لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

هشدار اسرائیل به حماس در مورد «دامن زدن به خشونت» در پی تشدید حملات


در پی تشدید حملات اسرائیل و حماس به یکدیگر، از بامداد پنج‌شنبه، ۱۸ مردادماه، از یک سو جنگنده‌ها و توپخانه ارتش اسرائیل نقاطی را در غزه هدف قرار دادند، و از سوی دیگر، با افزایش حملات راکتی از غزه به جنوب اسرائیل، ساکنان این منطقه به پناهگاه‌ها فراخوانده شدند.

در همین حال احتمال تخلیه برخی از مناطق مورد حمله مطرح شده است.

حملات متقابل از شامگاه چهارشنبه که راکت‌های شلیک شده از غزه به اشکلون اصابت کرد، وارد مرحله‌ای تازه شد.

اشکلون یکی از مهم‌ترین بنادر و بزرگ‌ترین شهرهای اسرائیل محسوب می‌شود.

به گزارش ارتش اسرائیل، شمار راکت‌ها و خمپاره‌های شلیک شده از غزه تا ظهر پنج‌شنبه از ۲۵۰ فروند فراتر رفته بود.

وب‌سایت خبری وای‌نت خبر داده است که سامانه دفاع راکتی گنبد آهنین تنها ۲۵ راکت را رهگیری کرده و بقیه راکت ها در فضای باز به زمین اصابت کرد. اما چند خانه و مزارع نیز آسیب دیده اند.

به گزارش وای‌نت، در طرف اسرائیلی، یک کارگر زن خارجی که در یک مزرعه اسرائیلی‌ها کار می کرد، بر اثر اصابت ترکش راکت به سینه‌اش زخمی شد.

همچنین گزارش ها حاکی است که شماری از ساکنان دچار شوک روانی ناشی از گریزهای پی در پی به پناهگاه‌ها شده اند؛ آژیر خطر هر چند دقیقه یک بار احتمال اصابت راکت را هشدار می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه می گوید که در ساعات اولیه حملات اسرائیل در بامداد پنج‌شنبه سه تن کشته و بیش از ده تن دیگر زخمی شدند.

آن طور که در گزارش چند رسانه فلسطینی آمده است، تلفات، یک زن باردار، شوهر و نوزادشان بودند که در بمباران اردوگاه نصیرات در مرکز باریکه غزه کشته شدند.

اما به گفته ارتش اسرائیل، حملات هوایی و توپخانه آن متوجه اهداف وابسته به حماس و جهاد اسلامی فلسطین بوده و «بیش از ۱۴۰ هدف حماس» و ۲۰ قرارگاه و پایگاه شبه نظامیان آن، از جمله در بیت لاهیا در شمال غزه و نیز در رفح در جنوب این باریکه بمباران شد.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای گفت که با اسرائیل «به خاطر جنایاتش، تسویه حساب سنگینی خواهد کرد» و «دیگر طرح‌های آتش‌بس را نمی‌پذیرد».

از سوی دیگر نخست وزیر، وزیر دفاع و رئیس نیروهای مسلح اسرائیل پنجشنبه در یک نشست «اضطراری» به بررسی وضع پرداختند.

برخی از رسانه های اسرائیل می گویند که دولت با تشدید حملات به غزه موافقت کرده است.

بحران دو روز اخیر، احتمال تکرار عملیات ارتش اسرائیل در غزه مانند سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ را مطرح کرده است.

شرایط جدید در حالی است که رسانه های اسرائیل و فلسطینی در روزهای گذشته از احتمال دستیابی به آتش‌بس طولانی‌مدت میان اسرائیل با حماس در غزه خبر می دادند.

گزارش های اول هفته حاکی از آن بود که از یک سو بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سفر به کلمبیا را لغو کرده تا شخصا بر روند دستیابی به آتش‌بس با حماس نظارت کند، و از سوی دیگر، شماری از سران خارج نشین حماس با سفر به غزه، در نشست داخلی کادر رهبری این جنبش، جزئیات آتش بس با اسرائیل را بررسی می‌کردند.

رسانه های اسرائیلی این هفته مدعی بودند که اسرائیل در برابر آتش‌بس طولانی‌مدت، حاضر به دادن تسهیلاتی برای زندگی فلسطینیان خواهد بود.

در همین حال، جنبش فتح این هفته به حماس هشدار داد که از آتش‌بس یک‌جانبه با اسرائیل، دوری کند زیرا تشکیلات خودگردان فلسطینی باید مسئول امور و تصمیم گیرنده اصلی باشد. تشکیلات خودگردانی پنج‌شنبه نیز در بیانیه‌ای جامعه جهانی را به «مداخله فوری» فراخواند.

آتش‌بس قرار بود به بحران ناشی از وضعیت پنج ماه گذشته پایان دهد؛ فلسطینیان از ماه مارس در تظاهرات اعتراضی موسوم به «بازگشت» در امتداد مرزهای غزه، متحمل حدود ۱۶۰ کشته و بیش از ۱۶ هزار زخمی شده بودند.

نیکلای ملادنوف فرستاده ویژه سازمان ملل در امور غرب آسیا و نیز مصر در مذاکرات پشت پرده روزهای گذشته سهیم بوده اند.

اما با وخیم‌تر شدن اوضاع، آقای ملادنوف پنجشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که عدم مهار این بحران، می تواند «عقوبتی فاجعه‌بار» برای همه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG