعه موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر، فاصله‌ای دو برابر مرزهای ایران با خاک اسرائیل است».

«مصر و عربستان سعودی نیز در تیررس این موشک‌ها هستند. دو هزار سال پیش ایران یک امپراطوری بود و امروزه می‌خواهد آن را احیا کند».

آوی دیچتر با تکرار ادعاهای همیشگی جناح راست حکومت اسرائیل گفت مقامات این کشور مطمئن هستند که ایران بلندپروازی هسته‌ای خود را فراموش نکرده و فقط به خاطر یک بازی سیاسی درازمدت با غرب فعلا این برنامه‌ها را متوقف کرده است.

XS
SM
MD
LG