لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

شبه‌نظامیان در نوار غزه ده‌ها راکت به جنوب اسرائیل شلیک کردند


یک رشته حملات متقابل بین ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه، از عصر دوشنبه ۲۱ آبان بار دیگر مناطق جنوبی اسرائیل و باریکه غزه را به حالت شبه‌جنگی کشانده است.

از یک سو، جنگنده‌ها و تانک‌های اسرائیل به دهها «هدف تروریستی» در غزه حمله کرده و از سوی دیگر، شبه‌نظامیان سازمان‌های فلسطینی دهها راکت به سوی شهرک‌های جنوبی اسرائیل شلیک کرده‌اند.

سرهنگ اسرائیلی رونن منلیس شامگاه دوشنبه در توئیتر سخنگوی نظامیان ارتش نوشت، جنگنده‌ها «طیف وسیعی از اهداف تروریستی» را هدف حمله قرار دادند.

وی افزود: «اگر غزه ویران شود، حماس عامل آن است زیرا تلاش برای لطمه زدن به شهروندان، غیر قابل قبول است و ما با قدرت پاسخ می‌دهیم».

اما سخنگویان شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین با متهم کردن ارتش اسرائیل به شروع دور تازه از بحران، هشدار دادند که «در صورت تداوم تعرض دشمن صهیونیستی» آماده هستند از «راکت‌های با برد بیشتر» علیه شهرهای دورتر اسرائیلی در مرکز این کشور استفاده کنند.

برخی از رسانه‌های اسرائیل می‌گویند در سه ساعت نخست بحران بیش از ۲۰۰ راکت از غزه شلیک شد که سامانه دفاعی «گنبد آهنین» ۶۰ راکت را منحرف کرد.

رسانه‌های اسرائیل لحظه به لحظه از به صدا در آمدن آژیر خطر نزدیک بودن حملات راکتی خبر می‌دهند و مردم شهرهای اشکلون، سدروت، نتیووت، شهرک‌های حومه بئرشبع و بخش‌های پیرامون بحرالمیت را به رفتن به پناهگاه فرا می‌خوانند.

همزمان، فلسطینی‌ها تایید کرده‌اند که سه فلسطینی در غزه کشته و خساراتی به این باریکه وارد شده است؛ ارتش اسرائیل کشته‌های فلسطینی را «خرابکاران عضو شاخه‌های نظامی» نامید.

تنش‌های شدید پس از آن رخ داد که ارتش اسرائیل تایید کرد یک افسر بلندپایه‌اش در «عملیاتی سری» در شرق غزه کشته و یک افسر دیگر زخمی شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد سرهنگ دوم «میم» که فرمانده یک «یگان عملیاتی ویژه» بود، هنگام اجرای یک طرح مخفی که اجرای آن با «پیچیدگی‌هایی روبرو شد» جان خود را از دست داد.

رسانه‌های فلسطینی و برخی از شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که طرح ارتش اسرائیل ربودن نور برکه از سران حماس بوده است. یائیر لاپید، یکی از رهبران اوپوزیسیون اسرائیل نیز بامداد دوشنبه در یک مصاحبه رادیویی به این امر اشاره کرد.

اما بخش سانسور ارتش اسرائیل از کاربران اسرائیلی در شبکه‌های اجتماعی خواست از اشاره به طرح یاد شده و نام افسر کشته شده بدلیل اهمیت نام «یگان نخبه» نظامی، خودداری کنند تا «اطلاعات محرمانه» به دشمن داده نشود.

سران سازمان‌های فلسطینی گفته‌اند که «خنثی» شدن طرح یگان اسرائیلی برای ربودن نور برکه، ناشی از هوشیاری او و محافظانش بوده است و آن را یک شکست برای ارتش اسرائیل نامیدند.

این رخدادها آن قدر اهمیت داشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سفر خود به پاریس برای شرکت در آیین‌های یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول را نیمه تمام گذاشت و بامداد دوشنبه به اسرائیل برگشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو شامگاه دوشنبه در نشستی با آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع، و فرماندهان نظامی ارتش اسرائیل اوضاع در نوار غزه را بررسی کردند.

با وجود این بحران، آخرین گزارش‌ها در شامگاه دوشنبه حاکی است که سران سازمان‌های فلسطینی تعهد به آتش‌بس نانوشته را بررسی می‌کنند؛ هر چند که هم آنها و هم اسرائیل می‌گویند که آمادگی دارند از خود «دفاع» کنند.

شرایط شبه‌جنگی در منطقه در حالی تکرار شده که با موافقت اسرائیل، قطر و مصر، امیرنشین قطر از روز شنبه ۱۹ آبان کار پرداخت حقوق معوقه هزاران کارمند فلسطینی دولت حماس در غزه را آغاز کرد و حماس در برابر، متعهد به آرام کردن تظاهرات در مرزهای غزه و اسرائیل شد.

بنیامین نتانیاهو در روزهای گذشته از موافقت خود با رسیدن ۹۰ میلیون دلار از قطر برای کمک به مردم غزه که می‌تواند به «امنیت اسرائیل» نیز کمک کند، دفاع کرد.

۱۵ میلیون دلار از این مبلغ توسط یک هیات قطری در روزهای گذشته به این باریکه انتقال یافت.

XS
SM
MD
LG