لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

آمریکا: نیروهای ویژه روسیه محرک جدایی‌طلبی در شرق اوکراین هستند


یک هوادار روسیه در شهر دونتسک اوکراین
یک هوادار روسیه در شهر دونتسک اوکراین
وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه، ۱۹ فروردین، ماموران روسیه و نیروهای ویژه این کشور را متهم کرد که محرک جدایی‌طلبی در شرق اوکراین هستند و گفت که مسکو ممکن است مشابه کریمه، برای اقدام نظامی در منطقه شرق آماده شود.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که جدایی طلبان هوادار روسیه همچنان ساختمان‌های دولتی در دو شهر عمده روس نشین در شرق اوکراین- لوهانسک و دونتسک- را در تصرف خود دارند. ولی اقدام مشابه آنها در شهر خارکف با دخالت نیروهای امنیتی و ظرف ۱۸ دقیقه به پایان رسید و ۷۰ نفر بازداشت شدند.

جدایی طلبان روز دوشنبه خواستار برگزاری رفراندوم به سبک شبه جزیره کریمه شده و در شهر دونتسک اعلام استقلال کردند.

اوکراین می‌گوید که تصرف این ساختمان‌ها در روز سه شنبه بخشی از برنامه مسکو برای تجزیه کشور است و جان کری نیز گفته که نگران است مسکو در تلاش باشد تا حادثه کریمه را تکرار کند.

وی که در واشینگتن سخن می‌گفت اظهار داشت: «واضح است که نیروی ویژه روسیه و ماموران آن محرک آشوب‌های ۲۴ ساعت گذشته بوده‌اند و این می‌تواند به طور بالقوه پوششی برنامه‌ریزی شده برای دخالت نظامی همچون مورد کریمه باشد».

وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش دو دور تحریم علیه برخی از مقام‌های روسیه اعمال کرده است گفت که شرکای واشینگتن «مایل هستند تا تحریم‌های شدید تازه‌ای را بر ضد کسانی که این تحولات را رهبری می‌کنند و عوامل کلیدی در بخش اقتصادی و انرژی روسیه وضع کنند».

وی اظهار داشت که این تحریم‌ها روی میز قرار دارند.

مسکو ماه گذشته میلادی پس از برگزاری یک رفراندوم در شبه جزیره کریمه که نیروهای روسی در آن حضور داشتند، این منطقه را ضمیمه خاک خود کرد.

پیش از سخنان وزیر امور خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف، همتای روس وی، اتهام غرب مبنی بر دخالت مسکو در بی‌ثبات کردن اوکراین را رد کرد و گفت وضعیت تنها زمانی بهبود خواهد یافت که کی‌یف منافع مناطق روس زبان را به حساب بیاورد.

در همین حال سرویس اطلاعاتی اوکراین روز سه شنبه اعلام کرد که جدایی طلبان هوادار روسیه مواد منفجره در ساختمان‌های تصرف شده در شهر لوهانسک کار گذاشته شده‌اند و حدود ۶۰ نفر را با زور اسلحه به گروگان گرفته‌اند.

ساختمان اداره امنیت اوکراین در این شهر همراه با دیگر ساختمان‌های دولتی روز یکشنبه به تصرف جدایی طلبان در آمد.

سرویس اطلاعاتی اوکراین در بیانیه‌ای گفته است که «تبهکاران در ساختمان، مین کار گذاشته‌اند و حدود ۶۰ نفر را نگه داشته و آن‌ها را با اسلحه و مواد منفجره تهدید می‌کنند».

در تحولی دیگر، صندوق بین المللی پول روز سه شنبه گفت که پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی روسیه را به دلیل درگیر شدن آن در بحران اوکراین به یک و سه دهم درصد کاهش داده است. پیش بینی قبلی این صندوق برای رشد اقتصادی روسیه، یک و ۹ دهم درصد برای سال ۲۰۱۴ بود.

در همین حال، سرگئی لاوروف و کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه تلاش‌های بین‌المللی در زمینه پیدا کردن راه حلی برای بحران اوکراین را بررسی کردند.

در بیانیه‌ای که دفتر وزیر امور خارجه روسیه منتشر کرده است، در گفت‌و‌گوی تلفنی طرفین آقای لاوروف بار دیگر پیشنهاد روسیه مبنی بر «گفت‌وگوی فراگیر و قابل اعتماد که در آن همه نیروهای سیاسی و مناطق اوکراین» شرکت دارند را مورد تاکید قرار داد تا به توافقی در زمینه اصلاح قانون اساسی اوکراین دست یافت.
XS
SM
MD
LG