لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

کدخدایی: معیارهای احراز صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در ایران «کارآمد» و «منصفانه» نیست


سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه ۲۰ مرداد گفت که معیارهای احراز صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در ایران، «کامل»، «کارآمد» و «منصفانه» نیست و قانون انتخابات باید «جراحی» شود.

عباسعلی کدخدایی این اظهارات را در گفت‌و‌گویی که روز چهارشنبه ۲۰ مرداد از وی در سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد٬ بیان کرده است.

آقای کدخدایی، «روش‌های احراز صلاحیت» نامزد‌ها را یکی از «اشکالات ماهوی قانون انتخابات» دانسته و گفته است که «معیارهای در اختیار شورای نگهبان برای احراز صلاحیت، کامل و کارآمد نیستند».

وی سخنرانی‌ و سفرهای تبلیغاتی نامزد‌ها را از دیگر «اشکالات» قانون انتخابات دانسته و گفته است که «اگر نتوانیم مشکلات انتخابات را حل کنیم، همه دستگاه‌هایی که در معرض انتخابات هستند، آسیب می‌بینند».

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «با قانون انتخابات فعلی از یک سو، داوطلبان احساس می‌کنند حقوق‌شان تضییع شده و از سوی دیگر، دستگاه‌های ناظر یا مجری انتخابات، نمی‌توانند قوانین را به خوبی اجرا کنند که این وجهه خوبی برای نظام انتخاباتی ما ندارد».

کد‌خدایی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به «خرید و فروش» رأی در انتخابات اشاره کرد و گفت که «تکلیف این موارد در قانون انتخابات مشخص نیست و اینکه چگونه باید با آن‌ها برخورد شود و چگونه به این موارد رسیدگی شود».

به گفته وی، «خرید و فروش رأی متأسفانه در کشور ما مانند بقیه تخلفات انتخاباتی وجود دارد؛ مثل اینکه بگوییم آیا در کشور ما سرقت اتفاق می‌افتد یا خیر که در پاسخ باید گفت آری اتفاق می‌افتد. خرید و فروش آرا هم در کشور ما به سادگی اتفاق می‌افتد».

آقای کدخدایی در ادامه گفته است که «انتخابات الکترونیک می‌‌تواند به جلوگیری از خرید و فروش رأی کمک کند٬ ولی آیا خود انتخابات الکترونیک با توجه به امکانات فعلی ما، می‌تواند در مقیاس وسیع برگزار شود یا خیر؟»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین از احتمال برگزاری انتخابات آینده به صورت الکترونیکی در صورت فراهم‌بودن زمینه‌های لازم خبر داد.

این برای چندمین‌ بار طی ۱۰ روز اخیر است که سخنگو و برخی دیگر از اعضای شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات در ایران سخن به میان آورده و به صراحت از خرید و فروش آرای انتخاباتی انتقاد می‌کنند.

مقام‌های شورای نگهبان پیشتر نظر مساعدی نسبت به برگزاری الکترونیکی انتخابات در ایران نداشتند و علت مخالفت خود را فراهم نبودن «زمینه» و « امکانات مساعد» برای برگزاری چنین روشی اعلام می‌‌کردند.

در پی برگزاری انتخابات مجلس دهم که منجر به شکست نامزد‌های محافظه‌کار در شهر تهران و برخی دیگر از شهر‌های ایران شد٬ مسئولان شورای نگهبان، بحث خرید و فروش رأی و برگزاری الکترونیک انتخابات را مطرح می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که «تأیید صلاحیت یک فرد در یک دوره از انتخابات فقط برای همان دوره است و برای دوره‌های بعد، شورای نگهبان مجاز است که مجدداً صلاحیت افراد را مورد رسیدگی قرار دهد».

عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی، طی سال‌های گذشته، همواره مورد انتقاد برخی از جریان‌های سیاسی بوده که از آخرین موارد، می‌توان به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اشاره کرد.

عباسعلی کد‌خدایی در این خصوص هم گفته که هاشمی رفسنجانی در آن سال «رأی کافی» برای تأیید صلاحیت را در شورای نگهبان کسب نکرد و «ما با دو واسطه (علی لاریجانی و حسن روحانی) از ایشان درخواست انصراف کردیم٬ اما وقتی که جواب از طرف ایشان منفی بود، شورا تصمیم گرفت که نظر خود را اعلام کند».

وی افزود: «در مورد مشایی هم مجموعه‌ای از گزارش‌هایی دالّ بر تخلفات وی وجود داشت که تمامی آن‌ها در پرونده مربوط به او در شورای نگهبان مکتوب و مضبوط است که در نهایت، همین مسائل منجر به رد صلاحیت وی شد».

سخنگوی شورای نگهبان، در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به وقایع سال ۱۳۸۸ اشاره کرده و گفته است که معترضان {میرحسین موسوی و مهدی کروبی} به نتیجه آن دوره از انتخابات، «به سختی تأیید صلاحیت شدند و البته مخالفان جدی هم در شورا داشتند».

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو تن از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به نتیجه این انتخابات اعتراض کردند و این اعتراض‌ها در نهایت به حصر خانگی این افراد در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ منجر شد که تاکنون ادامه یافته است.

XS
SM
MD
LG