لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

اخطار مسکو به کی‌یف: استفاده از خشونت به جنگ داخلی می‌‌انجامد


هواخوان روسی روز هفتم آوریل در سنگرهایی مقابل ساختمان اداره اطلاعات اوکراین در شهر لوهانسک در شرق اوکراین تجمع کردند
هواخوان روسی روز هفتم آوریل در سنگرهایی مقابل ساختمان اداره اطلاعات اوکراین در شهر لوهانسک در شرق اوکراین تجمع کردند
سرگئی لاروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین‌ماه، به کی‌یف هشدار داد که به کار بردن هرگونه خشونت در مناطق شرقی اوکراین، منجر به بروز جنگ داخلی در این کشور خواهد شد.

در روزهای اخیر سه منطقه در شرق اوکراین شاهد اعتراضات هواخواهان روسیه بوده است و دولت اوکراین در پی آن است که کنترل بر این نواحی را مجددا به دست بگیرد.

هواخواهان روسیه روز یک‌شنبه در شهرهای دونتسک، لوهانسک و خارکوف ساختمان‌های دولتی را به تسخیر خود درآورده و پرچم روسیه را بر فراز آنها برافراشتند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که تنبیه معترضان، ازجمله آنهایی که در اشغال ساختمان‌های دولتی نقش داشتند، امری است که روسیه را نگران کرده است.

خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، خبر داده بود که نیروهای پلیس اوکراین هفتاد تن را که در شرق اوکراین دست به اشغال ساختمان‌های دولتی زده‌اند دستگیر کرده‌اند.

آقای لاوروف در بیانیه‌ای رسمی که در وب‌سایتش منتشر شده می‌نویسد: «ما خواهان توقف هرگونه عملیات نظامی از سوی اوکراین هستیم که می‌تواند منجر به جنگ داخلی شود.»

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که مظنون است کارشناسان آمریکایی از یک موسسه دفاعی خصوصی به نام «گری‌استون» لباس سرباز‌ها را به تن کرده‌اند و همراه با نظامیانی از گروه راست افراطی اوکراین به نیروهای نظامی این کشور پیوسته‌اند و آماده سرکوب نواحی شرقی‌اند.

در همین‌ حال آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، نیز روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، اعلام کرد که وقایعی که در شرق اوکراین در حال وقوع است بسیار نگران‌کننده است و از دولت روسیه خواست تا نیروهایش را از مرزهای اوکراین دور کند.

آندرس فوگ راسموسن، در کنفرانس ناتو در پاریس گفته است که هر گونه پیشروی روسیه در شرق اوکراین موجب افزایش بحران و تنش‌ها به جای کاهش آن است و باید «ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه» از مرزهای اوکراین خارج شوند.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نیز در تماسی تلفنی با همتای روس خود خواسته است که مسکو دست به هیچ اقدام تحریک‌کننده و جدایی‌طلبانه‌ای در شرق اوکراین نزند، چرا که این حوادث «برای روسیه گران‌تر تمام خواهد شد».

روز یک‌شنبه در شهر دونتسک، زادگاه رئیس‌جمهوری سابق اوکراین، ویکتور یانوکوویچ، نزدیک به ۱۲۰ هوادار روسیه ساختمان مجلس محلی را تسخیر کردند. در جریان این اتفاق بیانیه‌ای توسط این افراد خوانده شد که بیانیه اعلام استقلال استان دونتسک به عنوان جمهوری خلق بود. این بیانیه در حالی خوانده می‌شد که نزدیک به هزار نفر در خارج از ساختمان مجلس مشغول تشویق این افراد بودند.

در همین حال خبرگزاری‌ها از جمله رویترز روز سه‌شنبه از ازدحام جمعیتی دویست نفره در شهر دونتسک خبر داده بودند و سپس دولت اوکراین اعلام کرد که این تجمعی آرام بوده و هیچ ساختمان دولتی در جریان آن اشغال نشده است.

آن‌ طور که خبرگزاری ایتارتاس به نقل از معاون وزیر کشور اوکراین نوشته است، تظاهرکنندگان دونتسک تحت تاثیر یک تاجر روسی با نام رینات اخمتوف، که از اهالی این شهر است، دست به تجمع زده‌اند.

پیش‌از این شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین به منظور پیوستن به روسیه یک همه‌پرسی انجام داد و پس از کسب آرای مثبت بالا به روسیه ملحق شد و حال سه منطقه شرقی دیگر در اوکراین و مشخصا دونتسک خواهان برگزاری همه‌پرسی‌اند و از این رو دولت اوکراین روسیه را متهم به ایجاد ناآرامی در مرزهای شرقی می‌کند.

در اول مارس سال ۲۰۱۴ و یک هفته پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، اعلام کرد که مسکو این حق را برای خود قائل است که برای حفظ امنیت روس‌تبارها و روس‌زبان‌های اوکراین علیه کشور اوکراین دست به اقدام نظامی بزند، موضعی که با واکنش جامعه جهانی مواجه شد و آمریکا، ناتو و سازمان ملل هر یک جداگانه تصمیم روسیه را محکوم کردند.

مجموع این اتفاقات تنشی را بین غرب و مسکو پدید آورد که از زمان جنگ سرد تاکنون بی‌سابقه بوده است.
XS
SM
MD
LG