لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

سایت «جهان نیوز» در ایران به دلیل انتشار «اخبار امنیتی» توقیف شد


هیات نظارت بر مطبوعات ایران روز چهارشنبه ۲۶ خرداد سایت اصولگرای «جهان نیوز» را به دلیل انتشار «اخبار امنیتی» توقیف کرد. این سایت پیشتر دو گزارش درباره «نامه محرمانه موگرینی به ظریف» و «حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن» منتشر کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هیات نظارت بر مطبوعات این سایت را با استناد به «بند ۱۱ ماده ۶» و «تبصره ذیل ماده ۱۲ قانون مطبوعات» تعطیل کرده است.

بر اساس ماده شش قانون مطبوعات، «نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی ‌و خصوصی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند».

همچنین بند١١ این ماده ناظر به «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران» است.

هیات نظارت بر مطبوعات جزئیاتی درباره دلایل اصلی توقیف «جهان نیوز» ارائه نکرده است ولی برخی از سایت‌های نزدیک به دولت حسن روحانی گزارش داده‌اند که تعطیلی این سایت به خاطر انتشار دو گزارش صورت گرفته است.

سایت «روز نو» در گزارشی با عنوان «پشت پرده توقیف سایت وابسته به (علیرضا) زاکانی چیست؟» نوشته که جهان نیوز در روزهای ۱۶ و ۱۸ خرداد دو خبر با تیترهای «نامه محرمانه موگرینی به ظریف» و «حضور رهبر طالبان در ایران قبل از کشته شدن» منتشر کرده بود.

جهان نیوز درباره نامه موگرینی خبر داده بود که مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به وزیر امور خارجه ایران نوشته بود: «ما به همه تعهدات‌مان طبق برجام عمل کردیم و اگر هنوز برای شما مشکلی در حوزه مالی و بانکی باقی مانده است این جزو تعهدات ما در برجام نبوده است».

جهان نیوز گفته که این «نامه محرمانه» اوایل ماه مه ۲۰۱۶ (۴۵ روز پیش) به دست ظریف رسیده، و در ادمه آن آمده است: «اینکه شما در رسانه‌ها ما را متهم می‌کنید خلاف است و ما البته درک می‌کنیم که شما چرا در رسانه این حرف را می‌زنید اما ما و آمریکا بیش از آن چیزی که انجام دادیم تعهدی در برجام نداشتیم».

انتشار جزئیات این نامه واکنش مقام‌های وزارت امور خارجه ایران را برانگیخت، از جمله خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام این وزارتخانه ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرد.

این سایت روز ۱۸ خرداد در گزارشی دیگر خبر داده بود که ملا اختر منصور، رهبر سابق طالبان، یک هفته پیش از کشته شدن، «به مدت دو ماه در ایران حضور داشته و مذاکرات متنوعی با نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف انجام داده است».

جهان نیوز با اشاره به «توافقات ملا اختر منصور با مقامات ایران درباره مسائل مختلف» نوشته بود: «از جمله توافقاتی که در ایران انجام شده این بوده که وى از پیوستن بدنه طالبان به داعش جلوگیری کند و تلاش نماید که طالبان‌‌ همان هویت خودش را حفظ نماید».

این سایت افزوده بود: «قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از حوزه‌های مورد توافق رهبر طالبان با ایران بوده که در این باره نیز به نتایج خوبی رسیده بودند اما روزی که وی کشته می‌شود، حدودا بیش از یک هفته بوده که از ایران به افغانستان بازگشته بود».

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اوایل خردادماه خبر داد که ملا اختر منصور در حمله یک پهپاد آمریکایی و در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان کشته شد. گزارش‌های بعدی حاکی از این بود که در گذرنامه پاکستانی وی که با نام «ولی محمد» صادر شده بود، روادید معتبر ایرانی وجود داشته است.

این گزارش‌ حاکی بود مهر روادید وی نشان می‌دهد این فرد اواخر ماه مارس به ایران رفته و روز ۲۱ مه از مرز تفتان ایران عبور کرده و به پاکستان بازگشته است.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سوم خرداد حضور ملااختر منصور در ایران را تکذیب کرد و گفت: «مراجع ذیربط جمهوری اسلامی رد می‌کنند که چنین فردی در چنین تاریخی از مرز ایران وارد پاکستان شده باشد».

سایت جهان نیوز وابسته به علیرضا زاکانی معرفی می‌شود که نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.

این پایگاه اینترنتی هم اکنون از دسترس خارج شده است.

XS
SM
MD
LG