لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

رئیس‌جمهوری کنیا پس از ماه‌ها تلاطم انتخاباتی سوگند یاد کرد


اوهورو کنیاتا، رئیس‌جمهوری کنیا، روز سه‌شنبه هفتم آذر با ادای سوگند دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد.

برخی امیدوارند که این مراسم به ماه‌ها تلاطم انتخاباتی پایان دهد که خود آقای کنیاتا آن را «تهدیدی برای سقوط کشور» توصیف کرد. اما خشونت‌ها ادامه یافت و در جریان تیراندازی و پرتاب گاز اشک‌آور توسط پلیس برای متفرق کردن تظاهرات مخالفان حداقل یک نفر کشته شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهوری جدید کنیا نیروهای پلیس در نقاط مختلف شهر نایروبی تلاش می‌کردند از تجمع مخالفان که برای یادبود ده‌ها قربانی حملات پلیس و شبه‌نظامیان برگزار می‌شد جلوگیری کنند.

یک شاهد عینی گفت یک نفر به ضرب گلوله کشته شده و رایلا اودینگا یکی از رهبران مخالفان که ریاست‌جمهوری آقای کنیاتا را «نامشروع» توصیف کرده است مجبور شد با اتومبیل از حمله پلیس به اجتماع تظاهرکنندگان بگریزد.

فیلمی که خبرگزاری آسوشیتدپرس ضبط کرده نشان می‌دهد که با شنیدن صدای تیراندازی و حمله ماموران پلیس که با باتوم به مردم حمله می‌کردند تظاهرکنندگان از محل می‌گریختند. برخی از مردم تلاش می‌کردند با پاشیدن آب به صورت‌شان چشم‌های خود را از گاز اشک‌آور پاک کنند.

اوهورو کنیاتا که برای طرفداران خود در یک ورزشگاه سخنرانی می‌کرد گفت ماه‌های گذشته «دوران سرنوشت‌سازی» بوده و خواستار پایان دادن به نفرت و تفرقه شد.

او بار دیگر از لغو نتایج انتخابات ماه اوت که در آن به پیروزی رسیده بود توسط دیوان عالی انتقاد کرد و گفت: «با وجودی که به ما گفتند که روند انتخابات از آرای شما مهم‌تر است ما از این حکم تبعیت کردیم».

اما او افزود که دیوان عالی مستقل عمل کرده و حوادث اخیر نشان می‌دهد که «قانون اساسی ما فقط یک تکه کاغذ نیست و نهادهای حکومتی هرگاه حکم مطلوبی صادر نمی‌کنند نباید نابود شوند».

حوادث انتخابات کنیا در این کشور که قطب اقتصادی شرق آفریقاست ماه‌ها بی‌ثباتی و تلاطم بوجود آورد. پس از شکایت رایلا اودینگا، دیوان عالی کشور با استناد به نقض قانون در روند رای گیری نتایج انتخابات ماه اوت را لغو کرد و دستور داد انتخابات مجدد برگزار شود.

این اولین بار بود که در یک کشور آفریقایی دیوان عالی نتایج رای‌گیری را لغو می‌کرد و رهبران و سیاستمداران مخالف دولت در سایر کشورهای آفریقایی حوادث کنیا را از نزدیک دنبال می‌کردند.

رایلا اودینگا و هواداران او انتخابات مجدد را که ماه گذشته انجام شد تحریم کردند. روز سه‌شنبه بسیاری از مخالفان دولت دعوت او را پذیرفته و در اجتماعی برای یادبود کشته شدگان حوادث خشونت آمیز ماه‌های اخیر شرکت کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید نهادهای مدافع حقوق بشر بار‌ها دولت کنیا را متهم کرده‌اند که برای سرکوب مخالفان از نیروی پلیس استفاده می‌کند.

رایلا اودینگا مراسم ادای سوگند رئیس‌جمهوری کنیا را «تاجگذاری» توصیف کرده و گفت آقای کنیاتا یک دیکتاتور است. او وعده داده که برای برگزاری انتخابات جدید مبارزه خواهد کرد. او در عین حال از مقاومت مردم کنیا طی ماه‌های اخیر ستایش کرد.

چند رهبر آفریقایی در مراسم ادای سوگند اوهورو کنیاتا که تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد شرکت کردند. دور جدید ریاست‌جمهوری آقای کنیاتا ممکن است نقطه آغازی برای عادی سازی وضعیت کنیا باشد هر چند هنوز به سئوالات و مخالفت‌ها در مورد قانون انتخاباتی کشور پاسخ داده نشده است.

آقای کنیاتا در مراسم ادای سوگند به انجیلی قسم خورد که پدرش جومو کنیاتا اولین رئیس‌جمهوری کنیا پس از کسب استقلال در سال ۱۹۶۳ به آن قسم خورده بود. رقابت آقای کنیاتا با رایلا اودینگا پسر اولین معاون ریاست‌جمهوری کشور سال‌هاست ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG