لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۲

وزیر خارجه آمریکا خواهان حمایت کردها از دولت عراق شد


جان کری در دیدار روز سه شنبه با مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق
جان کری در دیدار روز سه شنبه با مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان عراق

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه از مقامات اقلیم کردستان عراق خواست که از دولت عراق در مقابل نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، جان کری در یک سفر از پیش اعلام نشده به کردستان عراق، در ديدار با مسعود بارزانی، ریيس اين اقليم خواست که کردها عليه نيروهای داعش با دولت مرکزی عراق متحد شوند.

مسعود بارزانی روز دوشنبه، دوم تير، با اشاره به بحران عراق گفته بود که کردها خواهان استقلال منطقه کردستان از بقيه کشور هستند و اکنون زمان آن رسيده است که ملت کرد آينده خود را تعيين کند.

بلومبرگ می نويسد که در آستانه تشکيل دولت جديد عراق، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مقامات دولت عراق به نخست وزیری نوری المالکی خواهان سهيم کردن سنی ها و کردها در قدرت شده است.

شبکه تلویزیونی سی ان ان بعد از ملاقات کری با بارزانی و ديگر رهبران اقليم کردستان در اربيل، از قول وزير خارجه آمريکا گزارش داد که «بارزانی تصريح کرده است که خواهان مشارکت در پروسه کمک به تشکيل دولت جديد عراق است».

در همين زمينه يک مقام بلندپايه وزارت خارجه آمريکا به روزنامه گاردين گفته است که «اگر کردها از بحران عراق خود را کنار بکشند، اين اقدام باعث شتاب گرفتن روندهای منفی زيادی در عراق خواهد شد».

اين گزارش می گويد که مقامات آمريکا فکر می کنند که ترغيب کردها به حمايت از دولت مرکزی، به اتحاد عراق کمک خواهد کرد.

درست دو هفته قبل نيروهای «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش شهر موصل دومين شهر پرجمعيت عراق را به تصرف خود درآوردند و با پيشروی به سمت پايتخت، بخش‌های وسيعی از غرب کشور را در کنترل خود گرفته اند.

سازمان ملل همزمان با سفر جان کری به خاورميانه گزارش داده است که طی ماه جاری ميلادی يک هزار و ۷۵ نفر که اکثر آنها غيرنظامی بودند در عراق کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG