لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۳

آیت‌الله خامنه‌ای مدعی تبدیل تهدیدهای منطقه‌ای علیه ایران به «فرصت» شد


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، ضمن اعلام سال ۹۷ به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» گفت که جمهوری اسلامی در سال گذشته «تهدیدهای منطقه‌ای را به فرصت تبدیل کرده است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رهبرجمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند در پیام نوروزی خود، به گفته او، «حضور ملی مردم» در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها و حضور در راهپیمایی‌های حکومتی را از «شیرینی‌های» سال ۹۶ ذکر کرد.

وی همچنین گفت: «ملت ایران و حتی آن کسانی که دشمنان قصد داشتند اغتشاشات را به‌ نام آن‌ها تمام کنند، در مقابل اغتشاشگران ایستادند و با این حادثه، عظمت ملت ایران بیش از پیش روشن شد».

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان شده است که در اعتراض‌های دی‌ماه برخی معترضان شعارهایی را علیه همه مقام‌های جمهوری اسلامی سر دادند و در روزهای بعد نیز تعدادی از معترضان در شعارهای خود از سلسله پهلوی حمایت کرده و خواستار تغییر حکومت شدند.

این اعتراض‌ها با سرکوب معترضان پایان یافت و بر اساس گزارش‌های رسمی حداقل ۲۵ نفر کشته و پنج هزار نفر بازداشت شدند.

گزارش‌هایی نیز درباره کشته شدن حداقل هفت نفر دیگر در این اعتراض‌ها منتشر شده اما مقامات جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را تکذیب کرده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفت: «یکی از اهداف تهدید‌های منطقه‌ای، ضربه زدن به ایران بود، اما جمهوری اسلامی نه تنها اجازه نداد تهدید‌ها به کشور آسیبی وارد کند بلکه آن‌ها را به فرصت تبدیل کرد».

در سال ۹۶ روابط جمهوری اسلامی با کشورهایی چون عربستان سعودی و بحرین تیره‌تر شده است.

در سال ۹۶ همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و کشورهای اروپایی بارها درباره اقدامات «بی‌ثبات کننده» ایران در منطقه هشدار دادند.

در همین حال یک روز پیش از سخنان آیت‌الله خامنه ای، ژان‌ ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه با تأکید بر حفظ برجام، از اتحادیه اروپا خواسته بود که تحریم‌هایی علیه برنامه موشکی و اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه وضع کند.

در همین حال ادامه توافق اتمی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۲ دی‌ماه تهدید کرد در صورتی که اشکالات اساسی مورد نظرش در توافق هسته‌ای با ایران رفع نشوند، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای در چارچوب این توافق را تمدید نخواهد کرد.

مهلت اعلام شده توسط دونالد ترامپ ۲۲ اردیبهشت ۹۷ به پایان می‌رسد.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه همچنین گفت که «مسئله اصلی» سال ۹۷ مانند سال‌های گذشته «مسئله اقتصاد و معیشت مردم» است.

وی با بیان اینکه سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» می‌نامد، افزود: «اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت».

آقای خامنه‌ای همچنین گفت که «مخاطب» این شعار «همه آحاد ملت از جمله مسئولان هستند و همه باید سخت، کار و تلاش کنند».

وی سال ۹۱ را نیز سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامیده بود. در این سال اما رشد اقتصادی ایران منفی پنج و هشت دهم درصد شد.

رهبر جمهوری اسلامی هر سال موضوعی را به عنوان شعار سال اعلام می‌کند. وی سال ۹۵ را با نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و سال ۹۶ را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامیده بود.

«اقتصاد مقاومتی» برای توصیف اقتصادی بدون وابستگی به کشورهای خارجی و به خصوص در دوران تحریم‌ها استفاده می‌شد.

مقام‌های دولت حسن روحانی از تشکیل «ستاد اقتصاد مقاومتی» برای اجرای دستورات رهبر جمهوری اسلامی سخن گفته‌اند.

برخی از کارشناسان اما نامگذاری سال‌ها از سوی رهبر جمهوری اسلامی را اقدامی تشریفاتی خوانده‌اند که پس از آن تنها نشست‌هایی توسط نهادهای حکومتی برگزار می‌شود.

تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر موضوع اقتصاد در حالی است که برخی از صاحب‌نظران فعالیت‌ نهادهای اقتصادی و نظامی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی را از جمله مشکلات اقتصاد ایران می‌دانند.

در همین زمینه، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق ایران روز ۲۲ اسفند در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ارتش، بنیاد تعاون بسیج، بنیاد تعاون وزارت دفاع و بخش اقتصادی کمیته امداد امام، «بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت دارند که مردم از گزارش کار و درآمد و محل مصرف آنها بی‌اطلاعند».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG