لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

جهانگیری: هنگام انتخابات کمی زیاده‌روی کردم و از آن زمان با رهبر دیدار نداشتم


اسحاق جهانگیری می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد مردم در ایران همچنان معتقدند که می‌توانند خواسته‌های خود را از طریق اصلاحات پیش ببرند.
اسحاق جهانگیری می‌گوید: بیش از ۶۰ درصد مردم در ایران همچنان معتقدند که می‌توانند خواسته‌های خود را از طریق اصلاحات پیش ببرند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی می‌گوید که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری «کمی زیاده‌روی» کرده و از آن زمان هم با رهبر ایران ملاقاتی نداشته اما امیدوار است «این امکان به زودی فراهم شود».

آقای جهانگیری در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی «فاینشنال تایمز» که در شماره روز دوشنبه ۳۰ بهمن آن به چاپ رسیده، گفته است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ۷۸ ساله جمهوری اسلامی، «وضعیت مساعدی دارد، به گونه‌ای که در حال حاضر هیچ نگرانی نداریم».

او درباره دوران پسا‌-خامنه‌ای هم گفته که به دلیل وجود «بلوغ» در نظام جمهوری اسلامی، «هیچ بحرانی» درباره جانشینی وی رخ نخواهد داد.

یکی از بخش‌های مهم اظهارات آقای جهانگیری، اذعان تلویحی او به سرد شدن رابطه‌اش با رهبر جمهوری اسلامی است که ظاهراً ناشی از موضعِ تا حدودی انتقادی او در زمان مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ اردیبهشت امسال بود.

او به فاینشنال تایمز گفته که از زمان انتخابات با آیت‌الله خامنه‌ای ملاقات نداشته است. «من رابطه خیلی خوبی با مقام معظم رهبری دارم. ولی در زمان انتخابات کمی زیاده‌روی کردم. امیدوارم به زودی با ایشان ملاقات کنم».

معاون اول رئیس‌جمهور ایران درباره «زیاده‌روی» خود نمونه‌ای ارائه نکرده است، ولی ظاهراً اشاره او به انتقادهایی است که از عملکرد گذشته نامزدهایی چون ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هنگام مناظره‌های تلویزیونی مطرح کرده بود.

آقای جهانگیری در مناظره اول انتخاباتی خود به شدت به محمدباقر قالیباف، نامزد اصولگرا، تاخت و به طور تلویحی او را متهم کرد که عاملان حمله به سفارت عربستان را در ستادهای خود به خدمت گرفته است.

او گفت: «چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ چه کسانی باعث شدند ۷۰۰ هزار شیعه که می‌آمدند و زندگی مردم مشهد می‌چرخید به هم خورد. بله ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟ آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آنها دفاع می‌کردند و پول می‌دادند؟»

معاون اول رئیس‌جمهور ایران همچنین آقای قالیباف را به «برخوردهای گازانبری امنیتی و قضایی با فرهنگ و آسیب‌های اجتماعی» متهم کرده و افزوده بود: «بدتر اینکه با کتک زدن دستفروشان در خیابان‌ها و گروه ضربت حل نمی‌شود، و فرهنگ منتقل می‌شود در شهرستان‌ها که مادر دستفروش کتک بخورد».

یکی دیگر از انتقادهای آقای جهانگیری در زمان انتخابات، «اوضاع بد» سیاسی ایران تا قبل از روی کار آمدن دولت اول حسن روحانی بود که او در این زمینه گفته بود: «همه را خانه‌نشین کردند، به همه ضربه زدند، رو در روی هم قرار داند. در فضای سیاسی ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند».

او که از افراد نزدیک به جریان اصلاح‌طلب در ایران است، در مصاحبه خود با روزنامه فاینشنال تایمز مدعی شد که «بیش از ۶۰ درصد مردم در ایران همچنان معتقدند که می‌توانند خواسته‌های خود را از طریق اصلاحات پیش ببرند... و قطعاً به این خواسته‌ها هم خواهند رسید».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در جریان اعتراض‌های دی‌ماه گذشته در ده‌ها شهر ایران علیه سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی، یکی از شعارهای اصلی معترضان این بود: «اصلاح‌طلب، اصولگرا/ دیگه تموم ماجرا».

معاون اول رئیس‌جمهور ایران با این حال گفته است: «اوضاع اقتصادی آن‌قدر هم که مردم فکر می‌کنند بد نیست. برداشت آنها از شرایط سخت اقتصادی تا حدی هم تحت تاثیر تبلیغات تندروهاست».

به گفته آقای جهانگیری، مخالفان دولت فضایی ایجاد کرده‌اند تا مردم نسبت به اصلاحات بدبین شوند بدون اینکه فکر کنند که دمیدن در اعتراضات می‌تواند به نارضایتی از کل نظام جمهوری اسلامی منجر شود.

او تأکید کرده است: «در مسائل اجتماعی، شما می‌توانید کاری را شروع کنید ولی لزوماً پایان دادن آن دست شما نیست».

دولت حسن روحانی و طرفداران آن، اصولگرایان بویژه آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، را متهم می‌کنند که اعتراضات دی‌ماه را در مشهد کلید زدند ولی بعد کنترل اوضاع از دست آنها خارج شد.

در این اعتراضات که حدود یک هفته در بیش از ۸۰ شهر ایران ادامه داشت، بر اساس آمار رسمی دستکم ۲۵ تن کشته و حدود پنج هزار تن بازداشت شدند.

معترضان شعارهای تندی علیه رهبران جمهوری اسلامی، فساد حکومتی، محدودیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی، وضع بد معیشتی و تبعیض در کشور سر دادند.

معاون اول رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگو با فاینشنال تایمز به فساد گسترده در ایران اذعان کرده و گفته است: «واقعیت این است که میزان فساد بالاست... واقعیت بدتر این است، از آنجا که زودتر نتوانستیم اقتصاد را باز کرده و شفافیت ایجاد کنیم... فساد تا حدود زیادی سیستماتیک شده است».

با استفاده از گزارش روزنامه فاینشنال تایمز و گزارش‌های رادیو فردا؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG