لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

حزب نتانیاهو به طور نسبی پیشتاز نظرسنجی‌های انتخابات اسرائیل شد


با وجود برتری لیکود در آخرین نظرسنجی، ۱۷ درصد از دارندگان حق رای هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.
با وجود برتری لیکود در آخرین نظرسنجی، ۱۷ درصد از دارندگان حق رای هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.

شش روز مانده به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان می‌دهد برای نخستین بار در این دوره، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، با یک کرسی بیش‌تر از ائتلاف رقیب، موسوم به آبی- سفید، پیشتاز شده است.

انتخابات اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین برگزار می‌شود؛ بنیامین نتانیاهو در مقام رهبری لیکود برای پنجمین بار در حیات سیاسی خود، و چهارمین دوره پی‌درپی، جهت احراز پست نخست‌وزیری رقابت می‌کند.

بر اساس نظرسنجی شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل، حزب لیکود ۲۹ کرسی، ائتلاف آبی- سفید ۲۸ کرسی و حزب کارگر تنها ۱۴ کرسی کسب خواهد کرد و بقیه کرسی‌ها از مجموع ۱۲۰ کرسی مجلس این کشور میان شمار متعددی از احزاب کوچک راست، چپ، مذهبیون شرقی‌تبار یا غربی‌تبار، راستگرایان افراطی و احزاب عربی تقسیم می‌شود.

برتری لیکود در این نظرسنجی در حالی است که ائتلاف «آبی- سفید» به رهبری ژنرال ذخیره بنی گانتز و سیاستمداری به نام یائیر لاپید، از آغاز تشکیل در دو ماه قبل، پیشتاز بود.

نظرسنجی جدید می‌گوید که جناح راست با داشتن ۶۲ کرسی نسبت به جناح میانه و چپ که ۵۸ کرسی بدست می‌آورد، بخت اصلی تشکیل دولت را همچنان برای بنیامین نتانیاهو حفظ می‌کند.

این نظرسنجی در همین حال می‌گوید، حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، که وزیر دفاع نیز بوده، به احتمال زیاد دیگر جایی در مجلس بعدی ندارد.

برتری لیکود در این نظرسنجی در حالی است که ائتلاف «آبی- سفید» به رهبری ژنرال ذخیره بنی گانتز (رو به دوربین) و سیاستمداری به نام یائیر لاپید، از آغاز تشکیل در دو ماه قبل، پیشتاز بود.
برتری لیکود در این نظرسنجی در حالی است که ائتلاف «آبی- سفید» به رهبری ژنرال ذخیره بنی گانتز (رو به دوربین) و سیاستمداری به نام یائیر لاپید، از آغاز تشکیل در دو ماه قبل، پیشتاز بود.

نتایج نظرسنجی در حالی منتشر شد که به گزارش شبکه آی ‌۲۴، درگیری لفظی بی‌سابقه‌ای میان بنیامین نتانیاهو با رئیس‌جمهوری این کشور رخ داده است.

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه با این ادعا که رئوون ریولین «دنبال بهانه است تا تشکیل دولت را به رقیب لیکود واگذار کند»، از طرفداران حزبش خواست «حضوری گسترده در پای صندوق‌های رای داشته باشند» تا لیکود با فاصله‌ای چشمگیر، رقیب را شکست دهد.

دفتر رئیس‌جمهوری اسرائیل در واکنش، اظهارات نتانیاهو را «واهی» خواند.

نتانیاهو پیش از تشکیل ائتلاف رقیب آبی- سفید مدعی شده بود که رئیس‌جمهوری می‌خواهد وظیفه تشکیل دولت را بعد از انتخابات به گیدئون ساعار، یکی دیگر از سیاستمداران لیکود واگذار کند؛ وی قانونی را نیز علیه آقای ساعار در آخرین روزهای پیش از انحلال پارلمان به تصویب رساند.

