لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

رئیس‌جمهوری ایتالیا یک اقتصاددان را به عنوان نخست‌وزیر موقت معرفی کرد


سرجیو ماتارلی، رئیس‌جمهوری ایتالیا
سرجیو ماتارلی، رئیس‌جمهوری ایتالیا

سرجیو ماتارلی، رئیس‌جمهوری ایتالیا، روز دوشنبه هفتم خرداد با انتصاب یک مقام سابق صندوق بین‌المللی پول به عنوان نخست‌وزیر موقت، این کشور را در مسیر برگزاری انتخابات جدید پارلمانی قرار داد.

دو وظیفه اصلی نخست‌وزیر موقت، برنامه‌ریزی برای انتخابات زودرس و تصویب بودجه جدید کشور اعلام شده است.

انتصاب کارلو کوتارلی به عنوان نخست‌وزیر موقت با وظیفه فراهم کردن مقدمات یک انتخابات زودرس که به احتمال فراوان موضوع محوری آن نقش ایتالیا در اتحادیه اروپا و ناحیه یورو خواهد بود بازارهای مالی را دچار تلاطم کرد.

ایتالیا، سومین اقتصاد بزرگ ناحیه یورو، پس از انتخابات ماه مارس که نتیجه قطعی به دنبال نداشت نتوانست دولت جدیدی تشکیل دهد و روز یکشنبه دو حزب این کشور به دلیل مخالفت رئیس‌جمهوری، تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی را رها کردند.

سرجیو ماتارلی، رئیس‌جمهوری ایتالیا، گزینه احزاب مخالف اتحادیه اروپا برای وزارت اقتصاد را به دلیل ضدیت با یورو وتو کرد و این باعث شد «جنبش پنج ستاره» و حزب راست افراطی «لیگا» رئیس‌جمهوری را به پشت کردن به آراء مردم متهم کرده و تشکیل دولت را رها کنند.

کارلو کوتارلی پس از انتصاب به مقام نخست‌وزیر موقت در یک کنفرانس خبری گفت انتخابات زودرس در پاییز و یا آغاز سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. او درعین حال تلاش کرد اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد ایتالیا را جلب کند.

آقای کوتارلی که در دولت‌های سابق نقش مهمی در کاهش هزینه‌های بخش عمومی داشت گفت: «به عنوان یک اقتصاددان می‌گویم که در روزهای اخیر تنش در بازارهای مالی افزایش یافته است».

«با وجود این اقتصاد ایتالیا هنوز در حال رشد است و حساب‌های بخش‌های عمومی و دولتی تحت کنترل است. من کاملا تضمین می‌کنم که دولت به ریاست من حساب‌ها و هزینه‌های بخش عمومی را به خوبی مدیریت خواهد کرد.»

برگزاری انتخابات جدید که ممکن است عضویت ایتالیا در ناحیه یورو را در هاله‌ای از ابهام فرو ببرد موجب نگرانی شدید سرمایه‌گذاران شده است. ارزش برابری یورو به نازلترین حد خود طی شش ماه گذشته سقوط کرد و نرخ بازپرداخت بدهی‌های خارجی ایتالیا افزایش یافت.

سیاستمداران و احزاب ایتالیا از هم اکنون کارزار انتخاباتی را شروع کرده‌اند.

یک مقام جنبش پنج ستاره گفت احتمال ائتلاف با لیگا در انتخابات را بررسی می‌کنیم.

جنبش پنج ستاره به صورت مستقل و لیگا به عنوان بخشی از یک ائتلاف احزاب دست راستی از جمله حزب سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر سابق ایتالیا در انتخابات ماه مارس شرکت کردند.

ماتئو سالوینی رهبر لیگا پس از انتصاب کارلو کوتارلی به مقام نخست‌وزیر موقت گفت: «این دمکراسی نیست. این انتصاب آراء مردم را منعکس نمی‌کند».

او این اقدام را دست‌وپا زدن سیستم حاکم قبل از مرگ و با هدف برده نگاه داشتن ایتالیا و هراس از واکنش بازارهای مالی توصیف کرد.

کارلو کوتارلی باید به سرعت کابینه جدید را تشکیل دهد که مورد حمایت پارلمان باشد ولی این اتفاق بسیار بعید به نظر می‌رسد. در صورت عدم حمایت پارلمان از دولت موقت، شخص رئیس‌جمهوری با استفاده از اختیاراتش دولت جدید را منصوب خواهد کرد که تا انتخابات بعدی، این کشور را هدایت کند.

در عین حال آقای کوتارلی بعید است بتواند بودجه ۲۰۱۹ را در پارلمان به تصویب برساند. در آن صورت ممکن است انتخابات زودرس در ماه سپتامبر برگزار شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG