لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

گوی بلورین بهترین فیلم جشنواره کارلووی واری به «ترميم» رسید


ژوزف مدمونی (وسط) کارگردان فیلم «ترمیم» جایزه بهترین اثر سینمایی جشنواره کارلووی واری را دریافت کرد.
ژوزف مدمونی (وسط) کارگردان فیلم «ترمیم» جایزه بهترین اثر سینمایی جشنواره کارلووی واری را دریافت کرد.
فيلم «ترميم» ساخته ژوزف مدمونی، کارگردان اسرائيلی، گوی بلورين بهترين فيلم چهل و ششمين دوره جشنواره کارلووی واری در جمهوری چک را از آن خود کرد و همزمان جايزه نقدی ۳۰ هزار دلاری اين جشنواره را نیز دريافت کرد.

جشنواره امسال کارلووی واری که از اول ژوئيه کار خود را آغاز کرده بود، شنبه شب، نهم ژوئيه، با اهدای جوايز به فيلم‌های برگزيده در بخش های مختلف به کار خود پايان داد.

فيلم «ترميم» پيش از اين نيز برنده جايزه بهترين فيلمنامه از جشنواره فيلم های مستقل «ساندنس» شده بود.

داستان اين فيلم خانوادگی به مطالعه روانشناختی شخصيت های مختلف در جامعه امروز اسرائيل می‌پردازد. نقش اصلی اين فيلم را ساسون گابايی بازی می کند که در قالب مردی پا به سن گذاشته در برابر وضعيت نابسامان خانوادگی قرار می گيرد.

ژوزف مدمونی هنگام دريافت گوی بلورين بهترين فيلم جشنواره کارلووی واری گفت: «من تمام توان خودم را روی اين اثر گذاشتم و حس می کنم که فيلم جای خود را پيدا کرده است. دريافت جايزه اين جشنواره برای فيلمی دانشجويی از سوی ايشتوان ژابو، رييس هيئت داوران، يکی از آرزوهای من بود که مرا بسيار خوشحال کرد.»

جايزه ويژه هيئت داوران همراه با ۲۰ هزار دلار به فيلم «کولی» ساخته مارتين سوليک، کارگردان اسلواکی رسيد.

اين فيلم که محصول مشترک چک و اسلواکی است به زندگی يک پسر کولی در روستايی فقير در شرق اسلواکی می پردازد که با کشمکش های نژادپرستانه، قضاوت های اجتماعی و فرهنگی و همچنين قوانين نانوشته جامعه خود درگير است.

هيئت داوران اين جشنواره که رياست آن با ايشتوان ژابو، کارگردان سرشناس مجارستانی، بود جايزه بهترين کارگردانی را به پاسکال رابيت برای فيلم فرانسوی «تعطيلات کنار دريا» اهدا کرد. در اين فيلم، بازيگران ديالوگی ندارند و تنها با اشاره و حرکت با هم ارتباط برقرار می کنند.

جودی دنچ در روز نخست جشنواره فیلم کارلووی واری گوی بلورین دستاوردهای هنری را دریافت کرد.
جايزه بهترين بازيگر مرد به ديويد مورس برای ايفای نقش در فيلم آمريکايی- کانادايی «همدست» داده شد که کارگردان آن مارتين دونووان است.

استاين فيشر کريستينسن از دانمارک نيز جايزه بهترين بازيگر زن را برای ايفای نقش در فيلم آلمانی «ترک هايی در پوسته» دريافت کرد.

جايزه شرق و غرب جشنواره کارلووی واری همراه با مبلغ ده هزار دلار به فيلم «پانک نمرده است» به ولاديمير بلاژوسکی از مقدونيه- صربستان رسيد.

هيئت داوران همچنين فيلم «زندگی خوب» را به عنوان بهترين فيلم مستند بالای ۳۰ دقيقه معرفی کرد و جايزه ۱۰ هزار دلاری را به آن اختصاص داد. فيلم «اعلاميه بی اخلاقی» نيز به عنوان بهترين مستند زير سی دقيقه برگزيده شد.

جايزه ويژه تماشاگران نيز به فيلم «خانواده نيکی» ساخته ماتيه ميناک، کارگردان اسلواک- چک رسيد.

در چهل و ششمين دوره جشنواره فيلم کارلووی واری هيچ فيلم ايرانی در بخش مسابقه حضور نداشت و تنها فيلم «جدايی نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادی در بخش افق های اين جشنواره به نمايش در آمد.

اين فيلم در روزهای سه شنبه و جمعه هفته گذشته در دو سانس به نمايش در آمد و استقبال از آن قابل توجه بود.

در روز نخست این جشنواره، گوی بلورین دستاوردهای هنری فوق العاده برای سینمای جهان به جودی دنچ، بازیگر بریتانیایی، اهدا شد.
XS
SM
MD
LG