نخست‌وزیر اسرائیل که محور بنیادین سیاست‌ و عملکردش در ده سال اخیر تقابل با ایران بوده، در کارزارهای تبلیغاتی‌اش این ادعا را نیز عنوان کرده که ایران از ژنرال گانتز و دو ژنرال دیگر از سران ائتلاف آبی- سفید که هر سه رئیس ستاد ارتش کشورش بوده‌اند، حمایت می‌کند؛ امری که با انتقادهای شدید داخلی روبرو شده است.

نتانیاهو چهار سال پیش نیز با این ادعا که «اعراب اتوبوسی به حوزه‌های رای می‌روند»، طرفدارانش را بسیج کرد.

با وجود برتری لیکود در آخرین نظرسنجی، ۱۷ درصد از دارندگان حق رای هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند؛ وجود این درصد چشمگیر از افراد مردد ممکن است نتیجه انتخابات حقیقی را از نظرسنجی‌‌ها متفاوت کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنی گانتز سه‌شنبه هم‌زمان با انتشار نتایج آخرین نظرسنجی گفت نتانیاهو «در ماجراهای فساد درگیر است؛ افراطی‌ترین افراد را تقویت می‌کند؛ زیردریایی‌های آلمانی خریداری شده برای ارتش را نیز به فساد آلوده کرده و امنیت کشور را به بازی گرفته؛ دائم دارد از خود دفاع می‌کند و در این وضعیت، او نمی‌تواند سکاندار شایسته‌ای برای کشور باشد».

مناخم مندلبلیت، دادستان، پیگیری پرونده‌های شک به نتانیاهو در ارتکاب فساد و ارتشا را به بعد از انتخابات موکول کرده است.

به گزارش رویترز، دو محقق اسرائیلی این هفته از صدها حساب جعلی توئیتری خبر دادند که به سود نتانیاهو تبلیغات می‌کردند. سایت توئیتر حساب‌ها را مسدود کرده اما این محققین گفتند هنوز صدها حساب جعلی دیگر ممکن است در حمایت از نتانیاهو به حمله به رقیبانش ادامه دهند.

از سوی دیگر، آقای نتانیاهو در آخرین روزهای پیش از انتخابات، از جمله با هدف تقویت جایگاه خود در افکار عمومی کشورش، یک سلسله دیدارهای سیاسی مهم با سران جهانی در اسرائیل و جهان انجام می‌دهد.

نتانیاهو که هفته گذشته در آمریکا با دونالد ترامپ دیدار کرد و در آیین امضای به رسمیت شناختن ارتفاعات جولان از سوی دولت آمریکا حضور یافت، در روزهای گذشته نیز پذیرای رئیس‌جمهوری جدید راستگرای برزیل بود.

وی قرار است روز پنجشنبه ۱۵ فروردین نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مسکو مذاکراتی با «محوریت ایران» انجام دهد.

همچنین بازگرداندن جسد زخاریا باومل، یک سرباز اسرائیلی که ۳۷ سال پیش در حمله ارتش اسرائیل به لبنان مفقود شد، در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، تلاشی برای کسب حمایت بیشتر افکار عمومی از نتانیاهو ارزیابی شده است.

دولت اسرائیل هنوز نگفته که در برابر معامله به دست آوردن جسد سربازش از لبنان، با کدام عوامل در لبنان یا جهان معامله کرده و چه بهایی پرداخته است.

در این میان، پلیس اسرائیل یک دختر ۱۹ ساله را پس از بازدید نتانیاهو در روز سه‌شنبه از بازار سبزی فروشان شهر تل‌آویو بازداشت کرد و مورد بازجویی قرار دادند.

به گزارش وای.نت، این دختر در بازجویی گفت او از خانواده‌ای است که اعضایش همیشه به نتانیاهو رای داده‌اند و او برای شوخی یک میوه را به سوی خاله خود در لحظه‌ عبور نتانیاهو، پرتاب کرد.

وجود حلقه‌ای ضخیم از محافظان قوی و بلندقامت در اطراف نتانیاهو و زنش، آنها را از آسیب احتمالی مصون نگاهداشته بود.

XS
SM
MD
LG