لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

سه کشته و صدها زخمی در تظاهرات اعتراضی غزه


به گزارش منابع بیمارستانی غزه، شمار کشته‌های فلسطینی در تازه ترین تظاهرات اعتراضی آنها علیه اسرائیل، به سه تن رسید و تعداد زخمی‌ها از ۳۰۰ تن فراتر رفت.

به گزارش خبرگزاری ها، هزاران فلسطینی غزه روز جمعه، ۱۹ مرداد، به دعوت گروه حماس در مرزهای این باریکه تظاهرات کردند؛ در جریان مقابله نظامیان اسرائیلی ابتدا یک امدادگر درمانی و یک فلسطینی دیگر کشته شدند.

به گزارش جروزالم پست، یک مرد فلسطینی از میان صدها مجروح، که در بخش خان یونس در جنوب نوار غزه زخمی شده بود، بامداد شنبه بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشت.

ارتش اسرائیل شمار تظاهرکنندگان را حدود ده هزار تن برآورد کرد، هرچند که فلسطینیان از ارقام بیشتری خبر دادند.

به گفته سخنگوی نظامیان اسرائیل، تظاهرکنندگان جداره مرزی را به خطر انداخته، سنگ و بطری آتش‌زا و سایر مواد انفجاری پرتاب می کردند و «دست‌کم در یک مورد، در صدد عبور از حصار مرزی برآمدند».

در کنار استقرار صدها سرباز اسرائیلی در طول مرزها، یک تانک اسرائیلی نیز در این روز به سوی بخش شمالی غزه آتشباری کرد؛ ارتش اسرائیل هدف را «یک مقر حماس» معرفی کرد.

تظاهرات این بار فلسطینیان بیستمین تجمع اعتراضی آنها در روزهای جمعه در امتداد این مرزها بود؛ در کمتر از پنج ماه گذشته، بیش از ۱۶۰ فلسطینی کشته و حدود ۱۷ هزار تن زخمی شده اند.

اعتراضات این جمعه در حالی برگزار شد که تنها کمتر از ۱۲ ساعت از آتش بس بین اسرائیل و حماس، پس از چند روز بحران شدید می گذشت.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه گذشته دو فلسطینی را با این عنوان که تک تیراندازانی بوده اند که به سوی یک گشتی نظامی اسرائیل آتشباری کرده اند، کشته بود.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به کشته شدن دو فلسطینی در بیت لاهیا در شمال غزه، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیش از ۲۵۰ راکت و خمپاره به شهرهای جنوبی اسرائیل شلیک کردند و زندگی ده‌ها هزار اسرائیلی را مختل و خسارات زیادی به مزارع و خانه ها وارد کردند.

ارتش اسرائیل نیز در این دو روز، با نیروی هوایی و آتش توپخانه، به بیش از ۱۵۰ «هدف شبه نظامیان» حماس و جهاد اسلامی فلسطین در نقاط مختلف غزه حمله کرد؛ سه تن از چهار کشته در حملات هوایی اسرائیل، یک خانواده شامل زن باردار، شوهر و طفل یک ساله آنها بودند؛ بیش از ۴۰ تن نیز در این بمباران ها زخمی شدند.

با تلاش های مصر و میانجی گری‌های نیکلای ملادنوف، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل، از شامگاه پنجشنبه آتش‌بس بین طرفین برقرار شده است.

اسرائیل تعهد به آتش بس با گروه حماس را که «تروریستی» می داند، رسما تایید نکرده اما سخنگوی نظامیان این کشور جمعه از «بازگشت وضعیت به شرایط کاملا عادی» خبر داد.

غازی حمد، یکی از سخنگویان حماس، شنبه در غزه گفت این گروه و اسرائیل «راهی طولانی را در هفته های گذشته برای دستیابی به آتش بس پیمودند اما در صورت ادامه حصر غزه، حماس به آتش بس متعهد نمی ماند».

منابع: خبرگزاری رویترز، جروزالم‌پست، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG